صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / انتخاب فناور تبریزی به عنوان پژوهشگر برتر کشور/تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه تبریز

معاون پژوهشی دانشگاه خبر داد

انتخاب فناور تبریزی به عنوان پژوهشگر برتر کشور/تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه تبریز

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز از انتخاب دکتر سیروس خرم، فناور تبریزی به عنوان پژوهشگر برتر کشور خبر داد.

پژوهش-گرنت-آزمایشگاه

به گزارش کسب و کار نیوز، اصغر عسگری در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این مطلب اظهار کرد: جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز در حال حاضر، ۲۴ هزار نفر بوده و نزدیک به ۴۰ درصد آن‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، ۵۰ درصد اساتید این دانشگاه، دانشیار و استاد تمام هستند. 

وی افزود: نزدیک به ۸۰ نفر پژوهشگر پسادکتری داریم که در مقایسه با سال‎های گذشته، رشد چشمگیری داشته است، ۳۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتی در زمینه رشته‎های مختلف فعالیت دارند و آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه، سال گذشته رتبه اول را در شبکه آزمایشگاهی کشور کسب کرد. 

وی با اشاره به جایگاه علمی دانشگاه تبریز در رنکینگ‌های مختلف، ادامه داد: دانشگاه تبریز در رنکینگ تایمز ۲۰۱۹، در رشته‌هایی مثل مهندسی عمران، مکانیک، هوا فضا، برق الکترونیک و شیمی جزو ۵۰ تای اول و در مجموع جزو ۶۰۰ الی ۸۰۰ دانشگاه اول جهان است. 

عسگری در ادامه با اشاره به برنامه‎های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در هفته پژوهش، اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته، ۱۳۵ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های مختلف منعقد کرده‎ایم و ۲۴ مورد نیز همکاری مشترک با کشورهای اروپایی و ترکیه داشته‌ایم. 

وی افزود: امروز از پژوهشگران برتر دانشگاه تبریز، فردا از پژوهشگران سراسر کشور در تهران و قبل از ظهر چهارشنبه (بیست و هشتم آذر ماه) که روز پژوهش استان است، از فناوران برتر دانشگاه‌ها، مدارس و دستگاه‎های اجرایی تجلیل می‎شود. 

وی در ادامه از اقدام معاونت پژوهش‌وفناوری دانشگاه تبریز برای اخذ وام ۴۰ میلیون دلاری به منظور تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه خبر داد و گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور تشویق برای خرید کالای ایرانی، پرداخت ۵۰ درصدی هزینه را برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی بر عهده گرفته است. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا اساتید به استناد به مقالات علمی خارجی، اصرار دارند و مقالات ایرانی را بی‎اعتبار می‎دانند، بیان کرد: پژوهش باید در کلاس جهانی اتفاق بیفتد، چرا که مقالات با سایر مقالات خارجی مقایسه می‎شوند، تلاش داریم تا این امکان را فراهم کنیم که دانشجویانی که مقالاتشان در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) منتشر می‎شود، امکان ترجمه آن به زبان انگلیسی را نیز داشته باشند. 

عسگری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: نزدیک به ۴۰ الی ۵۰ درصد بودجه دانشگاه‌های کل کشور از محل شهریه دانشجویان خارجی پرداخت می‏‌شود و معتقد هستیم عدالت آموزشی در این خصوص باید رعایت شود. جذب دانشجوی خارجی به دلیل ارزآوری، برای دانشگاه خوب بوده و با توجه به این که تعداد دانشجویان خارجی نسبت به سال‌های گذشته، افزایش یافته و مقرر شده است بعد از نوروز ۹۸، کلاس‎هایی برای آموزش زبان فارسی به این دانشجویان تشکیل شود. 

وی در ادامه با اشاره به ارتباط دانشگاه تبریز با صنایع استان، بیان کرد: نگاه به این پروژه‌ها، حل مشکلات استان بوده و تنها نگاه مالی نداریم، سال گذشته، ۵۰ قرارداد به ارزش مالی هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در این زمینه منعقد شده است. 

وی تاکید کرد: برای صرف هزینه در زمینه تحقیق و توسعه، نیازمند وجود شرکت‎های قوی و فعال در این خصوص هستیم. 

عسگری در ادامه با اشاره به فعالیت‎های کارگروه پایش دانشگاه تبریز، بیان کرد: راهکارهای کاهش مصرف آب در صنایع مختلف در استان در این کارگروه بررسی می‎شود و مثلا استخری که شهرداری به تازگی درست کرده بود، خارج از نظارت‎ کارگروه پایش بود، در مجموع ۱۵۰ پایان‌نامه در گروه‌های زمین شناسی، کشاورزی، عمران و جغرافیا در زمینه بحران دریاچه ارومیه کار شده و این موضوع از سوی دانشگاه تبریز با جدیت دنبال می‎شود. 

وی افزود: در طرح کاهش ۴۰ درصدی مصرف حوضه‎های مختلف آب‌ریز به دریاچه ارومیه، حوضه آجی چای مربوط به حوزه اختیارات دانشگاه تبریز است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه تنها مقصر بیکاری دانشجویان نیست، اگر دانشگاه عملکرد خوبی در این زمینه نداشت، فارغ‎التحصیلان ما نمی‎توانستند در کشورهای خارجی نیز توانمندیشان را به نمایش بگذارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.