صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / توانبخشی زانو با کمک ربات پوشیدنی ساخت محققان کشور
توانبخشی زانو با کمک ربات پوشیدنی ساخت محققان کشور

توانبخشی زانو با کمک ربات پوشیدنی ساخت محققان کشور

گروهی از محققان دانشگاه اصفهان موفق به تولید ربات توانبخشی زانو شدند که به گفته آنها این ربات در مبتلایان به ام.اس، بیماران سکته مغزی و کسانی که عمل جراحی زانو داشته‌اند، مفید است.

ربات پوشیدنی

مریم خمر، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: این ربات می‌تواند مشکلات ناشی از عدم دقت در انجام فیزیوتراپی، عدم تکرار مناسب تمرینات، مشکل بودن مراجعه مستمر به مراکز توانبخشی خدمات انسانی در هنگام انجام فیزیوتراپی را به حداقل برساند.

خمر با بیان اینکه ربات طراحی شده دارای حداقل وزن و پیچیدگی است، خاطرنشان کرد: این ربات به گونه‌ای طراحی شده است که ساخت آن برای هر فرد به طور مجزا امکانپذیر است.

وی افزود: نمونه اصلی دستگاه برای افراد با قد و وزن‌های مختلف قابل تنظیم است و از یک ربات چندین نفر می‌توانند استفاده کنند. علاوه بر اینکه برای استفاده در مراکز توانبخشی هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان درخصوص عملکرد این ربات گفت: ساختار مکانیکی این ربات مشابه بریس پایین تنه است و برای تامین نیروی مورد نیاز از موتورهای الکتریکی در مفاصل ران و زانو استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: کنترل موتورها از طریق جعبه فرمان و بر اساس خواست کاربر و یا پزشک انجام می‌شود. انواع ربات‌ها توسط موبایل با استفاده از اپلیکیشن‌ها و سخت افزار الکترونیکی کنترل می‌شوند.

خمر با تاکید بر اینکه در حال حاضر، تنوع محصولات رباتیکی زیاد شده است، تصریح کرد: پیش از این، ربات‌ها به کمک کامپیوتر برنامه‌ریزی می‌شدند، اما در حال حاضر با توجه به اپلیکیشن‌های متنوع، موبایل‌ها توانسته‌اند نیازهای مختلف کاربران را برآورده کنند. 

این محقق ادامه داد: استفاده از موبایل و اپلیکیشن مشخص مخصوصا به زبان فارسی می‌تواند نیاز کاربران را برآورده کرده و درامدزآیی و کارآفرینی نیز محسوب می‌شود. این دستگاه نیز به کمک اپلیکیشن موبایل قابل کنترل است.

به گزارش کسب و کار نیوز، دستگاه “ربات توانبخشی زانو” محصول شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه اصفهان از جمله طرح‌های رونمایی شده در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.