صفحه اصلی / اسلایدر / خیز دوباره برای خصوصی سازی سرخابی ها
خیز دوباره برای خصوصی سازی سرخابی ها

«كسب‌وكار» مصوبه هیأت دولت برای واگذاری استقلال و پرسپولیس را بررسي مي‌كند

خیز دوباره برای خصوصی سازی سرخابی ها

سرانجام پس از گفت و شنودهايي كه مبني بر ضرورت خصوصي‌سازي دو باشگاه استقلال و پرسپوليس وجود داشت، هيات دولت به واگذاري اين دو باشگاه به بخش خصوصي راي داد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز اعلام کرده است تا دو ماه دیگر و نهایتا تا پایان سال قیمت‌گذاری این دو باشگاه انجام می‌شود. چندین سال از موضوع خصوصی‌سازی باشگاه استقلال و پرسپولیس که هیات دولت نیز آن را مصوبه کرده بود، می‌گذرد؛ اما موانعی بر سر راه خصوصی‌سازی این باشگاه‌ها وجود دارد که آن را به تاخیر انداخته است. از سال ۹۴ این مساله به تصویب هیات وزیران رسید که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، بنگاه‌های فرهنگی به حساب می‌آیند و در نتیجه نباید خصوصی شوند؛ اما بسیاری معتقدند که این دو باشگاه جنبه ورزشی دارند، نه فرهنگی. با اینکه فرایند قیمت‌گذاری این دو باشگاه برای واگذاری ۴ سال پیش انجام شده؛ اما در عمل واگذاری صورت نگرفته و حالا نیز قیمت‌گذاری پیشین فاقد اعتبار و ملغی اعلام شده است. در حال حاضر موافقت هیات دولت و همچنین تاکید رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی بر واگذاری این دو باشگاه و به مزایده گذاشتن آنها تا پایان سال، سرنوشت جدیدی را برای این دو باشگاه رقم می‌زند. با این خوش‌بینی که بخش خصوصی مدیریت دو باشگاه فوق را در اختیار بگیرد، باید منتظر تحولات مثبتی در روند خصوصی‌سازی بود.
بخش خصوصی اعلام کرده است که توانایی و آمادگی خرید این دو باشگاه به شرطی که نحوه واگذاری شفاف و منطقی باشد را دارد؛ اما سابقه خصوصی‌سازی در کشور و نگاه بدبینانه مردم به آن با توجه به اتفاقاتی مثل اعتراضات کارگران و تعویق پرداخت حقوق آنها در صنعت نیشکر هفت‌تپه، مساله واگذاری واقعی باشگاه‌ها به بخش خصوصی و آثار مثبت آن را مورد تردید قرار می‌دهد. نایب‌رئیس اتاق ایران معتقد است تا زمانی که فعالیت این دو باشگاه با معذوریت‌های اقتصاد دولتی همراه است، نمی‌توان از خصوصی‌سازی واقعی سخن گفت. به گفته سلاح‌ورزی، ابتدا باید تکلیف پرداخت حق پخش تلویزیونی، تبلیغات، بلیت‌فروشی، اسپانسرینگ حرفه‌ای، فروش پیراهن و سایر الزامات باشگاهداری طبق استانداردهای فیفا مشخص شود، سپس به سوی خصوصی‌سازی واقعی پیش رفت. وی افزود: در صورت فراهم شدن شرایط خصوصی‌سازی، بخش خصوصی می‌تواند با پشتوانه محکم و منطقی وارد میدان شود تا دولت نیز نسبت به اداره این دو باشگاه اطمینان خاطر داشته باشد. اگر این‌گونه نباشد و نسبت به فصول درآمدی باشگاه‌ها اطمینان وجود نداشته باشد، خریداران تنها به‌واسطه مسائل احساسی به خرید این باشگاه‌ها دست می‌زنند که ممکن است این دو باشگاه مردمی را به مخاطره بیندازد.
به اعتقاد وی، این باشگاه‌ها نباید در اختیار پیشکسوتان آنها که سابقه‌ای در بنگاه‌داری ندارند، قرار بگیرد؛ چراکه انتقال مالکیت و مدیریت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به پیشکسوتان این باشگاه‌ها که هیچ سابقه‌ای در بنگاه‌داری ندارند، می‌تواند به آشفتگی مدیریتی و شکست اقتصادی منجر شود.

