صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / انتقاد بهزیستی از صدور مجوز خیریه توسط نیروی انتظامی
انتقاد بهزیستی از صدور مجوز خیریه توسط نیروی انتظامی

انتقاد بهزیستی از صدور مجوز خیریه توسط نیروی انتظامی

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از وجود مراجع متعدد برای صدور مجوز خیریه‌ها که نظارت بر آنها را مشکل می‌کند، گفت: هیچ کدام از موسساتی که در خیابان اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی‌ می‌کنند از سازمان بهزیستی مجوز ندارند.

کوزه‌گر معاون سازمان بهزیستی

محمدعلی کوزه‌گر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بارها گزارش‌هایی درمورد فعالیت برخی از افراد در خیابان‌ها برای جذب کمک‌های مردمی به سازمان بهزیستی رسیده است، افزود: بارها اعلام کرده ایم که این موسسات از سوی سازمان بهزیستی مجوز فعالیت ندارند و ادعای این مراکز درمورد دارا بودن مجوز از سوی بهزیستی کذب است.

وی با بیان اینکه مراکز و خیریه‌هایی که از سازمان بهزیستی مجوز دارند در “خیابان” اقدام به جذب کمک‌های مردمی نمی‌کنند، اظهار کرد: بعد از انجام بررسی‌های لازم در مورد مراکزی که به دنبال این اقدام به سازمان بهزیستی گزارش شدند، مشخص شد که هیچکدام دارای مجوز از این سازمان نبوده‌اند.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی با بیان اینکه لایحه‌ای در دولت در حال تهیه است که مرجع تخصصی برای صدور مجوز موسسات خیریه مشخص شود، تصریح کرد: وجود مراجع متعدد برای صدور مجوز خیریه‌ها باعث شده است که نظارت بر آنها مشکل شود.

کوزه‌گر با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی با موسسات دارای مجوز از این سازمان که اقدام به این تخلف کنند برخورد مقتضی را می‌کند، تصریح کرد: هفته گذشته یک مورد از موسسات سازمان بهزیستی در استان گیلان مرتکب این تخلف شده بود که پرونده این موسسه در کمیسیون ماده ۲۶ در حال بررسی است.

وی با اشاره به مکانیسم فعالیت موسسات خیریه زیر نظر سازمان بهزیستی توضیح داد: موسسات خیریه ابتدا مجوز اولیه خود را از این سازمان دریافت می‌کنند و تمام مشخصات آنها از جمله آدرس و محل فعالیتشان ثبت می‌شود. بعد از مجوز تاسیس این موسسات پروانه فعالیت دریافت می‌کنند و اگر بخواهند کمک‌های مردمی را نیز جذب کنند، درخواست آنها در کمیسیون جذب و تبلیغات بهزیستی بررسی می‌شود.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی با بیان اینکه این سازمان آموزش‌های لازم برای نحوه دریافت کمک‌های مردمی را به موسسات دارای مجوز جذب کمک‌های مردمی ارائه می‌کند، گفت: این موسسات به هیچ عنوان اجازه دریافت کمک‌های مردمی در خیابان را ندارند بلکه خیرین باید در محل موسسه یا خیریه حاضر شوند و قبض مربوطه صادر و در دفاتر مالی آنها ثبت شود. این موسسات همچنین باید شماره حساب رسمی برای جذب این کمک‌ها داشته باشند تا امکان نظارت سازمان بهزیستی بر فرایند کمک‌های مالی آنها فراهم شود.

کوزه‌گر با تاکید بر اینکه از نهادهای نظارتی می‌خواهیم که در صورت مواجه با چنین مواردی برخورد مقتضی را داشته باشند، افزود: مشکل اصلی در وجود مراجع متعدد برای صدور مجوز خیریه‌ها است. به طوریکه حتی نیروی انتظامی اقدام به صدور مجوز برای فعالیت خیریه‌ها کرده است. همین مسئله امکان نظارت بر این موسسات را سلب می‌کند. نهادهای دیگر از جمله نیروی انتظامی باید به وظایف ذاتیشان عمل کنند. مگر سازمان بهزیستی مجوز مربوط به دفاتر پلیس + ۱۰ را صادر می‌کند که این نهاد اقدام به صدور مجوز برای خیریه کرده است؟.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد تعطیلی سریع برخی از مراکز خیریه نیز گفت: از اواسط سالی ۹۶ دستورالعملی بخشنامه و ابلاغ شده است که جلوی تعطیلی سریع این مراکز را می‌گیرد بعد از آن برخی از مدیران کل بعد از اینکه در مراکز اشکالی به وجود می‌آمد آن را به سرعت تعطیل می‌کردند، در حالیکه گاهی ایراد و تخلف مربوط به فرد است و باید به جای تعطیلی مرکز، فرد را مجازات کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.