صفحه اصلی / استان ها / زنجان / تأکید بر ضرورت اجباری شدن آموزش‌های پیش از ازدواج
تأکید بر ضرورت اجباری شدن آموزش‌های پیش از ازدواج

تأکید بر ضرورت اجباری شدن آموزش‌های پیش از ازدواج

نماینده عالی دولت در استان زنجان گفت: وضعیت استان زنجان در خصوص آسیب‌های اجتماعی مطلوب است.

جشن ازدواج همدلان آسمانی

به گزارش کسب و کار نیوز، «فتح‌الله حقیقی» در جلسه شورای اجتماعی، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که استان زنجان از نظر خشونت اجتماعی جزو ۱۰ استان نخست کشور است، اما باید میان غیرت و خشونت تفکیک قائل شویم. زنجانی‌ها با غیرت هستند و میان این دو مفهوم فاصله است. هم‌چنین زنجان در زمینه اعتیاد از پاک‌ترین استان‌های کشور به حساب می‌آید. استانی که بالای ۱۲۰۰ هیئت مذهبی دارد و اقدامات مذهبی‌اش برای سایر استان‌ها الگو است، نمی‌تواند شیوع اعتیاد زیادی داشته باشد.

استاندار زنجان با تأکید بر این‌که باید همه آمارها را با هم مقایسه و یک کاسه کنیم، ادامه داد: در خصوص طلاق نیز وضعیت بدی نداریم. ممکن است در استانی دیگر، نرخ طلاق چند برابر زنجان باشد و به چشم نیاید. بافت زنجان یک دست است و حتی اگر نرخ طلاق یک‌دهم برخی استان‌ها باشد، به چشم می‌آید.

وی با تأکید بر این‌که باید آموزش‌های پیش از ازدواج را اجباری و در موضوع خانواده خیلی ریشه‌ای کار کنیم، افزود: در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، افزایش اعتبارات مالی کار چندانی از پیش نمی‌برد. راهکار این است که در سطح استان، یکی از پنج آسیب را به‌صورت پایلوت اجرا کنیم و الگوی کشور شویم، چون در این صورت معلوم می‌شود کدام آسیب را با چه هزینه‌ای می‌توان کنترل کرد.

حقیقی با اشاره به این‌که زنجان از پتانسیل الگو شدن برخوردار است، تصریح کرد: اگر در حوزه اجتماعی کارهای عملیاتی و اجرایی انجام دهیم، می‌توان با هزینه‌های کمتر و به‌صورت پایلوت، یک یا دو موضوع از آسیب‌های اجتماعی را پیگیری کرده و جلوی شیوع آن را گرفت.

استاندار زنجان با اشاره به این‌که موضوع موادمخدر جزو آسیب‌های بزرگ و مطرح سازمان ملل است، یادآور شد: نقل و انتقال موادمخدر چرخش مالی بزرگی دارد و مبارزه با آن در همه دنیا مطرح است. ایران نیز در این مسیر ۳۷ هزار شهید و جانباز تقدیم کرده است. اما راه مبارزه با موادمخدر، از کانال پول و حوزه‌های قضایی و قهری نمی‌گذرد. تا زمانی که اعتقاد عمیق به عدم مصرف آن را فرهنگ‌سازی نکنیم، آن‌طور که باید ریشه‌ای عمل نکرده‌ایم.

وی افزود: در مجموع برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید برنامه عمل بنویسیم و مدیران کل که در حوزه‌های اجتماعی مسئولیت دارند، تجمیع شوند و با معاونت سیاسی، تفاهم‌نامه منعقد کنند. باید مشخص شود که در حوزه اجتماعی، کدام کارها می‌تواند عملیاتی شود. هم‌چنین در این حوزه باید مسئولیت هر کدام از وظایف به یک دانشگاه سپرده شود و از موازی کاری پرهیز شود.

حقیقی هم‌چنین با تأکید بر این‌که باید هیئت اندیشه‌ورز استان فعال‌تر شود، ادامه داد: باید در مسایل اجتماعی تفاهم داشته باشیم و موازی‌کاری نکنیم، در واقع باید فرماندهی واحد داشته باشیم. در خصوص خانه‌های جوان نیز همه فرمانداران موظف‌اند مکانی پیدا کنند و در اختیار ادارات ورزش و جوانان قرار دهند تا تجهیز شود. این خانه‌ها باید تا پایان سال تحویل داده شود. باید برای احترام به جوانان، مکانی تشکیل دهیم تا مطالبه‌گر باشند و برنامه ارائه دهند.

استاندار زنجان با اشاره به این‌که باید برای افزایش سرانه ورزشی در استان، از ظرفیت بخش خصوصی بهره بگیریم و برای روستاها محلات ورزشی ایجاد کنیم، یادآور شد: در خصوص سرانه مطالعه نیز یکی از برنامه‌هایی که مقرر است طی سال ۹۸ عملیاتی شود، حمایت از دانش‌آموزان مستعد یکی از شهرستان‌های محروم استان برای قبولی در دانشگاه‌های مطرح کشور است.

وی افزود: باید بکوشیم حق به حق‌دار برسد و دانش‌آموزان مستعد تحت پوشش آموزش‌های کابردی قرار بگیرند. این روش طی سال‌های آتی با مشار کت مردم در گستره استان زنجان اجرایی خواهد شد. این‌که سرانه مطالعه در زنجان بالا است، ثروت است. علاوه‌بر این، خوشبختانه سرمایه اجتماعی زیادی داریم و باید از این فرصت استفاده کنیم. در همین راستا، سمن‌ها به‌علت ویژگی هویتی خود می‌توانند بهترین تصمیم‌سازان در کنار مدیران باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.