صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / سی‎ان‎پی‎سی خروج از طرح توسعه فاز ۱۱ را اعلام نکرده است
سی‎ان‎پی‎سی خروج از طرح توسعه فاز ۱۱ را اعلام نکرده است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

سی‎ان‎پی‎سی خروج از طرح توسعه فاز ۱۱ را اعلام نکرده است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، تأخیر در اجرای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را به ضرر توتال دانست و گفت: شرکت سی‎ان‎پی‎سی خروج از توسعه این فاز را هنوز به‎طور رسمی اعلام نکرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, محمد مشکین‌فام امروز (شنبه، اول دی‌ماه) در یک نشست خبری، پس از تشریح دستاوردهای شرکت نفت و گاز پارس از زمان تاسیس این شرکت تا کنون، به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.
رسانه‌ها می‌گویند سی‌ان‌پی‌سی نمی‌آید
وی در پاسخ به نخستین سوال درباره پرداخت رشوه از سوی شرکت توتال، با یادآوری این که ماجرای پرداخت از سوی این شرکت فرانسوی مربوط به سال ۱۹۹۷ میلادی و فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی است، اظهار کرد: هنوز مستندی در این زمینه وجود ندارد، البته کشور فرانسه این موضوع را پیگیری و صحت آن را تایید کرده، اما شرکت نفت و گاز پارس به صورت مکتوب نامه‌ای در این زمینه دریافت نکرده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هم با اشاره به این که قرارداد توسعه این فاز تیرماه ۱۳۹۶ با کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، سی‌ان‌پی‌سی چین و پتروپارس ایران به امضا رسید، افزود: توتال به دلایل شرایط تحریم عدم توانایی خود را برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی مطابق با مفاد قرارداد اعلام کرد و فرآیند انتقال مسئولیت توسعه این فاز از توتال به سی‌ان‌پی‌سی در مراحل پایانی است.
مشکین‌فام درباره اعلام خروج شرکت سی‌ان‌پی‌سی از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار کرد: این شرکت هنوز به صورت رسمی خروج خود را از توسعه فاز ۱۱ اعلام نکرده و آنچه بیان می‌شود مربوط به رسانه‎هاست.
طراحی اولیه سیستم تقویت فشار در اختیار ایران است
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که براساس برآوردها، پیمانکار توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تا پایان امسال مشخص می‌شود، درباره دستاورد این همکاری اظهار کرد: شرکت توتال در زمینه طراحی فناوری سیستم تقویت فشار از زمان امضای این قرارداد تا کنون اقدام‌هایی انجام داده که حاصل آن در اختیار ایران قرار گرفته است، بنابراین می‌توان گفت مقدمه استفاده از این فناوری به منظور ساخت سکوهای تقویت فشار هم اکنون در ایران وجود دارد که دستاورد بزرگی است.
به گفته وی، هم اکنون مدارک مربوط به تکنولوژی ساخت اولیه سکوهای تقویت فشار طبق قرارداد به شرکت چینی در فاز ۱۱ سپرده شده است.
مشکین‌فام درباره جکت ساخته شده پتروپارس برای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هم اظهار کرد: این جکت هم‌اکنون در یارد جزیره قشم است و بعد از تکمیل مطالعات بلوک ۱۱، قرار است از آن در موقعیت ۱۱B استفاده شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای شکایت از توتال برای ترک توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی دارید، اظهار کرد: آنچه با توتال پیش رفتیم مطابق ماده ۴۶ قرارداد است و شرایط برگشت تحریم شفاف توافق و تاکنون مرّ قرارداد دنبال شده و خلاف آن انجام نشده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به این سوال که آیا در قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی جریمه لحاظ شده است، جواب منفی داد و تاکید کرد: جریمه از محل تأخیر در اجرای پروژه است، یعنی هرچه پیمانکار دیرتر به تولید برسد به ضررش است و در واقع بهترین جریمه برای پیمانکار است. این رویه در آی‌پی‌سی و بای‌بک به همین صورت بوده، بنابراین پیمانکار همواره به دنبال تولید و بازپرداخت سرمایه بوده است.
