صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / ۶ گزینه بالقوه ترامپ برای جایگزینی ماتیس
۶ گزینه بالقوه ترامپ برای جایگزینی ماتیس

پولیتیکو گزارش داد؛

۶ گزینه بالقوه ترامپ برای جایگزینی ماتیس

به دنبال استعفای جیمز ماتیس از سمت وزارت دفاع آمریکا در پی اختلافات عمیق او با رئیس‌جمهوری این کشور، اکنون این پرسش مطرح است که چه کسی جایگزین او خواهد شد و شاید حتی مهم‌تر از آن، چه کسی می‌خواهد این سمت را برعهده بگیرد.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، پایگاه اینترنتی پولیتیکو در گزارشی به بررسی گزینه‌هایی که ممکن است به عنوان وزیر دفاع جدید آمریکا معرفی شوند، پرداخته و آورده است، ماتیس یکی از معدود مقامات دولت ترامپ به شمار می‌رفت که از یک سو، هنوز از حمایت نسبی هر دو حزب در کنگره برخوردار بود و از سوی دیگر، هم‌پیمانان خارجی آمریکا نیز او را به عنوان فردی باثبات در دولتی آشفته تصور می‌کردند. با این حال مشخص نیست که فرد جایگزین او از همان حمایت در کنگره و جامعه بین‌المللی برخوردار باشد. در این جا به تعدادی از افرادی که به عنوان جایگزین بالقوه ماتیس مطرح هستند، اشاره می‌کنیم.

جک کینی

کینی معاون پیشین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بوده و با توجه به رویکردهای دفاعی صریحی که درخصوص مسائل امنیت ملی دارد، اغلب از او در فاکس‌نیوز به عنوان تحلیلگر دعوت می‌شود. از او به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای تصدی سمت وزارت دفاع یاد می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد کینی نیز اختلاف‌نظرهایی با ترامپ داشته باشد. به عنوان مثال، زمانی که رئیس‌جمهوری آمریکا ایده کاهش بودجه نظامی را حدود چند هفته پیش اعلام کرد، کینی هشدار داد که چنین اقدامی یک اشتباه بزرگ خواهد بود. او تاکید کرد: دولت باید بودجه دفاعی را افزایش دهد.

تام کاتن

کاتن یکی از اعضای کمیته اطلاعات و نیروهای مسلح سنای آمریکا محسوب می‌شود و در چهار سال گذشته به عنوان یکی از چهره‌های صاحب‌نظر در عرصه دفاعی شناخته شده است. او که از منتقدان جدی سیاست‌های امنیت ملی اوباما بود، در دو سال گذشته خود را به عنوان یکی از حامیان بزرگ ترامپ در سنا معرفی کرده است. این افسر سابق ارتش که ۴۱ ساله است، در جنگ‌های عراق و افغانستان حضور داشته و از او به عنوان یکی از گزینه‌هایی یاد می‌شود که ممکن است برای تصدی وزارت دفاع یا سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) انتخاب شود.

این در حالی است که کاتن یکی از اعضای محافظه‌کار سنا محسوب می‌شود و از این جهت در میان همکاران خود شاید محبوبیت آن‌چنانی نداشته باشد که این امر باعث می‌شود فرایند تایید انتصاب وی در سنا به امری نسبتاً دشوار تبدیل شود.

لیندسی گراهام

گراهام از مدافعان شناخته شده سیاست‌های حضور فعال نظامی و مداخله خارجی آمریکا و البته از منتقدان صریح ترامپ است. گراهام در ابتدا از کاندیداتوری ترامپ برای ریاست‌جمهوری نیز حمایت نکرد اما پس از مدتی به دنبال نزدیک‌تر شدن به رئیس‌جمهوری آمریکا بود. هرچند برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از احتمال سپرده شدن وزارت دفاع به این عضو کمیته اطلاعات و نیروهای مسلح سنا حکایت دارد اما به نظر می‌رسد با توجه به اختلاف‌نظرهای متعدد وی با ترامپ این امر دور از ذهن است. سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به تازگی خواهان برگزاری جلسه‌های فوری از سوی سنای آمریکا به منظور بحث در مورد تصمیم اخیر دونالد ترامپ برای خارج کردن همه نظامیان آمریکایی از سوریه شد؛ تصمیمی که استعفای جیمز ماتیس را در پی داشت. ترامپ هم اخیراً در توییتی نوشت: پذیرفتنش دشوار است که لیندسی گراهام مخالف حفظ جان سربازان و ذخیره میلیاردها دلار باشد.

پاتریک شاناهان

شاناهان که سابقه کار در بویینگ را در پرونده دارد، از حامیان سیاست‌های ترامپ در پنتاگون به خصوص سیاست ایجاد «نیروی فضایی» رئیس‌جمهوری آمریکا است. در حالی که نیروی هوایی آمریکا مخالف ایجاد چنین نیرویی است و به هزینه‌های گزاف چنین اقدامی اشاره می‌کند، شاناهان تخمین زده که این هزینه‌ها بسیار کمتر از آنچه ادعا می‌شود و چیزی بین پنج تا ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود. شاناهان که در حال حاضر معاون وزیر دفاع آمریکا است، رفت‌وآمد مکرری به کاخ سفید دارد و می‌توان تصور کرد که نسبت به یک ژنرال بازنشسته، رویکردهای متفاوت‌تری داشته باشد.

جیم تلنت

تلنت سناتور سابق ایالت میسوری و از حزب جمهوری‌خواه است که دو سال پیش، قبل از آن که ترامپ ماتیس را انتخاب کند، به عنوان یکی از گزینه‌های محتمل برای تصدی وزارت دفاع آمریکا مطرح بود. او در زمینه مسائل آسیا و خاورمیانه تجربیات گسترده‌ای دارد و در کمیسیون بازبینی امنیت و اقتصاد چین-آمریکا نیز عضویت داشته است. با این حال از زمان آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ تغییرات متعددی رخ داده است. به عنوان مثال، تلنت در سال ۲۰۱۶ از حمایت رینس پریباس، اولین رئیس دفتر کاخ سفید در دولت ترامپ برخوردار بود اما پریباس مدت‌هاست که از کاخ سفید رفته است.

دن کوتس

کوتس در حال حاضر رئیس اطلاعات ملی آمریکا است و قبلا نیز سناتور بوده اما از زمان تصدی مهم‌ترین سمت اطلاعاتی آمریکا عملکرد چندان درخشانی از خود به جا نگذاشته است. او از جمله مقام‌هایی است که موضعی سرسختانه در قبال موضوع روسیه و مداخله آن در انتخابات ۲۰۱۶ دارد. از کوتس نیز به عنوان یکی از گزینه‌های محتمل برای جایگزینی ماتیس یاد می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.