صفحه اصلی / اسلایدر / بورس در کمای افت های هیجانی
بورس  در کمای  افت های هیجانی

«كسب‌وكار» ادامه‌دار شدن روند كاهشي شاخص بورس را بررسي مي‌كند

بورس در کمای افت های هیجانی

شاخص بورس در حالي روز گذشته كاهش پيدا كرد كه از آغاز هفته جاري اين روند كاهشي بر جريان معاملات بازار حاكم بوده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز،  از شروع هفته؛ یعنی از آغاز روز شنبه تا به حال شاخص بورس به ترتیب ۸۶۰ واحد، ۲۷۷۸ واحد، ۱۹۵۸ واحد و ۶۰۳ واحد افت داشته است. این موضوع ضمن آنکه نشانه‌ای است بر رشد هیجانات بورس طی ماه‌های اخیر و همزمان با افزایش نرخ دلار، از غیرواقعی بودن رشد شاخص طی ماه‌های گذشته حکایت دارد که البته برخی دلیل آن را ضعف‌های مدیریتی حاکم بر بورس می‌دانند.
نرخ ارز در تمام بورس‌های دنیا از متغیرهای مهم و تاثیرگذار بر شاخص قیمت سهام است و بر این اساس تاثیرپذیری بازار سهام از نرخ ارز، امری اجتناب‌ناپذیر است؛ اما مساله این است که عمده سود حاصل از افزایش نرخ ارز نصیب شرکت‌هایی شده که صادرات‌محور بوده‌اند یا مثل پتروشیمی‌ها خوراک خود را با نرخ دولتی دریافت می‌کرده؛ اما فروش‌شان با نرخ آزاد صورت گرفته است.
ریزش ارزش سهام این شرکت‌ها طی مدت گذشته، سهم عمده‌ای در فروکش کردن شاخص بورس داشته است، به‌طوری که روز گذشته نماد سه شرکت پالایشی و سه شرکت پتروشیمی بیشترین تاثیر کاهنده را روی نوسانات شاخص بازار داشت و هر دو گروه محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی دست به دست یکدیگر دادند تا روند حرکت نماگرهای بازار همچنان کاهشی باشد.
پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی مبین، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و پتروشیمی پارس این شش نماد ذکرشده هستند که روز گذشته هر یک از ۵۸ تا ۸۳ واحد در روند نوسانات شاخص کل تاثیر داشتند.
بررسی سهم شرکت‌های مختلف بورسی در روند کاهنده بورس در چند روز گذشته نیز این امر را نشان می‌دهد. بر همین اساس افزایش سود غیرواقعی شرکت‌های بورسی که طی چند ماه گذشته رشد شاخص بازار سهام را مثبت کرده بود، در حال حاضر در حال ریزش است و به عقیده کارشناسان، رسیدن بورس به رشد واقعی در گرو شفاف‌سازی بیشتر بورس و همچنین اصلاح مکانیزم‌های معیوب مدیریتی بورس است.
روز گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۶۰۳ واحد افت کرد و به رقم ۱۵۹ هزار و ۱۴۶ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۲۱۶ واحد افت تا رقم ۲۶ هزار و ۹۶۲ پایین رفت.
شاخص آزاد شناور نیز با ۶۲۰ واحد کاهش، عدد ۱۷۰ هزار و ۵۸۱ واحدی را تجربه کرد. همچنین شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۲۶۹ و ۲۰۴۸ واحد کاهش یافت.

همچنین مطالعه کنید:

فعالیت ۳ صندوق سرمایه‌گذاری چند بخشی در بازار سرمایه

به گزارش کسب و کار نیوز ، سیاوش پرویزی نژاد رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.