صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / خضری: تخصیص اعتبار برای اصلاح سیستم گرمایشی مدارس کافی نبوده است
خضری: تخصیص اعتبار برای اصلاح سیستم گرمایشی مدارس کافی نبوده است

خضری: تخصیص اعتبار برای اصلاح سیستم گرمایشی مدارس کافی نبوده است

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از حادثه آتش سوزی در مدرسه دخترانه ای در شین آباد مصوباتی در دولت برای گازرسانی به مدارس و ایمن سازی سیستم گرمایشی آنها وجود داشته، در عین حال گفت که تخصیص اعتبار برای این اقدام به صورت کافی نبوده است.

رسول خضری نماینده پیرانشهر

رسول خضری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: زمانی که حادثه آتش سوزی در مدرسه دخترانه در شین آباد اتفاق افتاد تصور ما این بود که این زنگ خطر شنیده شده اما حادثه آتش سوزی اخیر در مدرسه ای در زاهدان نشان داد که متاسفانه هنوز هم نیاز به هشدارهایی برای اصلاح سیستم گرمایشی مدارس وجود دارد.

وی افزود: هم در بودجه سال ۹۷ که من عضو کمیسیون تلفیق بودجه بودم و هم پس از حادثه شین آباد بیشترین نقد به نبود اعتبارات در وزارت آموزش و پرورش برمی‌گشت. در حال حاضر هم ۹۸ و نیم درصد اعتبارات این وزارتخانه صرف هزینه‌های جاری، دستمزد و پرداخت حقوق می شود و تنها یک و نیم درصد آن به هزینه‌های عمرانی و بازسازی اختصاص می‌یابد.

خضری با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش با احتساب معلمان و دانش‌آموزان ۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد، خاطرنشان کرد: اهمیت این وزارتخانه به اندازه دو کشور اروپایی است و طبیعتاً اعتبارات آن هم باید به صورت متناسب دیده شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: من ۱۴ سال است رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز هستم و خوشبختانه در طول ادوار مختلف ظرفیت بی‌بدیل خیرین در کنار آموزش و پرورش بوده؛ تا سال ٩۴، ۵۰ درصد مدارس کشور از سوی خیرین ساخته شده و در آذرماه سال ۹۷ بیش از دو سوم مدارس توسط خیرین ساخته شده است و در واقع خیرین پیشقدم و پیشاهنگ ساخت مدارس بودند.

خضری یادآور شد: از سویی طبق اصل سوم قانون اساسی آموزش بهداشت و امنیت بخش های حاکمیتی هستند اما متاسفانه دولت در حوزه نوسازی، ایمن‌سازی و مقاوم سازی مدارس گام‌های اصلی را بر نداشته است، البته اقداماتی صورت گرفته ولی کافی نبوده است.

وی با بیان اینکه حوادثی مثل آتش سوزی در مدرسه شین آباد، زاهدان و یا درودزن فارس از یاد مردم نمی رود، گفت: این حوادث آنقدر تلخ است که تأثیر منفی خود را تا سالیان سال در عاطفه جامعه بر جای می‌گذارد. بنابراین ما باید از بروز این حوادث پیشگیری کنیم.

خضری در ادامه خاطرنشان کرد: سوانحی مثل سوختگی مختصر به کشورهای جهان سوم و در جهان سوم مختص به مناطق محروم است. البته در تهران هم مکان های غیر ایمن کم نداریم و باید یک عزم جدی در کل کشور برای اصلاح سیستم های گرمایشی وجود داشته باشد. کشور ما هم سالانه تعداد زیادی سوانح سوختگی رخ می دهد و آمار بالای فوتی مصدوم و معلول ناشی از سوختگی وجود دارد. من معتقدم حتی سوختگی از سرطان هم بدتر است زیرا افرادی که دچار سانحه می‌شوند تا آخر عمر درگیر آن هستند و بازگشت به زندگی و بازگشت به اجتماع آنها هم به سختی اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس با بیان اینکه با بودجه های فعلی ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر هم نمی‌توان ایمن‌سازی و مقاوم سازی کامل را در مدارس شاهد بود، اظهار کرد: ما باید سالانه بودجه اختصاصی را با تخصیص ۱۰۰ درصد به این منظور اختصاص دهیم و این باید در لوایح بودجه دیده شود. البته در زمان آقای احمدی‌نژاد خدمات خوبی در مورد اصلاح سیستم گرمایشی مدارس و ایمن‌سازی آنها داشتیم اما متاسفانه اجرا و نحوه تخصیص اعتبار برای آن کافی نبود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.