چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / قزوینی:«جمال خاشقجی» چهره خبرساز سال ۲۰۱۸ است
قزوینی:«جمال خاشقجی» چهره خبرساز سال ۲۰۱۸ است

/خبرسازترین شخصیت سال 2018/

قزوینی:«جمال خاشقجی» چهره خبرساز سال ۲۰۱۸ است

سید رضا قزوینی غرابی ابراز عقیده کرد که «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار معروف آمریکایی – سعودی که در سال 2018 توسط نیروهای سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، چهره خبرساز سال جاری میلادی است.

خاشقچی

خبرگزاری دانشجویان ایران، در آستانه فرا رسیدن سال نو میلادی( ۲۰۱۹) در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه بین‌الملل و سیاست خارجی  کشور از آن‌ها پرسیده که به نظرشان خبرسازترین چهره بین‌المللی  سال ۲۰۱۸ فارغ از عملکرد مثبت یا منفی آن‌ها چه کسی بوده است؟

 در همین راستا سید رضا قزوینی غرابی در گفت‌وگو با ایسنا با اعتقاد بر این که جمال خاشقجی روزنامه‌نگار آمریکایی – سعودی که در سال ۲۰۱۸ توسط نیروهای سعودی در کنسولگری عربستان  در استانبول کشته شد، چهره خبرساز سال جاری میلادی است  در بیان علت این انتخاب گفت :  قتل جمال خاشقجی و حواشی آن در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ مورد توجه جدی رسانه‌ها و محافل خبری قرار گرفت ، چنان که در این مدت برخی از تحولات در عرصه بین‌المللی را نیز تحت تاثیر خود  قرار داد.

 این کارشناس مسائل غرب آسیا  با بیان این‌که قتل جمال خاشقجی در روابط ترکیه و عربستان سعودی نیز تاثیرگذار بود و این موضوع به حدی برای ترکیه مهم بود که رییس‌جمهور  این کشور را نیز به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کرد ، خاطر نشان کرد : قتل جمال خاشقجی بخشی از همکاری‌های ترکیه و عربستان سعودی را نیز تحت تاثیر قرار داد.

وی  همچنین با اعتقاد  بر این‌که این قتل در روابط عربستان سعودی و آمریکا نیز تاثیرگذار بود، خاطر نشان کرد: سنای آمریکا ولیعهد عربستان یعنی محمد بن سلمان را قاتل جمال خاشقجی می‌داند و سازمان سیا نیز طبق برخی از اسناد به این موضوع اشاره کرده است. این قتل  همچنین باعث ایجاد تنش بین رییس جمهور آمریکا و  مجلس سنای  این کشور شد چنانکه سنا درخواست کرد که تحریم‌هایی علیه بن سلمان و عربستان سعودی وضع شود در حالی که ترامپ با این موضوع چندان همراه نیست .

قزوینی همچنین معتقد است که قتل جمال خاشقجی باعث در تنگنا قرارگرفتن ولیعهد عربستان سعودی از سوی جامعه بین الملل شده و او از سوی متحدانش نیز تحت فشار است.

 این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد : بحث قتل جمال خاشقجی در موضوع یمن نیز تاثیرگذار بود و باعث افزایش فشار افکار عمومی بر عربستان سعودی برای حل این موضوع و توقف جنایت هایش در این کشور  شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.