واگذاری پرسپولیس و استقلال جدی نیست
در همین رابطه مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس گفت: دولت برای واگذاری استقلال و پرسپولیس ابتدا باید مصوبه سال ۹۴ خود را لغو کند. امیر عابدینی درباره اینکه چقدر احتمال می‌دهد پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی واگذار شوند، گفت: یادم می‌آید پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد دولت در سال ۱۳۹۴ مصوبه‌ای را گذرانده که این دو باشگاه به دلیل ماهیت فرهنگی دیگر به بخش خصوصی واگذار نمی‌شوند. بنابراین دولت اگر می‌خواهد این دو باشگاه را واگذار کند، اول باید این مصوبه را لغو کند. حالا نمی‌دانم چقدر قانون اجازه می‌دهد که این مصوبه لغو شود یا نشود؛ این مهم‌ترین مساله است. وی افزود: نحوه برگزاری مزایده چگونگی قیمت‌گذاری پایه در سازمان خصوصی‌سازی مساله بعدی است. ضمن اینکه وزارت ورزش که امروز راضی به واگذاری دو باشگاه است، معلوم نیست فردا هم چنین رضایتی داشته باشد. همان‌طور که چند بار دولت بحث خصوصی‌سازی دو باشگاه را مطرح کرد و سپس آن را پس گرفت.
باید دید شرایط زمانی و مکانی خصوصی‌سازی این دو باشگاه چگونه خواهد بود و آیا اراده‌ای در دولت هست که من چنین اراده‌ای را نمی‌بینم. عابدینی که خودش در گذشته برای خرید پرسپولیس در سازمان خصوصی‌سازی حاضر شده بود، درباره اتفاقات آن زمان گفت: پوری‌حسینی و کارشناسان سازمان خصوصی‌سازی براساس قوانین کمر همت بسته بودند که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند و اهل لابی و زد و بند هم نبودند و نیستند و قاطعانه کار را دنبال می‌کردند.
آن زمان دو ایراد بود؛ اول اینکه شخصی که می‌خواست پرسپولیس را بخرد، صلاحیتش تایید نشد و دولت هم موافق واگذاری پرسپولیس به آن شخص نبود. بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس هم اعلام کردند که این دو باشگاه خصوصی نشود. البته به نظر من نمایندگان مجلس بهتر است در چارچوب قانون نسبت به این امر واکنش نشان دهند و می‌توانند با طرح‌های دوفوریتی واگذار شدن یا نشدن دو باشگاه را قانونی کنند. با شعار و نامه نمی‌شود قانون اجرا کرد.

خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی اجتناب‌ناپذیر است
محمدحسین برخوردار، عضو سابق اتاق بازرگانی تهران
با افزایش هزینه‌های جاری و کاهش درآمدهای نفتی دولت که برای سال‌های آتی، قابل پیش‌بینی است، واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اجتناب‌ناپذیر است. دولت مجبور است برای جبران هزینه‌های خود و همچنین مدیریت بهینه، آنها را واگذار کند؛ یعنی حتی با این فرض که موانع و مخالفت‌هایی بر سر راه خصوصی‌سازی این باشگاه‌ها وجود داشته باشد، خصوصی‌سازی به اجبار صورت خواهد گرفت؛ اما اینجا سوالی که وجود دارد، نحوه واگذاری و همچنین تحویل این باشگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی است. این باشگاه‌ها باید در اختیار افرادی قرار بگیرد که علاقه‌مند، کاردان و از بخش خصوصی واقعی هستند. بخش‌های شبه‌دولتی کارنامه بدی را در پرونده خود دارند و حتی سازمان خصوصی‌سازی نیز با آگاهی از عواقب واگذاری این دو باشگاه به بخش‌های شبه‌دولتی، تلاش خود را برای تحقق آمال‌های بخش خصوصی در جهت خصوصی‌سازی واقعی باشگاه پرسپولیس و استقلال خواهد کرد. هیچ مانعی برای خصوصی‌سازی واقعی وجود ندارد. جز آنکه لازم است بخش خصوصی کاردان و توانمند، متقاضی این باشگاه‌ها باشد و رقم‌های تعیین‌شده برای فروش مثل گذشته بالا و نجومی نباشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.