صفحه اصلی / استان ها / چهارمحال و بختیاری / مرکز بازتوانی معتادان چهارمحال و بختیاری نیازمند تأمین اعتبار

مرکز بازتوانی معتادان چهارمحال و بختیاری نیازمند تأمین اعتبار

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: مرکز بازتوانی معتادان استان نیازمند تامین اعتبار برای درمان بانوان معتاد است تا این افراد پس از بهبودی دچار مشکل نشوند.

معتادان زن

به گزارش کسب و کار نیوز، «اشرف عسگری» اول دی‌ماه در سومین کارگروه تخصصی زنان و خانواده استان، اظهار کرد: هم‌اکنون از هر ۱۰۰ فرد مبتلا به اعتیاد پنج نفر زن هستند که شاید آمار نشان دهد شمار زنان مبتلا به اعتیاد اندک باشد اما آثار زیان‌بار اعتیاد برای بانوان بیشتر است.

وی با بیان این‌که بانوان دیر معتاد می‌شوند اما به‌علت داشتن جنبه عاطفی زیاد اگر به اعتیاد دچار شوند دشوارتر درمان می‌شوند، افزود: زنی که بر اثر خلأ عاطفی به اعتیاد پناه می‌برد راحت از آن جدا نمی‌شود.

عسگری ادامه داد: تجربه نشان داده پس از اعتیاد بانوان، نخستین کسی که این فرد را ترک می‌کند همسر است اما در اعتیاد مردان، آخرین فردی که مرد را ترک می‌کند همسر او است.

وی با اشاره به این‌که زمانی که زنی معتاد می‌شود زمینه برای سایر آسیب‌های اجتماعی برای این فرد ایجاد شده و به کارهای ناشایست روی می‌آورد، تصریح کرد: ۸۰ درصد زنان از طریق وابستگان خود مانند پدر، برادر و همسر معتاد می‌شوند که این امر به‌علت مخالفت زنان از اعتیاد است که معمولاً همسران آن‌ها برای عدم مخالفت زنان،  آن‌ها را با خود همراه می‌کنند و بیشتر زنان معتاد از طریق برادر و همسر خود مبتلا شده‌اند.

عسگری کاهش وزن با مصرف شیشه به توصیه آرایشگران، افسردگی و اضطراب را از دیگر مواردی عنوان کرد که موجب اعتیاد بانوان می‌شود.

وی با بیان این‌که ۸۵ درصد اعتیاد در زنان و مردان در استان به مواد مخدر سنتی و ۱۵ درصد به مواد مخدر صنعتی است، خاطرنشان کرد: ۱۳ درصد معتادان زن، زنان مجرد و ۸۷ درصد متاهل هستند که این آمار متعلق به افرادی است که برای درمان به بهزیستی مراجعه کردند.

عسگری با اشاره به این‌که اداره‌کل بهزیستی استان در دو بخش پیشگیری و درمان در زمینه اعتیاد فعالیت دارد، افزود: هفت مرکزMMT تحت نظر بهزیستی استان فعالیت  می‌کنند که در سال گذشته ۳۹ زن و در ۶ ماهه نخست امسال ۲۵ زن مراجعه‌کننده داشتند و این امر نشان از پایین آمدن آمار اعتیاد براساس میزان مراجعه بانوان است.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان از راه‌اندازی مرکز بازتوانی معتادان طی دو ماهه گذشته در استان خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته مراجعه‌کنندگان به استان اصفهان می‌رفتند و پس از راه‌اندازی این مرکز تاکنون ۱۴ خانم پذیرش شدند و در شرایطی به سر می‌بردند که حتی خانواده‌های آنان نیز حمایتی از این افراد نداشتند و تاکنون ۶  میلیون تومان به مرکز کمک شده تا تعطیل نشود.

عسگری تصریح کرد: مرکز بازتوانی معتادان استان نیازمند تأمین اعتبار  برای درمان بانوان معتاد است تا این افراد دچار مشکل نشوند.

وی با تأکید بر این‌که به‌علت مسائل فرهنگی تمایل زنان به حضور در مراکز ترک اعتیاد کم است، گفت: بیشتر علاقه دارند تا به شیوه دارو درمانی بهبود یابند.

عسگری اظهار کرد: در بخش پیشگیری تیم‌های اجتماع محور در محلات شهری و روستایی مستقر هستند و به آموزش‌های پیشگیرانه می‌پردازند که بیشتر شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها زنان هستند و تنها یک تا دو درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان گفت: شمار تیم‌های اجتماع محور در سال گذشته ۶۳ و در سال جاری ۶۲ مورد بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که پایه‌های شخصیتی افراد در ۶ سال نخست زندگی اتفاق می‌افتد و باید توانایی «نه گفتن» را بیاموزند طرح مصون‌سازی کودکان از اعتیاد با آموزش‌های غیرمستقیم به والدین آنان در مهادی کودک انجام شد تا این افراد آموزش‌ها را در منزل برای کودکان خود پیاده کنند.

عسگری خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال این طرح در ۸۳ مهد کودک استان اجرایی شد.

وی حمایت نکردن از بانوان معتاد پس از درمان را از مشکلات این قشر دانست و یادآور شد: پس از درمان یک برنامه جامع توانمندسازی برای این افراد موجود نیست و با توجه به این‌که داشتن شغل نخستین موضوعی است که جایگاه اجتماعی را فراهم می‌کند باید به این مهم پرداخته شود اما اکنون حتی برای افراد تحصیلکرده و بدون سوء سابقه شغل وجود ندارد.

عسگری خاطرنشان کرد: در استانی که بیکاری از مسائل افراد سالم است، یافتن شغل برای برای بانوان بهبود یافته از اعتیاد، موضوعی است که جای خود را دارد.

وی با اشاره به مصرف ماده مخدر شیشه در دانشجویان به‌منظور افزایش موقت یادگیری، اظهار کرد: افراد با یک یا  دو مرتبه مصرف این ماده مخدر از نظر روانی وابستگی پیدا می‌کنند، از این‌رو باید در خوابگاه‌های دانشجویی با حمایت ویژه در این خصوص کار شود.

عسگری با اشاره به پایین بودن آمار طلاق در استان نسبت به سایر استان‌های کشور، افزود: در استان به‌عللی چون حفظ آبرو در خانواده‌ها، طلاق عاطفی شکل گرفته و بخش پنهان ماجرا طلاق عاطفی است که آمار زیادی دارد و از سوی افرادی که با تلفن ۱۴۸۰ تماس گرفته و برای طلاق در ۶ ماه نخست امسال مراجعه داشتند، عنوان شده است.

وی یادآور شد: مشکلات ارتباط با همسر، خیانت و اعتیاد از علل طلاق زوجین در استان است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکتها در ۱۴۰۲/صادرات گاز نصف شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمارهای گمرک ایران در سال گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.