صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ناامنی سارقان گوشی با رجیستری
ناامنی  سارقان گوشی  با  رجیستری

با اجراي رجيستري هر تلفن همراه يك كد تجاري و يك سيم‌كارت معتبر خواهد داشت

ناامنی سارقان گوشی با رجیستری

بازار موبايل از آن دسته بازارهايي است كه در كشور ما طرفداران زيادي دارد و با عرضه مدل‌هاي جديد، خريداران به بازار سرازير مي‌شوند تا از جديدترين پرچمداران موبايل استقبال كنند؛ اما مدتي است با نوسانات نرخ ارز و افزايش قيمت موبايل ديگر كمتر كسي مي‌تواند وارد اين بازار شود و اقدام به خريد گوشي كند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این بین به دلیل گرانی بی‌سابقه موبایل، آمار سرقت این کالا نیز تا حد زیادی افزایش یافته است و کاربران موبایل این روزها با وجود سارقان احساس ناامنی می‌کنند. طرح رجیستری تلفن همراه که پس از سال‌ها کش‌وقوس در کشور اجرایی شده است، قابلیت ردیابی گوشی‌های سرقتی را دارد؛ اما با توجه به ایراداتی که بر این طرح وارد است، این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌توان به اجرایی شدن این قابلیت که دغدغه کاربران است، امیدوار بود؟

مزیت اجرای طرح رجیستری موبایل
وقتی یک گوشی دزدیده می‌شود، یکی از نگرانی‌های اصلی که برای صاحب آن وجود دارد، فاش شدن اطلاعات آن است و تاکنون نیز راه‌حلی برای این مشکل وجود نداشت؛ اما با اجرای این طرح هر تلفن همراه یک کد تجاری و یک سیم‌کارت معتبر خواهد داشت. در این صورت وقتی گوشی سرقت شود، صاحب گوشی می‌تواند از طریق تماس با اپراتور خود، مانع استفاده از تلفن خود شود. در این حالت امکان استفاده از سیم‌کارت‌های دیگر روی گوشی نیز وجود نخواهد داشت. پس در این حالت سرقت تلفن همراه دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست.
حسین فلاح‌جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این خصوص عنوان کرد: برای انجام رجیستری گوشی‌های موبایل، زوج شماره‌های سیم‌کارت و شماره IMEI به صورت یکتا در سامانه همتا ثبت می‌شوند و به کمک این شماره‌ها می‌توانیم گوشی‌های سرقتی را ردیابی و از ادامه فعالیت این گوشی‌ها جلوگیری کنیم. البته این فرایند جزو اهداف اصلی طرح رجیستری نیست و ما با هدف جلوگیری از قاچاق، این طرح را اجرا کردیم و کمک به گوشی‌های سرقتی در اهداف بعدی قرار دارد و در آینده می‌توان از این قابلیت نیز استفاده کرد.
رئیس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و تلفن همراه درباره تاثیر طرح رجیستری گوشی بر بازار خرید و فروش گفت: رجیستری تاثیری در قیمت مصرف‌کننده نداشته و تنها سبب شده است که مصرف‌کننده گوشی با گارانتی و اصلی را خریداری کند. ابراهیم درستی با حمایت از اجرای طرح رجیستری موبایل ادامه داد: از سوی دیگر این طرح سبب شده است که جلوی سرقت گوشی موبایل گرفته شود. درستی توضیح داد: با اجرای طرح رجیستری، هر گوشی با یک سیم‌کارت مشخص در شبکه به ثبت رسیده است و در صورتی که سیم‌کارت دیگری داخل گوشی گذاشته شود، نیازمند طی فرایند انتقال مالکیت است که باید از سوی مالک اولیه گوشی انجام شود. به همین دلیل گوشی سرقت‌شده به‌ کار سارقان نمی‌آید و از این جهت می‌توان گفت این طرح، تا حدودی جلوی سرقت گوشی‌های موبایل را گرفته است.

هنوز ایراداتی در رابطه با این طرح وجود دارد
علی خسروی‌اصل، کارشناس فناوری اطلاعات
سرقت گوشی موبایل امروزه به یکی از راحت‌ترین سرقت‌ها تبدیل شده است و سارقان با شگردهای مختلفی که دارند، اقدام به سرقت گوشی می‌کنند. متاسفانه شرایط اقتصادی حاکم بر کشور نیز مزید بر علت شده است و به دلیل گران شدن بی‌سابقه قیمت گوشی، سارقان را به این حرکت بیشتر تشویق می‌کند. در حال حاضر دیگر کسی توان خرید گوشی‌های میلیونی را ندارد و سارقان به دلیل ذات کاری خود اقدام به این حرکت ناپسند می‌کنند. با اجرای طرح رجیستری؛ اما شگردهای سارقان خیلی کارایی نخواهد داشت و خوشبختانه اجرای این طرح هرچند دیر و دارای کمی ایراد، می‌تواند موجب کاهش این حرکت شود. البته سامانه همیاب هم توانسته است به کمک مال‌باختگان بیاید و دست سارقان را از اموال مردم کوتاه‌تر کند. در این سامانه کالای دیجیتال (موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و…) سرقتی یا گمشده را ثبت و ردیابی می‌کنند. البته اگر گوشی فروخته شود که امروز کسی گوشی را بدون جعبه نمی‌خرد، در صورتی که سیم‌کارت جدید روی گوشی یا تبلت قرار بگیرد، یک کد برای سامانه «همیاب ۲۴» توسط اپراتور صادرکننده سیم‌کارت فرستاده می‌شود. سامانه «همیاب ۲۴» کد ردیابی کالا را در اختیار فرد مال‌باخته قرار می‌دهد و فرد با مراجعه به دادگستری و اپراتور صادرکننده سیم‌کارت اسم و آدرس محل کالای خود را دریافت می‌کند. اما طرح رجیستری روش دیگری برای جلوگیری از سرقت گوشی‌های موبایل است؛ هرچند همان‌طور که اشاره کردیم هنوز ایراداتی در رابطه با این طرح وجود دارد. با اینکه رجیستری از قابلیت‌های زیادی برای کمک به یافتن گوشی‌های سرقتی بهره می‌برد؛ اما باید سازکار لازم در جامعه فراهم و پس از بهره‌برداری از این سیستم باید آموزش‌های لازم به مردم داده شود؛ اما با شرایط کنونی، این ویژگی حداقل تا پایان رفع ایرادات ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

هیچگونه کمبود کالایی در کشور نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، احمدرضا فرشچیان، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.