صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / آیا فرانسه می‌تواند جای آمریکا را در سوریه بگیرد؟

آیا فرانسه می‌تواند جای آمریکا را در سوریه بگیرد؟

کارشناسان معتقدند فرانسه نه به لحاظ سیاسی و نه به لحاظ نظامی نمی‌تواند خلأیی را که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ایجاد خواهد کرد، پر کند؛ با این حال پاریس گزینه‌هایی دارد که یقینا در این راه به کار خواهد بست تا اهداف بلندمتش در سوریه مخدوش نشود.

نیروهای فرانسوی در موصل

به گزارش کسب و کار نیوز، فرانسه قبلا به دنبال تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود، قصد دارد نیروهای خود را در شمال سوریه نگه دارد و تاکید کرد، رایزنی با واشنگتن درباره شرایط عقب‌نشینی و جدول زمانی برای اجرای آن را آغاز کرده است.

یگان‌های مدافع خلق کرد نیز در عرصه سیاسی نشست‌هایی در مسکو و پاریس با هدف یافتن راهی برای ممانعت از عملیات نظامی احتمالی ترکیه برگزار می‌کنند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، در میان تردید کارشناسان و تحلیل‌گران در توانایی پاریس برای پر کردن این خلأ، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه درخصوص تصمیم آمریکا درباره خروج نیروهایش از سوریه ابراز تاسف کرد و در نشست خبری در چاد گفت: باید به همپیمان تکیه کرد، از این تصمیم آمریکا متاسفم.

طبق گفته یک منبع آگاه در ریاست جمهوری فرانسه، اعضایی از نیروهای سوریه دموکراتیک که توسط حزب اتحاد دموکراتیک رهبری می‌شوند، روز جمعه با مسؤولان فرانسوی درباره تحولات جدید مذاکره کرده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد، پاریس و همپیمانانش در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مذاکراتی با واشنگتن درباره چارچوب زمانی و شرایط خروج نیروهای آمریکایی آغاز کرده‌اند و پاریس بر تضمین امنیت همه شرکای ایالات متحده در منطقه و از جمله نیروهای سوریه دموکراتیک راغب خواهد بود.

منابع میدانی نیز روز یکشنبه تاکید کردند، یک کاروان نظامی فرانسوی وارد شهر تل‌ابیض در شمال شرق سوریه شده است. یک منبع نظامی در نیروهای سوریه دموکراتیک در اظهارات مطبوعاتی گفت، این کاروان متشکل از ۹ خودروی نظامی بود که چهار دستگاه از آنها پرچم فرانسه با خود داشتند. وی ادامه داد، دلیل ورود این کاروان نظامی به تل‌ابیض یا منطقه‌ای که از آن آمده‌اند را نمی‌داند.

آیا فرانسه در سوریه جایگزین آمریکاست؟

اعلام کاخ سفید درباره خروج نظامیانش از سوریه در بازه زمانی مشخص به معنای پایان مداخله غرب در سوریه یا پایان نفوذ آن نیست، همچنین به معنای پایان حمایت کشوری مانند فرانسه از گروه‌های کرد در شرق فرات و تنها گذاشتن آنها در مقابل عملیات نظامی ترکیه نیست.

در این راستا، عبدالرحمن عباره، پژوهش‌گر سیاسی می‌گوید، شاید واشنگتن درباره خروج نظامی از سوریه جدی باشد اما هرگز جای خود را خالی و بدون جبران آن با جایگزین‌های نظامی همپیمان و مورد اعتمادی رها نخواهد کرد که منافع واشنگتن را در سوریه در کوتاه‌مدت و بلندمدت تضمین کند، به نظر می‌رسد اعلام حمایت فرانسه از گروه‌های کرد در شمال شرق سوریه هم در این راستا باشد.

حمایت فرانسه از گروه‌های کرد سوریه مساله جدیدی نیست، پیش از این هم کاخ الیزه موضع مشابهی در ماه مارس گرفته بود، در این باره عباره گفت: این موضع‌گیری بیانگر آن است که مداخله نظامی فرانسه در سوریه با آغاز عملیات ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در سال ۲۰۱۴ آغاز شده و نیروهای فرانسوی در شهرک صرین، کارخانه سیمان “لافارج”، شهرک عین عیسی در حومه رقه و منبج در حومه حلب مستقر شده‌اند.

