صفحه اصلی / استان ها / یزد / انجام ۳۰ درصد عملیات ریلی کشور در راه‌آهن یزد

مدیر کل راه‌آهن یزد در جمع خبرنگاران:

انجام ۳۰ درصد عملیات ریلی کشور در راه‌آهن یزد

مدیر کل راه‌آهن منطقه‌ی یزد گفت: راه‌آهن یزد با وجود در اختیار داشتن قریب یکهزار کیلومتر معادل هفت درصد خطوط ریلی کشور، 30 درصد از عملیات راه‌اهن کشور را به خود اختصاص داده که این میزان معادل چهار برابر بازدهی دیگر نواحی است.

قطار

به گزارش کسب و کار نیوز – منطقه یزد، «سید مصطفی داوودی» امروز در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته حمل و نقل، در این باره افزود: راه‌آهن یزد در بخش بار طی چند سال گذشته رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده به نحوی که در سال جاری نیز تاکنون با ۱۴ میلیون تن بارگیری از مبدا استان جایگاه اول کشور و حتی در بخش تخلیه بار نیز با حدود سه میلیون تن بار رتبه چهارم را در اختیار دارد.

به گفته‌ی وی، راه‌آهن یزد در سال گذشته که برای اولین بار ارزیابی بهره‌وری ادارات راه‌آهن کشور صورت گرفت نیز به عنوان راه‌آهن برتر معرفی شد.

داوودی خاطرنشان کرد: راه‌آهن یزد به دلیل انطباق مرکز ثقل راه‌آهن کشور بر مرکز جغرافیایی کشور، از پرترافیک‌ترین مناطق ریلی کشور محسوب می‌شود به طوری که در هر شبانه‌روز بالغ بر ۱۲۰ رام قطار در یزد تردد دارد که ۳۰ مورد از آنها مسافربری هستند.

این مسئول با بیان این که راه‌آهن یزد از راه‌آهن‌های مسافری مهم کشور نیز قلمداد می‌شود، گفت: تنها از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از چهار میلیون مسافر از راه‌آهن منطقه یزد خدمات دریافت کرده‌اند که یک میلیون نفر از آنها  مبدا یا مقصد یزد داشته‌اند.

وی اضافه کرد: راه‌آهن یزد دارای ۴۲ ایستگاه است که از مهمترین ایستگاه‌های مسافری آن می‌توان به ایستگاه‌های نایین، اردکام، میبد، یزد و بافق اشاره کرد.

اجرای بزرگترین طرح‌های ریلی کشور در یزد

داوودی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که بزرگترین طرح‌های ریلی کشور در یزد در حال انجام است، گفت: هم‌اکنون ۵۰۰ کیلومتر راه‌اهن در یزد در حال ساخت است و این در حالی است که نرخ ساخت هر کیلومتر راه‌آهن به طور متوسط شش میلیارد تومان است.

وی از جمله طرح‌های ریلی در حال انجام یزد را ساخت خط دوم راه‌آهن بافق – عقدا به طول ۲۸۰ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد ذکر و ابراز امیدواری کرد که این طرح تا پایان سال ۹۸ آماده بهره‌براری کامل شود.

وی دیگر طرح ریلی استان را خط راه‌آهن یزد – شیراز(اقلید) برشمرد و گفت: این مسیر دارای طول ۲۸۰ کیلومتر است که ۲۵۰ کیلومتر آن با پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصد در استان یزد قرار دارد و امید است با حمایت‌های مسئولان تا پایان سال ۹۸ آماده بهره‌برداری شود.

داوودی ضمن اشاره به اهمیت راه‌اندازی خطوط فوق، اظهار کرد: طرح‌های مورد اشاره به منظور تکمیل و بهره‌برداری به همت ویژه و حمایت مالی مسئولان نیاز دارد.

ایستگاه یزد یکی از ۵ ایستگاه ثبتی کشور

مدیر کل راه‌آهن یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که ایستگاه یزد یکی از پنج ایستگاه ثبت ملی شده‌ی کشور است، این ایستگاه را به لحاظ امکانات در شان عنوان شهر جهانی یزد ندانست و گفت: در همین راستا طرح بهسازی ایستگاه مسافربری راه‌آهن یزد را در دستور کار داریم که فاز نخست آن با اعتباری قریب ۲۰ میلیارد تومان تا نیمه سال ۹۸ آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی از تلاش برای خروج مجموعه اداری راه‌آهن منطقه یزد از محل کنونی ایستگاه یزد در بازه زمانی سه ساله، گفت: همچنین با حمایت استانداری و مشارکت شهرداری یزد قرار است با هزینه ۲۰ میلیارد تومان معابر پیرامون این ایستگاه نیز بهسازی شود.