وی با بیان این‌که تأخیر در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به ضرر توتال خواهد بود، درباره میزان سرمایه‌گذاری این شرکت هم اظهار کرد: توتال ۴۵ میلیون دلار برای توسعه فاز ۱۱ هزینه کرده است که این سرمایه با خروج این شرکت تا زمان به تولید نرسیدن این فاز در ایران می‌ماند.
برنامه‌ای برای کاهش تکلیفی گاز نداریم
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره این‌که با توجه به کاهش مشتریان میعانات گازی ایران، آیا برنامه‌ای برای کاهش تولید گاز دارید یا خیر؟ تصریح کرد: طبق تکلیف وزارت نفت باید هر چقدر می‌توانیم تولید گاز و در پی آن میعانات گازی داشته باشیم و اگر در برخی موارد، از برنامه تولید اندکی عقب هستیم، علت آن بدی آب و هوا است که در کمترین زمان ممکن جبران می‌شود؛ به این ترتیب ما تکلیفی برای کاهش تولید گاز نداریم.
وی به این پرسش که چه برنامه‌ای برای گاز میدان فرزاد بی دارید، پاسخ داد: با توجه به این که گاز این میدان ۲۱ درصد ناخالصی دارد، بنابراین برای پروژه‌هایی مانند ال‌ان‌جی کارایی ندارد. تزریق به شبکه سراسری و میدان‌های نفت برنامه‌ای است که برای استفاده از گاز این میدان پیش‌بینی شده و مطالعات آن در حال انجام است.
به گفته مشکین‌فام، مذاکره با شرکت او‌ان‌جی‌سی هند برای توسعه میدان گازی فرزاد بی که MDP آن تکمیل شده، اگرچه کند، اما در حال انجام است. البته خودمان هم به‌صورت موازی طرح را دنبال می‌کنیم که مطالعات آن تکمیل شده است.
۲۵۰ میلیارد دلار عایدات محصولات پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره میزان تولید میعانات گازی پارس جنوبی هم که پرسش یکی از خبرنگاران بود، گفت: میانگین تولید روزانه میعانات گازی پارس جنوبی ۶۰۰ هزار بشکه در روز است و تا کنون هم مشکلی بابت تولید میعانات گازی نداشتیم.
وی همچنین درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، با اشاره به این که از زمانی که مرسک در توتال ادغام شد، به‌دلیل حضور توتال در طرف قطری مذاکرات خود را با این شرکت متوقف کردیم، تصریح کرد: درحال حاضر برای توسعه لایه‌ها، با چند شرکت ایرانی در حال مذاکره هستیم و امیدواریم به‌زودی به نتیجه خوبی برسیم.
مشکین‌فام درباره هزینه توسعه پارس جنوبی و ارزش محصولات آن از ابتدا تاکنون هم که پرسش یکی از خبرنگاران بود، اظهار کرد: از زمان توسعه پارس جنوبی تا کنون ۸۰ میلیارد دلار در این میدان سرمایه گذاری شده که از این میزان ۱۴ میلیارد دلار صرف سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از جمله جاده و فرودگاه شده است.
وی افزود: همچنین از ابتدای توسعه این میدان تا کنون هزار و ۳۰۰ میلیارد مترمکعب گاز غنی از میدان پارس جنوبی برداشت شده که اگر ارزش هر هزار فوت مکعب ۱۸ سنت در نظر گرفته شود، ۲۵۰ میلیارد دلار عایدات تولید تجمعی این میدان بوده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره این که آیا با توجه به مشکلات، بودجه مورد نیاز برای تکمیل فازهای باقی‎مانده پارس جنوبی تامین شده است، اظهار کرد: قرار بود برای تکمیل فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی از طریق صندوق توسعه ملی ۴ میلیارد دلار تامین مالی انجام شود که طبق برنامه پیش می‌رود و مشکلی وجود ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.