ولی کوزهگر کالجی در گفتوگو با ایسنا در ارزیابی خود از برگزاری زودرس انتخابات پارلمانی ارمنستان اظهار کرد: این انتخابات، اولین انتخابات زودرس پارلمانی در ارمنستان بود، در واقع طی هفت دورهای که انتخابات در این کشور برگزار شده سر موعد بود و پیش از موعد انتخاباتی برگزار نشده بود.
وی تصریح کرد: آخرین انتخابات نیز در آوریل ۲۰۱۷ برگزار شد که در آن حزب جمهوری خواه یعنی حزب حاکم توانست بیشترین کرسیها را به دست آورد و از دل آن مجلس نیز سرکیسیان بهعنوان نخست وزیر انتخاب شد.
وی یادآور شد: ساختار سیاسی ارمنستان رسما از سال گذشته از ریاستی به نیمه ریاستی تغییر کرده و نخست وزیر در رأس قدرت اجرایی کشور قرار گرفته و رئیس جمهور نقش تشریفاتی دارد، همین مساله باعث اعتراضات خیابانی به رهبری نیکول پاشینیان شد.
این کارشناس مسائل آسیای میانه و قفقاز بیان کرد: با توجه به این که در مجلس دو دور رأی گیری برای نخست وزیری انجام شد، بار اول پاشینیان نتوانست رأی مجلس را به دست آورد اما در رأی گیری مجدد رأی لازم را کسب کرد و از اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. از آن زمان در موقعیتی به عنوان نخست وزیر قرار گرفت که دولتی را تشکیل داد که نه عضوی حزب حاکم جمهوریخواه و نه جناح قرهباغیها در آن نبودند.
وی خاطرنشان کرد: این نخست وزیر جدید ارمنستان در برابر مجلسی قر ار گرفت که هر دو طیف، اکثریت را بر عهده داشتند و بنابراین چالشی بین این مجلس و پاشینیانبه وجود آمد به همین دلیل او بحث انحلال مجلس و انتخابات زودرس پارلمانی را در دستور کار خود قرار داد.
وی همچنین ابراز کرد: نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان همیشه به مردم کشورش میگفت تا زمانی که این مجلس و اعضای حزب حاکم در آن حضور دارند، نمیتوان برنامه های اصلاحات را اجرایی کرد، نهایتا در مهر ماه موفق شد علیرغم مخالفتها و مقاومتهایی که اعضای حزب جمهوریخواه با سایرین داشتند مجلس را منحل و برای اولین بار زمینه را برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در دسامبر فراهم کرد که طی یکی دو روز اخیر برگزار شد.
این پژوهشگر حوزه آسیای مرکزی و قفقاز با بیان اینکه «نتیجه انتخابات پارلمانی همان چیزی بود که نخست وزیر ارمنستان انتظار داشت و ائتلاف او توانست در مجموع ۷۰ درصد کرسیها را به دست آورد»، گفت: طبق قانون انتخابات ارمنستان احزابی که ۵ درصد کل آرا را نتوانند به دست آورند، نمی توانند وارد مجلس شود و براساس اصلاحات قانون این کشور هیچ فرد غیر حزبی نمی تواند وارد مجلس ارمنستان شود.
وی یادآورد شد: اعضای حزب حاکم جمهوری خواه که نزدیک به ۲۰ سال قدرت را در اختیار داشتند آراء زیر پنج درصد را کسب کردند و این خود یک تحول مهمی است که آنها از راهیابی به مجلس باز ماندند و دست نخست وزیر ارمنستان باز میماند تا بتواند بر خلاف دولتهای قبلی ارمنستان دولت غیر ائتلافی و یکدست را تشکیل دهد، این مساله در مجموع برآیندش تحکیم جایگاه نیکول پاشینیان –نخست وزیر ارمنستان- و همفکرانش در ساختار سیاسی این کشور است.
ارمنستان؛ پل ارتباطی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا
این کارشناس اوراسیا درباره روابط ایران و ارمنستان دوره نخست وزیری نیکول پاشینیان، با توجه به این که وی ایران را به عنوان شریک مهم برای کشورش میداند، گفت: پاشینیان قبل از این اتفاقات و تحولات سیاسی، طی دو دوره نماینده مجلس در ارمنستان و عضو گروه دوستی- پارلمانی ایران و ارمنستان بود، در سفر سال گذشته رئیس مجلس ارمنستان به ایران نیز در ترکیب هیات بود، به طور مشخص علاقهمندی به روابط ایران و ارمنستان از دوره نمایندگی مجلس او بود.
وی اظهار کرد: از زمانی که پاشینیان به نخست وزیری رسید یکی از اقداماتی که انجام داد بحث مبارزه با فساد اقتصادی بود و موضوعاتی مانند طرحهای مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان را پی گیرد و مبارزه جدی را با مافیای داخلی و خارجی آغاز کرد که این مساله به نفع ما است.
کالجی افزود: نخست وزیر ارمنستان در سیاست خارجی خود می خواهد روابط متوازنتری را با روسیه داشته باشد، او ضد روسی نیست، غرب گرا هم نیست، تنها میخواهد رابطه متوازنی را در روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری با روسیه و جهان غرب داشته باشد، از این جهت روی ایران و همسایگانش بهعنوان متوازن کننده روابط کلان ارمنستان خیلی حساب باز کرده و این مساله یک فرصت برای ما است که بازارمهمی که دست روسیه بوده را به دست آورده و سهم مناسبتری را در این مناسبات داشته باشیم.
وی مساله انتقال گاز ایران به ارمنستان، صادرات برق، همکاری در حوزه مخابرات و فناوریها، تکمیل راه آهن ایران-ارمنستان و موقعیتهای دو منطقه مهم آزاد اقتصادی ارس و مغری را از مراودات بین دو کشور عنوان کرد و گفت: ارمنستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تنها کشور منطقه قفقاز است که عضو این اتحادیه است و با توجه به قراردادی که بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شده، ارمنستان میتواند پل ارتباطی برای ارتباطات ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشد و موجب تحرک صادرات و واردات شود.
انتهای پیام