وی یکی از طرح‌های در آستانه افتتاح راه‌آهن یزد را طرح مسقف کردن سکوهای مسافری ایستگاه یزد ذکر کرد که به منظور رفاه مسافران در فصول گرم و زمستان‌های سرد یزد با وسعت ۱۳ هزار مترمربع و اعتبار شش میلیارد تومان مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

توافقات اولیه برای ایجاد قطار حومه‌ای یزد ‌

داوودی توضیحاتی را در مورد قطار حومه‌ای یزد نیز بیان کرد و گفت: این طرح که از عقدا تا مهریز کشیده می‌شود و به مسافران شهرهای مختلف استان یزد خدمات ارائه می‌کند، از سه سال پیش در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته و هم‌اکنون تفاهم‌نامه اولیه‌ای در استان بدین منظور شکل گرفته که باید در سطح کشوری مورد تایید و امضای وزارت راه و شهرسازی برای اجرا قرار گیرد.

وی همچنین از آمادگی راه‌آهن یزد برای ارائه خدمات باربری به صناع استان در قالب ایجاد خطوط آنتنی خبر داد و گفت: متاسفانه به رغم رایزنی با صنایع مختلف و صرفه اقتصادی بالا حمل ریلی بار به لحاظ مسائل زیست محیطی، مصرف سوخت و تلفات جانی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای، تاکنون استقبال چندانی از این خدمات نشده است.

وی در این رابطه به تکلیف در نظر گرفته شده در قانون ششم توسعه مبنی بر افزایش سهم راه‌آهن به ۳۰ درصد حمل بار کشور، گفت: این میزان در کشورمان هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد است و این در حالی است که کشورهای اروپایی ۲۵ درصد و در کشوری مانند روسیه قریب ۸۰ درصد است.

وی از استقرار دو پایانه لجستیک، یک دهکده لجستیک و یک مرکز لجستیک حمل و نقل ریلی در استان یزد خر داد و ابراز امیدواری کرد که با اجرای این زیرساخت‌ها، برنامه‌ قانون‌گذار در مورد افزایش سهم راه‌آهن در حمل و نقل کشور محقق شود.

بی‌تمایلی سرمایه‌گذاران یزدی به راه‌آهن

مدیر کل راه‌آهن یزد با بیان این که خوشبختانه کشورمان امسال به تکنولوژی‌های ساخت لوکوموتیو و ریل دست یافته است، گفت: علاوه بر فعال شدن مجدد کارخانه تعمیر واگن در شهرستان میبد پس از یک وقفه چند ساله، فعال‌سازی کارخانجات تعمیر و سپس ساخت واگن را در دو شهرستان بافق و اردکان نیز دنبال می کنیم.

وی به کسب توامان دو ستاره تعالی توسط راه‌آهن یزد برای اولین بار در کشور در سال ۹۵ و کسب یک ستاره تعالی دیگر در سال گذشته اشاره و ابراز امیدواری کرد که راه‌آهن در سال‌های آتی موفق به کسب تندیس‌های تعالی نیز شود.

وی در مورد میزان رضایت مخاطبان راه‌آهن یزد نیز گفت: خوشبختانه میزان فروش بلیط و ضریب اشغال قطارهای استان در عمل بیانگر میزان رضایت مسافران است ولی به طور کلی در آخرین نظرسنجی صورت گرفته این میزان حدود ۸۰ درصد بوده است که کاهش تاخیرها و نوسازی ناوگان ریلی در این خصوص بی‌تاثیر نبوده است.

داوودی با بیان این که گاهاً در فضای مجازی سخن از کاهش سهمیه قطارهای یزد می‌شود، این اخبار را تکذیب و از افزایش مداوم این سهمیه خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته تاکنون نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذاران یزدی را متقاعد به ایجاد شرکت ریلی بومی کنیم و شهروندان یزد باید توجه داشته باشند که نمی‌توان از قطارهای بومی استان‌های دیگر که از تسهیلات استانی خود استفاده می‌کنند، انتظار ارائه بهترین خدمات را برای مردم یزد داشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.