صفحه اصلی / اسلایدر / دود اختلاف دامداران و صنایع لبنی در چشم مردم
دود  اختلاف  دامداران  و صنایع لبنی در  چشم  مردم

خبري از تمكين دامداران براي فروش شيرخام به نرخ دو هزار تومان نيست

دود اختلاف دامداران و صنایع لبنی در چشم مردم

با گشتي در بازار فرآورده‌های لبني متوجه خواهيم شد كه قيمت اين محصولات روزانه تغيير مي‌كند و مصرف‌كننده نيز روز به روز به دلیل كاهش قدرت خريد از مصرف اين محصولات فاصله مي‌گيرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  در حال حاضر برخی تولیدکنندگان قیمت هر پاکت شیر یک لیتری را به ۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داده‌اند، این در حالی است که مصوبه دولت قیمت هر لیتر شیر خام را ۱۵۷۰ تومان تعیین کرده است و تولیدکنندگان معتقدند این قیمت باید به بالای دو هزار تومان برسد. کاهش قدرت خرید مردم در بازار لبنیات تهدیدی برای سلامت جامعه خواهد بود و اگر این بازار سر و سامان پیدا نکند، معلوم نیست در آینده چه مشکلاتی برای مردم پیش خواهد آمد. هرچند مسئولان مرتبط با صنایع لبنی بر این باورند که داستان گرانی لبنیات داستان گران‌فروشی نیست، بلکه داستان سوء مدیریتی است که در حال رخ دادن است؛ اما در این میان مردم دچار مشکل شده‌اند و نمی‌توانند از لبنیات استفاده کنند و متاسفانه مسئولان تدبیری برای افزایش قدرت خرید ندارند و هر روز شاهد تضعیف قدرت خرید مردم و کوچک شدن سفره‌ها هستیم.
این در حالی است که از طرف دیگر افزایش قیمت شیر خام به افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی منجر شده است و سهم مردم از خرید شیر روز به ‌روز کمتر می‌شود. به این موضوع افزایش بی‌رویه نرخ ارز و اثرات آن بر قیمت، چگونگی واردات مواد اولیه، افزایش قیمت بسته‌بندی و خوراک دامداری‌ها و تولید‌کنندگان را هم اضافه کنید که در نهایت به افزایش قیمت در انواع محصولات لبنی منجر شده است و طی ماه‌های اخیر موجب شده برخی خانوارها این کالا را از سبد مصرفی‌شان حذف کنند یا به‌شدت کاهش دهند. حذف لبنیات بدون شک آسیب‌های بسیاری برای سلامت و تندرستی مردم به‌خصوص کودکان به همراه دارد و امیدواریم با شرایط فعلی، دولت تدبیری برای بازار محصولات لبنی داشته باشد.

افزایش روزانه قیمت لبنیات در بازار
خسرو کامیابی، کارشناس بازار
در حالی ستاد تنظیم بازار نرخ‌های مصوب‌شده برای لبنیات و محصولات مشتق‌شده از شیر خام را اعلام کرده است که نه تنها خبری از کاهش نرخ‌ها در بازار نیست، بلکه هر روز افزایش قیمت‌ها وجود دارد و به عبارتی افزایش قیمت لبنیات در بازار روزانه شده است. موضوع گرانی محصولات لبنی از آنجا شروع شد که دامداران برای فروش شیرخام به کارخانه‌ها از نرخ‌های مصوب‌شده ناراضی بودند و از فروش شیر به کارخانه‌ها خودداری کردند. امروز گویا مشکل گرانی لبنیات به دامداران می‌رسد و بازیگران اصلی این مشکل این قشر هستند. دامداران معتقدند با افزایش هزینه‌های گاوداری و تامین خوراک و نهاده‌های دامی نرخ فروش دو هزار تومان صرفه اقتصادی ندارد و آنها مجبورند از جیب خود و با قرض و وام هزینه‌های خود را تامین کنند. بنابراین تا به امروز همچنان شاهد هستیم که دامداران به تصمیمات گرفته‌شده و اعلام‌شده تمکین نکرده‌اند و به همین دلیل نه تنها از قیمت‌ها در بازار کاسته نشده، بلکه افزایش قیمت‌ها روزانه شده است. براساس آماری که از قیمت شیر در بازار گرفته شده است، می‌توان به این نتیجه رسید که هر بطری شیر ۱۶۸ درصد گران شده و بدیهی است که افزایش قیمت شیر تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت سایر مواد لبنی می‌گذارد.
به هر ترتیب از ابتدای سال قیمت محصولات لبنی از سوی شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده بار‌ها بدون مجوز افزایش یافت و البته لازم است ذکر شود که یک بار نیز در مردادماه گذشته قیمت لبنیات به صورت رسمی گران شد؛ اما این افزایش قیمت نتوانست رضایت شرکت‌های لبنی را جلب کند و آنها پس از مدتی دوباره افزایش قیمت خودسرانه را در پیش گرفتند و امروز هم وضعیت به گونه‌ای شده که افزایش قیمت‌ها روزانه است و فروشندگان نیز خود را جدای از این اختلافاتی می‌دانند که مابین دامداران و صنایع لبنی وجود دارد.
بارها پس از اینکه گرانی‌های اخیر در بازار لبنیات اتفاق افتاد، مسئولان و سازمان‌های مختلف به‌ویژه تعزیرات و دادستانی و… وارد ماجرا شدند و جرایم سنگینی هم برای متخلفان در نظر گرفتند؛ اما گویی تهدیدها و جرایم برای فعالان این صنف کارایی ندارد و با پافشاری بر تصمیمات خود سعی دارند گرانی‌ها را در بازار رسمیت بدهند. متاسفانه یک واقعیت تلخ وجود دارد که اگر اوضاع و شرایط بر همین ترتیب پیش برود، باید گفت محصولات لبنی به زودی از سفره مردم ناپدید خواهند شد و این اتفاق آثار بسیار بدی بر سلامت مردم خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.