صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / «شما برنده شده‌اید»؛ شگرد کلاهبرداران
«شما  برنده  شده‌اید»؛ شگرد  کلاهبرداران

اوضاع نامناسب اقتصادي موجب افزايش كلاهبرداري‌هاي تلفني و پیامكي شده است

«شما برنده شده‌اید»؛ شگرد کلاهبرداران

اين روزها بازار سودجويي، كلاهبرداري و دريافت هزينه‌هاي مازاد بر خدمات داغ شده است و هر يك از سودجويان از راهي براي كلاهبرداري و فريب كاربران استفاده مي‌كنند تا بتوانند درآمد كسب كنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز مدتی است این آمار افزایش چشمگیری یافته است و بسیاری از کارشناسان وضعیت نامناسب اقتصادی را عامل چنگ انداختن برخی افراد برای کلاهبرداری از مردم عنوان کرده‌اند. معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا گفت: افراد فرصت‌طلب با ارسال پیامک یا برقراری تماس تلفنی با شهروندان و دادن وعده‌های پوچ، اقدام به کلاهبرداری از آنها می‌کنند. سرهنگ محمدرضا اکبری در تشریح این مطلب با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهدیم برخی شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به شهروندان می‌کنند، اظهار کرد: کلاهبرداران با سوءاستفاده از این فرصت، اقدام به ارسال پیامک یا برقراری تماس تلفنی با مردم و با دادن وعده‌های پوچ اقدام به کلاهبرداری از آنها می‌کنند. معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در این باره تصریح کرد: کلاهبرداران اقدام به ارسال پیامکی مبنی بر اینکه «شما برنده مسابقه پیامکی برنامه… … شده‌اید، لطفا با این شماره تماس بگیرید» می‌کنند که برخی شهروندان با شماره‌های اعلامی تماس می‌گیرند و فرد کلاهبردار نیز با چرب‌زبانی، آنها را اغفال می‌کند و به بهانه‌های مختلف این افراد را پای دستگاه خودپرداز می‌کشاند و اقدام به تخلیه حساب آنها می‌کند. وی همچنین درباره روش دیگر این نوع کلاهبرداری گفت: طی تماس تلفنی با شهروندان اعلام می‌شود «شما برنده جایزه همراه اول یا ایرانسل شده‌اید یا اینکه برنده کمک‌هزینه اعزام به عتبات عالیات شده‌اید» به همین دلیل برای دریافت جایزه نقدی باید به دستگاه خودپرداز مراجعه کنید که در ادامه پس از مراجعه شهروندان به دستگاه خودپرداز، آنها را اغفال می‌کنند و موجودی حساب‌شان را به حساب‌های خود انتقال می‌دهند. سرهنگ اکبری با بیان اینکه این شیوه از کلاهبرداری رو به افزایش است، به شهروندان یادآور شد: به هیچ عنوان به این‌گونه پیامک‌ها یا تماس‌ها اعتنایی نکنید. قطعا این پیامک‌ها و تماس‌ها دامی برای کلاهبرداری و تخلیه حساب بانکی شماست. وی افزود: اگر قرار است هرگونه وجهی از طریق فردی به حساب شما واریز شود یا انتقال یابد، لازم نیست شما به دستگاه خودپرداز مراجعه کنید و قطعا با ارائه شماره کارت یا حساب و بدون حضور شما این امر صورت خواهد گرفت. معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا خاطرنشان کرد: اطلاعات مربوط به شماره حساب، شماره کارت، کد اعتبارسنجی (CVV2)، رمز اول یا دوم کارت بانکی خود را از طریق تلفن یا پیامک در اختیار هیچ کسی قرار ندهید.
این در حالی است که اخیرا هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی در یکی از شبکه‌های اجتماعی، در راستای آگاه‌سازی کاربران اعلام کرد که نرم‌افزارها یا پیام‌هایی که در فضای مجازی، با عنوان شارژ یا اینترنت رایگان، تبلیغ می‌کنند، دروغ و فریب است. همچنین تماس‌هایی که با عنوان برنده شدن در قرعه‌کشی از شما درخواست اطلاعات بانکی می‌کنند، نیز کلاهبرداری است و باید مراقب باشید.

