صفحه اصلی / استان ها / همدان / جلوگیری از فرسایش خاک با «جنگلانه»
جلوگیری از فرسایش خاک با «جنگلانه»

جلوگیری از فرسایش خاک با «جنگلانه»

کارشناس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از برگزاری طرح ملی جنگلانه در استان خبر داد و گفت: طرح ملی جنگلانه با همدلی و مشارکت فعال سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی در استان همدان آغاز شد.

ایران زیباست؛ پاییز در جنگل‌های النگدره شهر گرگان

محمد بزرگمهر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح ملی جنگلانه که برای چهارمین سال متوالی در استان همدان به اجرا درمی‌آید امسال با حضور کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست و مشارکت نمایندگان تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، علاقمندان به طبیعت و گروه‌های مردمی در منطقه حفاظت‌شده آلمابلاغ شهرستان بهار برگزار شد.

وی افزود: آلمابلاغ یکی از قله‌های زیبای کوه الوند است که با وسعت ۷۵۰۰ هکتار و سیمایی کوهستانی و تپه ماهوری، مجموعه‌ای کم‌نظیر از گونه‌های گیاهی، پستانداران، پرندگان و خزندگان را در خود جای داده است.

وی تصریح کرد: منطقه آلمابلاغ در مجاورت گردنه اسدآباد و ۱۷ روستای این شهرستان با چشمه‌ساران بزرگ و کوچک و آبریزهای همیشه جاری، از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است و انواع لاله، بادام و پیازکوهی، شنگ، زنبق، موسیر، آلبالوی وحشی، زرشک و تمشک، گیاهان کنگر، ریواس، شیرین بیان، آویشن، گون و بومادران که خاصیت دارویی دارند، در این منطقه به خوبی می‌روید.

بزرگمهر ادامه داد:  امسال در این طرح ملی دوستداران و علاقمندان به طبیعت بخشی از عرصه‌های منابع طبیعی را با کشت بذرگونه‌های جنگلی همچون ارژن و بادامک بذرکاری و در حفظ و توسعه جنگل‌ها و منابع طبیعی استان فعالانه شرکت کردند.

کارشناس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: این طرح با همت NGO ها و سازمان مردم‌نهاد دوستدار محیط زیست و منابع طبیعی در اراضی منابع طبیعی منطقه حفاظت‌شده کوه آلمابلاغ شهرستان بهار آغاز شد.

وی با بیان اینکه در این طرح اهداف مطلوبی دنبال و با مشارکت مردم از منابع طبیعی حفاظت می‌شود، ادامه داد: ترویج فرهنگ حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، احیاء و توسعه عرصه‌های جنگلی و مرتعی و تقویت پوشش گیاهی از سایر اهداف طرح جنگلانه است که از فرسایش خاک و تخریب جنگل‌ها و مراتع نیز جلوگیری می‌کند.

بزرگمهر با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ کیلوگرم بادامک و ارژن برای کشت در اراضی منابع طبیعی این شهرستان به طور رایگان در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد قرار گرفته است، گفت: این طرح مردمی با توجه به خشکیدگی وسیع رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی به علت اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای بیش از حد دام، سرشاخه‌زنی، تغییر اقلیم و خشکسالی اجرا می‌شود.

وی گفت: اصلاح و احیای مراتع تخریب شده، جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از هدررفت آب، نگهداری و ذخیره نزولات آسمانی، تلطیف هوا و ایجاد محیط تفرجگاهی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و کمک به توسعه پایدار از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

کارشناس جنگل‌کاری منابع طبیعی استان همدان بیان کرد: طرح جنگلانه با استقبال خوب مردم و با همت و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد دوستدار طبیعت در اراضی منابع طبیعی استان تا اواسط دی ادامه دارد.

وی یادآور شد: تأثیرات آموزشی و ترویجی طرح جنگلانه در چهار سال اخیر قابل توجه و رضایت‌بخش بوده و با اجرای طرح ملی جنگلانه تاکنون سطح وسیعی از منابع طبیعی استان مورد احیا و حفاظت قرار گرفته است.

بزرگمهر با بیان اینکه مساحت جنگل‌های طبیعی استان همدان ۱۴۴۱ هکتار و مساحت رویشگاه‌های جنگلی ۳۵ هزار و ۱۷۶ هکتار است، اظهارک رد: آلمابلاغ کلمه‌ای ترکی و به معنای چشمه سیب است، آب‌ چشمه منطقه آلمابلاغ بسیار سبک و گوارا و فاقد مواد زائد است و این چشمه در میانه مسیر صعود به قله و در کنار یک درخت کهنسال سیب قرار دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.