وی افزود، اگر این اخبار درباره ورود کاروان نظامی فرانسه به تل‌ابیض صحت داشته باشد، به این معنی است که احتمالا نیروهای فرانسه حتی به صورت جزئی و تنها در برخی مناطق حساس برای نیروهای سوریه دموکراتیک و آنکارا مانند تل‌ابیض، راس‌العین و منبج جایگزین نیروهای آمریکایی می‌شوند و اگر این مساله تحقق یابد به این معنی است که یک بحران سیاسی میان آنکارا و پاریس وجود دارد و شاید این بحران منجر به پیچیده شدن هر چه بیشتر وضعیت سوریه شود.

فائز الدویری، تحلیل‌گر نظامی و استراتژیک در گفت‌وگو با القدس العربی گفت، فرانسه نمی‌تواند شکافی که آمریکا با تصمیمش ایجاد می‌کند را جبران کند، حضور کافی هم برای این کار ندارد، هدف مسئولان فرانسه از این اظهارات تنها سرمایه‌گذاری سیاسی است.

وی تفاهم کردها و ترکیه را با میانجی‌گری فرانسه بعید ندانست و گفت، این تفاهم تنها با با شروط قوی آنکارا امکان‌پذیر است، باید از حزب کارگردان کردستان ترکیه “پ‌ک‌ک” و حزب اتحاد دموکراتیک خلاص شد.

همچنین آژانس خبری “دمیر اورن” (DHA) ترکیه اعلام کرده بود، آنکارا تجهیزات نظامی به مرزهایش با سوریه ارسال کرده است و حدود ۱۰۰ خودرو از جمله خودروهای مجهز به مسلسل وارد منطقه شده‌اند، کاروان ترکیه که به سمت شهرک مرزی کلس در جنوب این کشور حرکت کرده شامل تانک‌، اتوبوس‌های حامل نیروهای ویژه و دیگر تجهیزات نظامی است که بخشی از تجهیزات نظامی و سربازان در مناطق مرزی مستقر خواهند شد و برخی از آنها از طریق منطقه البیلی وارد سوریه می‌شوند.

آیا واشنگتن در تصمیم خود جدی است؟

این فرضیه طبق گفته پژوهشگر مرکز پژوهش‌های “جسور” نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال ممانعت از خطراتی است که ممکن است دامن‌گیر نیروهایش از سوی روسیه به خاطر سیاست‌های کنونی این کشور شود.

وی افزود، آنچه که وجود توافق بین واشنگتن و آنکارا را تقویت می‌کند، نشانه‌هایی از قبیل موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش موشک‌های پاتریوت به ترکیه، روابط تجاری با ترکیه و عبور از بحران کشیش آمریکایی است که از زمان کودتای نافرجام در آنکارا بازداشت بود.

عباره گفت، با توجه به اقدامات ناگهانی و متغیر ترامپ، که بارها اعضای دولت آمریکا به آن اذعان کرده‌اند، پیش‌بینی راهبرد سیاسی آمریکا در سوریه در دوره ریاست جمهوری ترامپ دشوار است. به همین دلیل امکان دارد که او از تصمیم خود ۱۵ دقیقه پس از اعلام آن منصرف شود و دلایل این انصراف در سوریه موجود است، از جمله این دلایل این است که خطر داعش در شرق سوریه هنوز پایان نیافته و واشنگتن هم هرگز به ترکیه اجازه نخواهد داد ترکیه گروه‌های کرد همپیمان آمریکا را از بین ببرد و از طرفی نیز آمریکا به راحتی از پایگاه‌های نظامی خود در سوریه بدون احداث دوباره آنها براساس ترتیبات راه‌حل نهایی روند سیاسی دست برنمی‌دارد.

دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه اعلام کرده، به دنبال تصمیم آمریکا درباره خروج نیروهایش از سوریه در سایه عملیات نظامی احتمالی ترکیه، نشستی دو روز پیش میان فرماندهان فرانسه و فرماندهان برجسته نیروهای سوریه دموکراتیک در عین عیسی در حومه شمال غربی رقه برگزار شد.

طبق اعلام این گروه، فرانسوی‌ها به فرماندهان کرد گفته‌اند که تا آخر در کنار آنها باقی خواهند ماند و همه‌جانبه از آنها حمایت خواهند کرد. آنها همچنین گفته‌اند، آمریکایی‌ها را برای انصراف از تصمیمشان تحت فشار خواهند گذاشت و هدفشان عدم ترک منطقه و ادامه عملیات نظامی برای نابود کردن داعش در شرق فرات است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.