صفحه اصلی / استان ها / زنجان / شناسایی افراد HIV مثبت از استراتژی‌های کنترل ایدز

شناسایی افراد HIV مثبت از استراتژی‌های کنترل ایدز

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: شناسایی افراد مبتلا به HIV مثبت یکی از استراتژی‌های ده‌گانه کنترل ایدز است.

ایدز

به گزارش کسب و کار نیوز، «محمدرضا صائینی» در همایش اصول پیشگیری و کنترل HIV با بیان اهداف و اپیدمیولوژی HIV در جهان، ایران و استان، اظهار کرد: در زمینه کنترل و درمان بیماری ایدز، سنگ بزرگی در کشور و استان برداشته شده است، این حرکت بزرگ در دنیا نیز انجام شده و شواهد و علائم خوبی را نشان می‌دهد.

این مسئول ادامه داد: در دهه ۸۰ موج نخست شیوع بیماری ایدز را در کشور از طریق سرم‌ها و فاکتورهای خونی آلوده که از فرانسه وارد شد، تجربه کردیم و موج دوم این بیماری در افراد معتاد تزریقی، کسانی که از سرنگ واحد استفاده می‌کردند آغاز شد. در آن دوره در راستای کاهش آسیب، متادون‌درمانی به‌عنوان نخستین و مهم‌ترین عامل وارد کشور شد، با وجود موج دوم در کشور، موج سوم از طریق رواج روابط جنسی وارد کشور شد که تا حدی توانستیم موج دوم را کنترل کنیم، اما موج سوم شیوع HIV  شتابان وارد کشور شد.

وی با اشاره به استراتژی ده‌گانه برای کنترل ایدز، یکی از راهبردهای اصلی این استراتژی را پیدا کردن افراد HIV  مثبت و درمان آن‌ها و نیز آموزش و کنترل بیماری از طریق این افراد دانست و گفت: شناسایی افراد HIV  مثبت یک راهبرد کلیدی است، بر طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، اگر ۹۰ درصد افراد HIV  مثبت را پیدا کنیم و تحت درمان قرار دهیم، می‌توانیم شیوع این بیماری را به زیر ۲۰۰ برسانیم و اگر این اتفاق بیفتد در سال ۲۰۳۰ مبتلایان به HIV به ۵۰۰ هزار نفر کاهش می‌یابد در غیر این صورت شیوع بیماری به ۲٫۵ میلیون نفر می‌رسد که غیر قابل کنترل و درمان می‌شود.

صائینی تصریح کرد: وضعیت دنیا در سال ۲۰۱۸ طبق نمودار شیوع بیماری و با اقداماتی که از سال ۲۰۰۰ آغاز شده و اهداف و استراتژی‌هایی که تعیین‌ شده، انحنای رو به پایین را نشان می‌دهد، یعنی تأثیرات مثبت خود را گذاشته است و با پیاده کردن برنامه استراتژیک ۹۰ درصد، میزان مرگ نیز به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد در غیر این‌صورت این میزان به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان با اعلام آخرین آمار مبتلایان HIV  ایدز، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۷ در دنیا ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر با ایدز زندگی می‌کنند و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اچ آی وی مثبت و موارد مرگ نیز 900 هزار نفر یعنی ۱۴ درصد گزارش شده که افزایش را نشان می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان با اشاره به این‌که در گذشته، وقتی فردی با علایم HIV  شناسایی می‌شد، ابتدا تحت کنترل قرار می‌گرفت و بعد درمان برای این فرد آغاز می‌شد و ممکن بود فرد ۱۰ سال در آلودگی HIV قرار داشته باشد، اما درمان برای او انجام نمی‌گرفت، یادآور شد: اما هم‌اکنون به محض این‌که فرد با علایم HIV  مثبت شناسایی می‌شود، درمان برای او انجام می‌گیرد و این اقدام موثر واقع شده و آمار نشان می‌دهد و هم‌اکنون در جهان، در سال ۲۰۱۷ تعداد ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر HIV  شناسایی شده، یعنی ۱۸ درصد میزان رشد منفی در بیماری و ۳۴ درصد نیز در رشد منفی میزان مرگ را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۰ و آغاز برنامه ۹۰ درصد آمار گزارش شده از سازمان بهداشت جهانی، ۳۶ درصد رشد منفی بیماری و ۳۸ درصد نیز رشد منفی در میزان مرگ را نشان می‌دهد.

این مسئول، کشورهای قاره سیاه را آلوده‌ترین منطقه در جهان به بیماری ایدز با ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دانست و گفت: تا سال ۲۰۱۷ سیر نزولی در موارد ابتلا به HIV  مثبت و نیز مرگ ناشی از این بیماری را داشتیم و  فردی که اچ آی وی مثبت دارد عمر ۷۰ سال به بالا را می‌تواند تجربه کند و امید می‌رود  تا سال ۲۰۲۰، از ۳۶ میلیون و ۹۰۰ نفر، حدود ۳۰ میلیون یعنی ۹۰ درصد افراد را طبق برنامه استراتژیک تحت درمان قرار دهیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.