صفحه اصلی / استان ها / مازندران / سواحل دریای خزر به سمت کمبود بارش پیش می‌رود
سواحل دریای خزر به سمت کمبود بارش پیش می‌رود

کارشناس مطالعات اداره کل هواشناسی مازندران:

سواحل دریای خزر به سمت کمبود بارش پیش می‌رود

کارشناس مطالعات اداره کل هواشناسی مازندران گفت: سواحل دریای خزر به وی‍ژه در ارتفاعات به سمت کاهش بارندگی پیش می‌رود و بر اساس بررسی های انجام شده در ارتفاعات سالی 5  تا 6 میلیمتر از میزان بارش ها کم شده است.

مازندران

آزیتا امیری در گفت‌وگو ایسنا با بیان اینکه طبق آمار هواشناسی طی ۴۰ سال اخیر کمبود بارش در کل کشور رخ داده است، اظهار کرد: میزان بارش در ارتفاعات مازندران از پایین دست  بسیار مهم تر و دارای اهمیت زیادی است و اگر بارش باران و برف کاهش داشته باشد آب های سطحی و روان آب ها به شدت دچار کاهش می‌شود.

کارشناس مطالعات اداره کل هواشناسی مازندران با بیان اینکه در سال های اخیر افزایش دما مزید بر علت شده و بسیار مهم‌تر از کاهش بارندگی است، تصریح کرد: افزایش دما موجب بالا رفتن میزان تبخیر می‌شود و از آن جایی که دما بالاست به جای بارش برف، باران می‌بارد و این امر باعث ذخیره نشدن آب خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل بارش کم برف، آبی که در رودخانه‌ها و کانال‌ها وجود دارد به خاطر افزایش دما به شدت تبخیر می‌شود.

امیری با بیان این‌که استان مازندران با این‌که نسبت به سایر نقاط کشور که خشک و نیمه خشک بوده،  پرباران‌تر است، تصریح کرد: اما ذخیره رطوبتی باید به صورت برف بوده و کم کم به پایین دست بیاید تا دوام داشته باشد.

*نسل‌های آینده در بی آبی

وی در ادامه با بیان این‌که تاکنون روند استان، کاهش بارش، افزایش دما و افزایش تبخیر بوده است، تاکید کرد: از سوی دیگر مطالعاتی که برای تغییر اقلیم انجام شده است نشان می‌دهد خاورمیانه و ایران گرم تر و خشک تر هم می‌شود یعنی باید منتظر این بود میزان دما در کشور افزایش و باران کاهش یابد.

کارشناس آب و هواشناسی با بیان این‌که آب های زیررمینی به سرعت در حال مصرف است، تصریح کرد: این آب ها، ذخیره هزاران ساله‌ای است که در اختیار ما قرار گرفته و باید برای آیندگان ذخیره شود اما با حفر چاه‌های عمیق ، نیمه عمیق ، مجاز و غیر مجاز این ذخیره رو به پایان است.

امیری، افزایش جمعیت و ویلاسازی را موجب حفر چاه در ارتفاعات برای تامین آب دانست و گفت: این امر مصرف آب را بالا برده و باعث می‌شود آب زیرز مینی از بین رفته و بافت خاک بالا دست بهم بخورد، یعنی خاک فشرده شده و در آینده منابع طبیعی و کشاورزی را از بین می‌برد.

وی با بیان این‌که افزایش جمعیت و ویلاسازی‌ها تجاوز به حریم جنگل و منابع طبیعی را برای  ساخت ساز افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قطع درختان به صورت قاچاق برای تامین چوب جهت ساخت و ساز در حال افزایش است، این یعنی از هر طرف به منابع طبیعی و جنگل فشار مضاعف وارد می‌شود.

کارشناس مطالعات اداره کل هواشناسی مازندران ادامه داد: با از بین رفتن جنگل، استان مازندران از بین می‌رود یعنی حیات ما این جنگل ها هستند، با از بین رفتن آن ها نباید انتظار داشت که این استان سرسبز و معتدل  برای سال‌های آینده حفظ شود.

امیری بیان کرد: ورود مهاجران به منابع طبیعی و جنگل، تغییر کاربری روستاها و زمین‌های کشاورزی را در پی دارد و از سوی دیگر با افزایش جمعیت در ییلاقات ویلاسازی هم رونق فراوان یافته که باعث استفاده بی‌رویه از منابع زیرزمینی و خشکسالی خواهد شد.

*کاهش شدید دبی آبها رودخانه‌ها تهدید جدی استان

این کارشناس اقلیم شناسی تاکید کرد: طبق بررسی‌ها دبی آب رودخانه هراز طی چند سال اخیر به شدت کم شده و این شامل سایر رودخانه‌ها  و چشمه‌ها هم  شده است. اگر به طور جدی به فکر چاره اندیشی در مورد این معضلات نباشیم مانند استان گلستان  به سمت بیابانی شدن پیش خواهیم رفت.

امیری با ابراز نگرانی از این‌که در استان مازندران سیستم فاضلاب درستی وجود ندارد و سیستم دفع زباله نیز حتی برای جمعیت فعلی ثابت استان مطلوب نیست، تصریح کرد: جلوی تغییر کابری اراضی باید گرفته شود اما متاسفانه به دلیل عدم مدیریت درست ساخت و سازها در کنار منابع طبیعی در حال افزایش است.

وی تاکید کرد: باید مسئولان استانی به این یقین برسند آب و حفظ منابع طبیعی باید در اولویت اول باشد و مسئولان ملی هم بدانند که استان مازندران استان پرآبی نیست و حتی برای جمعیت ثابت فعلی هم آب کم دارد.

امیری با بیان این‌که به خاطر کمبود آب بخشی از شرق استان بدون کشت برنج مانده است، گفت: کسانی که خرید ملک انجام می‌دهند باید مورد رصد و آموزش قرار گیرند تا ساخت ساز آنها خلاف آمایش سرزمین ما نباشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.