صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / ابتکار: بیکاری دختران فارغ التحصیل ۳ برابر بیشتر از مردان است

ابتکار: بیکاری دختران فارغ التحصیل ۳ برابر بیشتر از مردان است

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه جمعیت دختران فارغ التحصیل رو به افزایش است، گفت: حدود دو تا سه برابر مردان، بیکاری در بین دختران فارغ التحصیل وجود دارد.

معصومه ابتکار

به گزارش کسب و کار نیوز، معصومه ابتکار در اختتامیه فاز اول طرح مسیر کسب و کار من که با حضور کار آفرینان برگزار شد گفت: در قالب راهبرد حمایت از کارآفرینی و توان افزایی جهت ورود دختران تحصیل کرده به مسئله اشتغال، این پروژه یکی از پروژه های مورد نظر و حمایت معاونت است و انتظار داریم با حمایت سرمایه گذاران، بخش خصوصی و نظام بانکی، افرادی که آموزشهای اولیه را دیده اند بتوانند گامهای بعدی خود را در این مسیر بردارند.
وی در زمینه همکاری با نظام بانکی و تسهیلات توسعه ملی گفت: تسهیلات پایدار خاص روستاهاست و براساس آخرین گزارشات زنان روستایی به خوبی از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.
به گفته ابتکار، ۱۸ هزار میلیارد تومان تاکنون در روستاها توزیع شده و ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد کسب و کارهایی که خانمها ایجاد کرده اند بسیار موفق بوده و سرمایه گذاریهای انجام شده منجر به تولید و خدمات پایدار و بازاریابی‌های لازم و توسعه چرخه کسب و کار برای زنان شده است که بسیار ارزشمند بوده و نشان می‌دهد که ظرفیتهای عظیمی در کشور داریم.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: در شهرها نیز تسهیلات فراگیر وجود دارد که زنان می‌توانند از آن استفاده کنند و این موضوع در آیین نامه مربوط به تسهیلات فراگیر توجه شده و مشکلات مربوط به استفاده بانوان از این تسهیلات نیز احصا شده است.
وی افزود: نشست تخصصی با زنان کارآفرین و صنعتگر در شهرک های صنعتی در استان البرز برگزار شده که بانوان به طور تخصصی فعالیتها و مشکلات خود را توضیح دادند و این فرصت را فراهم کرده ایم تا زنان فعال عرصه های مختلف اقتصادی با مسئولین و سیاستگذاران، مشکلات خود را بدون واسطه در میان بگذارند.
ابتکار گفت: در شرایطی که بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای غیرقانونی علیه مردم ایران شده باید بیش از گذشته نسبت به توان افزایی جامعه در موضوع اشتغال فعالیت کنیم.
وی ادامه داد: در موضوع اشتغال و کسب و کار تنها تسهیلات اهمیت ندارد بلکه مشارکت و سرمایه گذاری پاسخگوی خوبی است و بانوان در این زمینه نیز تجربه ها و موفقیتهای خوبی دارند.
به گفته ابتکار، ما هنوز در توان افزایی تشکل‌ها برای تربیت تسهیلگر در این زمینه باید فعالیت کنیم. در معاونت در سطح سیاستگذاری در این زمینه و حمایت از توان افزایی آمادگی داریم که با همکاری تشکل‌های علاقه مند این مسیر را ادامه دهیم.
ابتکار در ادامه انتقال تجربیات موفق را بسیار مهم دانست و افزود: با انجمن کارآفرینی زنان در این زمینه همکاریهایی داریم که تجربه‌های موفق استانها احصا شده و انجمن زنان کارآفرین در این زمینه نیز کار می‌کنند.
وی با بیان اینکه جمعیت دختران فارغ التحصیل رو به افزایش است، گفت: حدود دو تا سه برابر مردان، بیکاری در بین دختران فارغ التحصیل وجود دارد از این رو شبکه سازی لازم جهت توان افزایی و تکثیر فعالیت‌ها در جامعه بسیار لازم است.
در ادامه این نشست ناصر براتی مدیرعامل بنیاد توسعه کارافرینی زنان و جوانان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان با بیان اینکه این بنیاد در سال ۸۵ تاسیس شد گفت: در سال ۸۹ طرح اتاق کارافرینی مدارس و در سال ۹۰ طرح توان افزایی جوانان مستعد از سوی بنیاد در منطقه خرمشهر کار خود را آغاز کرد. در سال ۹۳ طرح سری فیلمهای مستند کارستان با هدف ترویج الگوهای کارآفرینی با رهبری رخشان بنی اعتماد و اقای میرطهماسب شروع شد.
در سال ۹۴ نیز پروژه ای تحت عنوان توسعه ظرفیت سمن‌های بومی در دستور کار قرار گرفت و بنیاد ماموریت خود را توسعه نهادهای مدنی جامعه مدنی دانست.
وی ادامه داد: در سال ۹۵ طرح توان افزایی سازمانهای مردم نهاد از سوی بنیاد به عنوان طرحی ملی دنبال شد و در سال ۹۶ طرح ریزی “مسیر کسب و کار من” با حمایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری  به عنوان طرحی ملی انجام و در سال ۹۷ اجرایی شد.
وی هدف بنیادین این بنیاد را توسعه فعالیت مولد میان زنان و جوانان دانست و گفت: ماموریت این بنیاد ترویج و توسعه کارافرینی میان زنان، جوانان و نوجوانان و سازمانهای مردم نهاد در گستره جغرافیایی ایران با اولویت ترجیحی مناطق کمتر توسعه یافته کشور است.
وی رویکردهای کلیدی این بنیاد را توانمندسازی، تسهیلگری و حمایت دانست و ادامه داد: برای تحقق ماموریت خود از ابزارهای اموزش، پژوهش و مشاوره استفاده کردیم و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ یاداور شبکه گسترده ای از نهادهای مدنی کشور باشیم و به عنوان مرجعی در حوزه ترویج و توسعه کارافرینی اجتماعی عمل کنیم و نقش موثر خود را در کشور ایفا کنیم.
وی یکی از اهداف این بنیاد را بازتولید بنیاد حداقل در ۵۰ سازمان مردم نهاد در سطح کشور دانست.
به گفته وی، طرح کارآفرینی زنان و جوانان، اتاق کارافرینی مدارس، توسعه جامعه محلی، پروژه های ترویج کارافرینی و پروژه های پژوهش در حوزه کارافرینی زنان از محصولاتی است که بنیاد ارائه میدهد.
به گزارش کسب و کار نیوز، در ادامه رخشان بنی اعتماد در سخنانی کوتاه با بیان اینکه سینما ابزار قدرتمندی است گفت: ما با ابزار سینما در کنار این تفکر قرار گرفتیم و خوشحال هستیم که در کنار بنیاد توسعه و کارآفرین قرار گرفته ایم و وظیفه ماست آنطور که امکان دارد درکنار پیشبرد طرحهای این بنیاد قرار بگیریم اما باید بدانیم از این گردهمایی میتوان چه کاری انجام داد تا بنیاد کار خود را بهتر انجام دهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.