صفحه اصلی / اسلایدر / تهدید تجارت چند ده میلیاردی موسسات کنکور و صداوسیما
تهدید  تجارت  چند ده  میلیاردی  موسسات  کنکور  و صداوسیما

تغيير كاربري مشق شب به تكاليف مهارتي، درآمدزايي برخي افراد را هدف گرفته است

تهدید تجارت چند ده میلیاردی موسسات کنکور و صداوسیما

ماجراي حذف مشق شب از تكاليف دانش‌آموزان سر و صداي زيادي به راه انداخته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  این تصمیم جدی آموزش و پرورش که سعی دارد رونویسی را از تکالیف دانش‌آموز حذف و مهارت را جایگزین آن کند، درآمدزایی برخی مراکز و افراد را نشانه گرفته است. موضوع اجرای این طرح این است که معلمان در فرصت‌های یادگیری خارج از مدرسه براساس چارچوب مهارت‌هایی که در سند برنامه‌ریزی درسی ملی به آن توجه شده است، فعالیت‌هایی را طراحی کنند که موجب تقویت مهارت‌های زندگی شود. به‌طور مثال به جای نشستن و خوابیدن دانش‌آموزان هنگام مشق نوشتن، فعالیت‌های عملی انجام دهند که به آن علاقه‌مند هستند و از انجام آن لذت می‌برند. بسته‌ای برای معلمان آماده شده است که براساس آن، فعالیت‌های عملی دانش‌آموزان در خارج مدرسه به جای مشق شب انجام شود. مراکز کمک‌آموزشی اما در مقابل این تصمیم گارد گرفته‌اند و به هر قیمتی می‌خواهند جلوی اجرای این طرح را بگیرند.
غلامرضا کاتب، نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صداوسیما که موضوع تبلیغات موسسات آموزشی و ناشران کتاب‌های درسی در رادیو و تلویزیون را پیگیری می‌کند، در این باره گفت: «آنقدر سود این موسسات و ناشران بالاست که یکی از آنها برای تبلیغات قبل از شروع بازی‌های فوتبال و میان دو نیمه در جام‌جهانی ۲۰۱۸، ۳۲ میلیارد تومان هزینه کرد و ۵ میلیارد تومان هم برای انحصار این تبلیغات پرداخته بود؛ این فقط یک رقم جزئی از هزینه‌هایی است که آنها در طول سال برای تیزرهای تبلیغاتی خود پرداخته بودند.»
او درباره علت دیدار این ناشران با مراجع تقلید در قم نیز گفت: «اقدام‌شان در دیدار با مراجع عجیب نیست. همین ناشران و مدیران آموزشگاه‌ها هستند که قانون حذف کنکور را به بهانه استاندارد نبودن امتحانات نهایی به تعویق می‌اندازند؛ چراکه به‌واسطه فروش محصولات‌شان به داوطلبان کنکور سود سرشاری روانه جیب‌شان می‌شود و حالا این گروه پا را فراتر گذاشته‌اند و مانع از سبک‌سازی‌ مشق شب و تکالیف اجباری در دوره ابتدایی و راهنمایی شده‌اند، چراکه این دومین نقطه هدف‌گذاری‌شان بوده که حالا در خطر جدی است و بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های‌شان در این حوزه رو به نابودی و ورشکستگی می‌رود.»
یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه با حذف مشق شب، تجارت چند ده میلیارد تومانی برخی موسسات و صداوسیما از بین می‌رود، در توصیه‌ای به وزیر آموزش و پرورش گفت که با دیدار با مراجع آنها را نسبت به درستی تصمیم خود توجیه کند.
فاطمه سعیدی، نماینده تهران در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «اگر تکلیف شبانه دانش‌آموزان حذف شود، بخش بزرگی از تجارت چند ده میلیارد تومانی برخی موسسات و صداوسیما از بین می‌رود. وزارت آموزش و پرورش نباید تسلیم فشارها شود. وزیر به دیدار مراجع برود و آنها را نسبت به درستی تصمیم خود توجیه کند.» رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح تکالیف مهارت‌محور در راستای پرورش خلاقیت‌محور در واکنش به برخی برداشت‌های اشتباه در این مورد گفت: ما چیزی به اسم حذف تکالیف نداریم، بلکه منظور جایگزین کردن مهارت‌های تکالیف‌محور به جای مشق شب است.

