صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / نخست وزیر برکنار شده سریلانکا رییس جمهور را با “هیتلر” مقایسه کرد
نخست وزیر برکنار شده سریلانکا رییس جمهور را با “هیتلر” مقایسه کرد

نخست وزیر برکنار شده سریلانکا رییس جمهور را با “هیتلر” مقایسه کرد

نخست وزیر برکنار شده سریلانکا رییس جمهور این کشور را با آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی مقایسه کرد و خواهان بازگشت به سمتش شد.

نخست وزیر سریلانکا

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که حدود شش هفته از آغاز بحران سیاسی فلج‌کننده اخیر در سریلانکا می‌گذرد، رانیل ویکرمسینگه این اظهارات را که شدیداللحن‌ترین اظهارات او علیه رییس جمهور سریلانکا است، مطرح کرد.

او همچنین از محل اقامتگاه رسمی نخست وزیر که به رغم اعلام کنار گذاشته شدنش در ماه اکتبر از ترک آنجا خودداری کرده اظهاراتش را مطرح کرد.

او گفت: رییس جمهور سریلانکا باید با توجه به این‌که من در صدر اکثریت در پارلمان هستم من را به عنوان نخست وزیر محسوب کند. من به رییس جمهور می‌گویم که مثل هیتلر که قانون اساسی را دور زد رفتار نکند. ما نمی‌خواهیم به او اجازه دهیم که چنین کاری انجام دهد.

مایتریپالا سیریسنا رییس جمهور سریلانکا چندی پیش ویکرمسینگه را از نخست وزیری اخراج کرد و به جایش ماهیندا راجاپاکسه رییس جمهور سابق را که از بابت پایان دادن به جنگ داخلی با جدایی‌طلب‌های “ببرهای تامیل” اعتبار دارد به جای او منصوب کرد. با این وجود حامیان ویکرمسینگه همچنان کنترل اکثریت پارلمان که در هفته‌های اخیر شاهد منازعه‌های شدید میان قانون‌گذاران بوده در اختیار دارند.

راجاپاکسه در این بحران تاکنون در دو رای اعتماد شکست خورده است.

روز دوشنبه دادگاه استیناف سریلانکا با این مساله که با راجاپاکسه اختیارعمل به عنوان نخست وزیر بدهد، مخالفت کرد و او را به همراه کابینه‌اش از اختیاراتشان محروم ساخت و به راجاپاکسه تا ۱۲ دسامبر مهلت داد تا مشروعیت خود و دولت‌اش را ثابت کند.

سیریسنا که مخالف سابق راجاپاکسه است به یک گروه از قانون‌گذاران سریلانکایی در روز دوشنبه گفت: ویکرمسینگه حتی اگر که او از حمایت همه ۲۲۵ نماینده پارلمان برخوردار باشد به سرکار نخواهد برگرداند.

وکلای راجاپاکسه روز سه‌شنبه درخواست تجدیدنظر نزد دادگاه استیناف مطرح کردند، اما دادگاه فورا آن را قبول نکرد.

راجاپاکسه از حامیان‌اش خواست همچنان آرامش خود را حفظ کند و به مبارزه او برای برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام کمک کند.

همچنین سیریسنا نیز به قانون‌گذاران اقلیت تامیل که در دوشنبه شب با او مذاکره داشتند، گفت: می‌خواهد در عرض ۲۴ ساعت خلا سیاسی را برطرف کند با این وجود تا سه‌شنبه عصر نشانه‌ای از حل بحران مشاهده نشد.

دادگاه عالی سیریلانکا قرار است طی روزهای آینده در مورد مطابقت تصمیم سیریسنا برای انحلال پارلمان در ماه نوامبر با قانون اساسی تصمیم‌گیری کند. این دادگاه بعد از این تصمیم سیریسنا اجرای آن معلق کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.