بازار سودجویی و دریافت هزینه‌های مازاد بر خدمات
محمد اکبری، کارشناس فضای مجازی
در سال‌های اخیر با افزایش استفاده از تلفن همراه، آمار افرادی که سوءاستفاده‌هایی را در این حوزه انجام می‌دهند نیز بسیار زیاد شد. کلاهبرداری‌های پیامکی و اینترنتی با توجه به استفاده از اینترنت موبایل افزایش پیدا کرد و هر روز شاهد تحمیل خسارات به کاربران هستیم. شکایات زیادی در رابطه با انواع کلاهبرداری‌ها وصول شده است که به دلایل مختلف، راهی برای جبران خسارت‌های واردشده وجود ندارد. متاسفانه در مدت اخیر این کلاهبرداری‌ها به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی افزایش یافته است. سرقت موبایل نیز آمار بالایی را به خود اختصاص داده است و بسیاری از مردم متحمل خسارت‌های میلیونی در این بازار گران تلفن همراه شده‌اند. پلیس فتا همواره در رابطه با کلاهبرداری‌هایی که امروزه رواج یافته، هشدار می‌دهد؛ اما با این حال آمار شکایات کاهش پیدا نکرده است؛ چراکه کلاهبرداران با شیوه‌های مختلف سعی در فریب کاربران دارند. در حال حاضر برخی شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، پیامک‌های تبلیغاتی برای شهروندان ارسال می‌کنند که کلاهبرداران با سوءاستفاده از این فرصت، ارسال پیامک و برقراری تماس تلفنی با مردم و با دادن وعده‌های پوچ از آنها کلاهبرداری می‌کنند و شگرد آنها به هیچ عنوان شک‌برانگیز و مورد اشکال نیست. بنابراین کاربران به آنها اعتماد می‌کنند و زمانی متوجه واقعیت می‌شوند که کار از کار گذشته است. جشنواره ۵ ستاره، رادیو جوان، برنده شدن در قرعه‌کشی‌های تلویزیونی، همراه اول، اول مارکت، عتبات عالیات، فروش اشیای عتیقه و… بالاترین آمار و عناوین استفاده‌شده برای کلاهبرداری و سودجویی بوده‌اند که گزارش آن هم منتشر شد. متاسفانه بیشترین کلاهبرداری با جمله اغواکننده «شما برنده شده‌اید» انجام می‌شود. جالب است که مردم هم به آن اعتماد می‌کنند. این موضوع بسیار عجیب است که بدون تحقیق و مطالعه و پرس‌وجو چگونه یک نفر به یک جمله اعتماد می‌کند و حاضر است اطلاعات خود را در اختیار کلاهبرداران بگذارد. در این مورد طی تماس تلفنی با شهروندان اعلام می‌شود که «شما برنده جایزه همراه اول یا ایرانسل شده‌اید» یا اینکه «برنده کمک‌هزینه اعزام به عتبات عالیات شده‌اید» یا اینکه «برای یکسان‌سازی تعرفه‌ها این هزینه‌ها باید پرداخته شود» و… و به همین دلیل برای دریافت جایزه نقدی باید به دستگاه خودپرداز مراجعه کنید که در ادامه، پس از مراجعه شهروندان به دستگاه خودپرداز مراجعان را اغفال می‌کنند و موجودی حساب‌شان را به حساب‌های خود انتقال می‌دهند. به‌طور کلی این روزها بازار سودجویی و دریافت هزینه‌های مازاد بر خدمات داغ شده است و هر یک از سودجویان از راهی برای کلاهبرداری و فریب کاربران استفاده می‌کنند، کاربران باید دقت داشته باشند که هنگام رویارویی با موارد این‌چنینی، در مرحله‌ ابتدایی هزینه‌ای را برای این افراد واریز نکنند و پس از تحقیق و بررسی به آن اعتماد کنند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.