ترس مراکز کمک‌آموزشی از کسادی بازار
کسری فرهودی، فعال نظام آموزشی
چندین سال است که کشور ما درگیر مسائل آموزشی و حواشی پیرامون آن شده و جدای از سیستم نامناسب آموزشی که در بسیاری از مدارس حاکم شده، حواشی درآمدزایی برای مراکز کمک‌آموزشی هم به آن اضافه شده است. در مدارس به دلیل سیستم آموزشی ضعیف سال‌های سال است که دانش‌آموزان را وادار به نوشتن مشق شب کرده‌اند و اگر امروز این تغییر به وجود آمده، به نفع خود دانش‌آموز و درک و یادگیری بهتر دروس است. مشق شب صرفا یک رونویسی از کتاب است که سال‌هاست دانش‌آموزان ما انجام داده‌اند و جز اینکه وقت دانش‌آموز را می‌گیرد، تاثیری در یادگیری نداشته است. تغییر سیستم نوشتن مشق شب به انجام تکالیف مهارتی بهترین تصمیم وزارت آموزش و پرورش در راستای مهارت‌آموزی گرفته شده است. تا زمانی که دانش‌آموزان مجبور به نوشتن مشق شب بودند، مراکز کمک‌آموزشی برای فروش خود دانش‌آموزان را هدف قرار داده بودند. با تصمیم جدید سازمان، درآمدزایی این مراکز کاهش خواهد یافت و به همین دلیل مدتی است سروصدای آنها درآمده است و به این تصمیم اعتراضات زیادی داشته‌اند.
این مراکز با فروش کتاب‌های کمک‌آموزشی به دانش‌آموزان و حتی مدارس، والدین را متحمل هزینه‌های جانبی خرید می‌کردند که عملا در ارتقای فهم و یادگیری هیچ نقش موثری ندارند. این مراکز و ناشران مرتبط با آنها با استفاده از موضوعات پرسود کنکور، درس و مشق شب تجارت میلیاردی به راه انداخته‌اند و سال‌هاست بدون دغدغه در این مسیر حرکت کرده‌اند؛ اما در سال‌های اخیر و به‌ویژه در سال جاری تصمیماتی که گرفته و اجرایی نمی‌شد، آرامش را از این تجار گرفته و امروز کاسبی آنها با اجرا شدن حذف مشق شب به خطر افتاده است. بخش مهمی از سود مراکز کمک‌آموزشی و ناشران به‌صورت سالانه از کتاب‌های کمک‌آموزشی به دست می‌آید که به جای مشق شب در مدارس به دانش‌آموزان توصیه می‌شود از آنها استفاده کنند و حال با حذف مشق شب، هیچ ‌کسی به اندازه این موسسه‌ها آسیب مالی نخواهد دید. بنابراین این مراکز به هر روشی چنگ انداخته‌اند تا از اجرای این طرح صرف‌نظر شود. تا به امروز طرحی برای لغو آن اجرایی نشده و براساس این طرح دانش‌آموزان به جای رونویسی از کتاب‌های خود مهارت‌های دیگری را البته به صورت کتبی می‌آموزند.

مافیای کتاب‌های آموزشی را تکذیب نمی‌کنیم
محمدمهدی زاهدی، نماینده مجلس
از زمانی که موضوع حذف مشق شب از تکالیف دانش‌آموزان مطرح شد، اظهارنظرهای زیادی در این رابطه شنیده شده است. موضوعی که از همه مهم‌تر است و باید به آن توجه کرد، جلوگیری از سیاسی شدن طرح حذف مشق شب دانش‌آموزان است. اگر مراکز کمک‌آموزشی سعی دارند این طرح را پررنگ و رسانه‌ای کنند، این یک سوءاستفاده برای جلوگیری از کاهش درآمدزایی است. آمارها را که مشاهده کنید- البته در بررسی‌های غیررسمی- میزان درآمد مافیای کنکور بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است که در این بین قطعا درآمد برخی افراد قطع خواهد شد و این به نفع‌شان نیست.
موضوع مدرسه و دانش‌آموز موضوعی نیست که به خاطر منافع شخصی سیاسی شود و دانش‌آموزان نباید درگیر منافع شخصی برخی افراد شوند. اینکه می‌گویند مافیای کتاب‌های آموزشی وجود دارد، ما آن را تکذیب نمی‌کنیم؛ چراکه به دلیل همین موضوع حذف کنکور هم به تعویق افتاده است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.