صفحه اصلی / استان ها / مازندران / شلم شوربایی که در مازندران به راه افتاده
شلم شوربایی که در مازندران به راه افتاده

شلم شوربایی که در مازندران به راه افتاده

چندی پیش گزارشی در خصوص وضعیت فوق بحرانی و شلم شوربای (آشفته) زباله در الیمالات نور در ایسنا منتشر شد که نشان می‌داد با وجود اینکه 15 سال از قدمت این محل دپوی زباله می‌گذرد همچنان اقدام زیرساختی مناسبی صورت نگرفته است و در طی این سال‌ها زباله بر روی زباله به دلیل مدیریت ناصحیح انباشته می‌شود.

شیرابه

 از معضل‌های اساسی “الیمالات” می‌توان از دفع غیر اصولی زباله و عدم لایه‌بندی مناسب به خاک رس، کنترل نشدن شیرابه تولیدی به دلیل دفع غیراصولی و هدایت آن به عرصه جنگلی مجاور و ایجاد تبعات سوء زیست محیطی، عدم کانال کشی کف مکان برای زهکشی و هدایت شیرابه و تصفیه نشدن آن که از ضروریات مکان دفع است نام برد.

 آهک پاشی نامنظم، مناسب و مداوم، متوقف ماندن عملیات ساختمانی، احداث سوله و خط تولید کمپوست و سورتینگ، کارایی نداشتن فنس‌کشی موجود و ورود و خروج حیوانات اهلی و وحشی به ویژه سگ‌های ولگرد و شیوع و انتشار انواع بیماری‌ها بخشی دیگر از معضل‌های قابل مشاهده در این زمین دفن و دفع زباله است.

کارشناسان معتقدند شیرابه‌های زباله به دلیل وجود فلزات سنگین، انتشار گاز متان و هم‌چنین هدایت آن به عرصه جنگلی مجاور، خاک، آب‌های سطحی و زیرزمینی را آلوده می‌کند و این امر موجب خشک شدن درختان در محدوده ضلع شمالی مکان دفع شده است.

در این راستا و در پی پیگیری خبرنگار ایسنا، علی اسماعیلی، رئیس مجمع نمایندگان مازندران گفته، با آغاز کار به عنوان نماینده نور و محمودآباد در مجلس پیگیری موضوع زباله در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در همین راستا از کارخانه زباله سوز کهریزک و کرمانشاه بازدید شد و با طی کردن مراحل و نامه نگاری‌ها، پاسخ استعلام از محیط زیست، استفاده از تکنولوژی یورو ۲۰۱۶ بود و با توجه به این‌که چنین تکنولوژی هنوز به ایران نیامده و نیاز به منابع مالی دارد، همچنان این موضوع مهم باقیمانده است که آن را پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی که در استان انجام شد چند منطقه برای دپوی زباله پیشنهاد شده است، تصریح کرد: شهرهایی چون نوشهر، آمل، ساری، بابل و یک مورد هم در شرق از پیشنهادات بود.

رئیس مجمع نمایندگان مازندارن خاطرنشان کرد: بر اساس نظر استانداری در شهرستان نور، زباله ها به کارخانه زباله سوز نوشهر که به احتمال زیاد در سال آینده افتتاح خواهد شد انتقال خواهد یافت و زباله‌های محمودآباد نیز به نیروگاه زباله سوز آمل که هنوز راه اندازی نشده منتقل خواهد شد.

وی با اعتقاد به اینکه باید مشکلات شهر توسط خودمان حل شود، افزود: طی بازیدی که همراه با نبیان معاون استانداری وقت به اتفاق فرماندار شهرستان نور از زمین زباله در الیمالات به عمل آمد وضعیت مناسبی مشاهده نشده است و هچنان فاضلاب های انسانی، مشکلات زیست محیطی و روش غلط دپو زباله ادامه دارد و از فرماندار خواسته شد تا با شهردار در مورد ریختن فاضلاب های انسانی مدیریت انجام شود.

به گزارش کسب و کار نیوز

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.