صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / فرار فروشندگان کالاهای دیجیتال از ارائه فاکتور
فرار  فروشندگان کالاهای دیجیتال  از   ارائه   فاکتور

با نزديك شدن به ماه‌هاي پاياني سال موعد پرداخت ماليات فرا مي‌رسد

فرار فروشندگان کالاهای دیجیتال از ارائه فاکتور

بازار ديجيتال، به‌ويژه بازار كامپيوتر و موبايل هر دوره با مشكلات جديدي روبه‌رو مي‌شود. اين روزها ركود در بازارها ادامه دارد و مشتريان منتظر كاهش بيشتر نرخ ارز هستند و خريد نمي‌كنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در شش ماهه اول سال هم با افزایش نرخ ارز توان خرید برای کسی وجود نداشت. در این بین فروشندگان هم به دلیل نداشتن درآمد و فرار از پرداخت مالیات اگر کالایی را به فروش برسانند، از ارائه فاکتور خودداری می‌کنند و امروز این اتفاق به بالاترین میزان شکایت از سوی خریداران تبدیل شده است.
کارشناسان معتقدند برخی از فروشندگان به دلیل محاسبات مالیاتی‌شان در پایان هر سال تمایلی به ارائه فاکتور به خریداران ندارند و از سوی دیگر واردکنندگانی که کالا را با دلار به نرخ‌های متفاوت وارد می‌کنند، با احتساب قیمت دلار روز، کالا را به فروش می‌رسانند و این موضوع به شکایت خریداران منجر شده است؛ موضوعی که دستمایه شکایت برخی از خریداران به سازمان صمت نیز شده است.

صدور فاکتور فروش
با افزایش شکایت‌ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت حالا اتحادیه رایانه تهران طی هشداری به فروشندگان و خریداران اعلام کرده است در صورت خرید و فروش باید معامله با صدور فاکتور و رسید صورت بگیرد. در این اطلاعیه آمده است: «هر فرد صنفی که کالایی را به‌صورت عمده یا خرده به فروش می‌رساند، حتما باید برای فروش کالا فاکتور صادر کند. با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور و محاسبه قیمت کالای‌ آی‌تی به نرخ روز بازار به علت وارداتی بودن و ثابت نبودن قیمت‌ها به همکاران در شهرستان‌ها فاکتور تحویل نمی‌دهند که این عمل باعث شده است شکایات زیادی از استان‌ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ارسال شود و پرونده‌های متعددی در اتاق اصناف ثبت شده که این موارد در حال بررسی از طریق بازرسی است. با وجود اینکه در بسیاری از موارد عدم ارائه فاکتور با دلایل منطقی صورت می‌گیرد؛ اما از همکاران درخواست می‌شود در مقابل فروش کالا به همکار یا مصرف‌کننده فاکتور صادر شود و از خریدار نیز حتما رسید که همان امضای انتهای فاکتور است، دریافت شود تا همکاران دچار مشکل نشوند.»
در روزهای اخیر با توجه به کاهش نرخ دلار و خرید و فروش در بازار کامپیوتر بسیاری از خریداران منتظر کاهش نرخ کالاها در بازار هستند؛ با این وجود بسیاری از واردکنندگان که اجناس خود را پیش از کاهش نرخ دلار وارد کرده‌اند یا فروشگاه‌هایی که جنس‌هایی از خرید ماه‌های پیش در انبار دارند، تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکرده‌اند و در نتیجه کالاهای کامپیوتری در بازار همچنان با قیمت‌های افزایش‌یافته قبل به فروش می‌روند. با وجود این تغییرات؛ اما سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر سازمان‌های نظارتی به اعمال نظارت بر قیمت کالاها می‌پردازند؛ هرچند که کاهش قیمت در بازار همچنان نامحسوس است.

بازار در بلاتکلیفی و کما
امین منتظری، کارشناس بازار دیجیتال
با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، فروشندگان سعی دارند در ازای فروش هر کالا از ارائه فاکتور خودداری کنند. در بازار دیجیتال این مورد در بازار کامپیوتر و موبایل بیشتر دیده می‌شود و دلیل آن هم این است که در دورانی که نرخ ارز بسیار افزایش یافت کالایی فروش نرفته و این صنف درآمدی نداشته‌اند که بخواهند مالیات آن را بپردازند. البته این توجیه خود فروشندگان در این رابطه است؛ چراکه در آن زمان هم اگر کالایی را فروختند با ارز همان روز و به قیمت روز فروخته‌اند و این توجیه قابل قبول نیست. امروز در بازار کامپیوتر و موبایل ارائه فاکتور دیده نمی‌شود و شکایات زیادی در این باره وجود دارد. به همین دلیل هشداری به فروشندگان و خریداران اعلام شده که در صورت خرید و فروش باید معامله با صدور فاکتور و رسید صورت بگیرد. متاسفانه عدم نظارت دقیق و مستمر موجب شده هشدارها و تذکرات هم بر بازار تاثیری نداشته باشد و در این میان حق مصرف‌کننده ضایع شود. ارائه فاکتور یکی از نخستین حقوق مصرف‌کننده و خریدار است که اگر رعایت نشود، باید سازمان حمایت وارد ماجرا شود. این روزها هم اگر دقت کرده باشید موضوع گرانی‌ها وجود دارد و سکوت سازمان حمایت ادامه داشته است. بنابراین نمی‌توان روی کمک این متولی هم حساب کرد. بازار موبایل و کامپیوتر با شروع سال ۹۷ درگیر مشکلات بسیاری شد. مشکلاتی که کم و بیش تا به امروز هنوز ادامه دارد و دست خریداران و متقاضیان را از بازار و کالاهای مورد نیازشان کوتاه کرده است. اگر امروز به بازار کالاهای دیجیتال گذرتان بیفتد، مشاهده خواهید کرد که تا اواسط بعدازظهر هیچ خرید و فروشی وجود ندارد و در ساعت‌های پایانی کار هم اغلب کسانی که برای قدم زدن از خانه بیرون زده‌اند به تماشای ویترین‌ها می‌پردازند. در حال حاضر کاهش نرخ دلار فروشنده‌ها را راغب به فروش‌ کرده است؛ اما مشتری‌ها خرید نمی‌کنند. تداوم کاهش نرخ ارز شوکی به بازار رایانه وارد کرده که در نتیجه تغییرات ناگهانی، بازار به حالت سرگردانی و بلاتکلیفی فرو رفته است. در زمان افزایش نرخ دلار به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، مشتری در بازار رایانه وجود نداشت و اکنون به دلیل کاهش چشمگیر نرخ دلار مشتری نیست. پیش‌بینی‌ها این است که همچنان که مشتری‌ها منتظر تثبیت نرخ ارز هستند، بازار در بلاتکلیفی و کما باشد.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.