صفحه اصلی / اسلایدر / دافعه نیما برای صادرکنندگان
دافعه  نیما   برای  صادرکنندگان

«كسب‌وكار» وضعیت مبهم ۱۵ ميليارد يورو ارز صادراتی را بررسي مي‌كند

دافعه نیما برای صادرکنندگان

تاخير صادركنندگان در تحويل ارزهاي صادراتي به سامانه نيما تقريبا معضل جدي كشور در چند ماه اخير بوده؛ در حالي كه هم ميزان صادرات غيرنفتي به طور قابل‌توجهي افزايش پيدا كرده و هم كشش به صادرات در ميان توليد‌كنندگان زيادتر شده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، با احتساب میزان ارزی که لازم است از سوی صادرکنندگان به سامانه نیما تحویل داده شود، تکلیف بیش از ۱۵ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات که براساس قوانین قرار بوده به سامانه نیما بیاید، هنوز مشخص نیست و حتی سختگیری‌های بیشتر به صادرکنندگان برای بازگشت ارز نیز جوابگو نبوده است. به گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی، سردسته این تاخیر‌ها پتروشیمی‌ها هستند که حجم عظیمی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده‌اند و براساس آمارهای تجارت خارجی کشور در ۸ ماهه نخست سال جاری، صادرات محصولات آنها با عبور از مرز ۱۰میلیارد دلار ۳۲ درصد رشد کرده است.
بر اساس آمار گمرک، به‌طور کلی‌تر حجم صادرات غیرنفتی ایران در ۸ ماهه نخست سال جاری این مدت ۲۷ میلیارد یورو بوده که در واقع ۲۰ میلیارد یورو از آن وارد سامانه نیما نشده است؛ یعنی میزان ورود ارز به این سامانه از ابتدای سال جاری تاکنون تنها حدود ۷ میلیارد یورو بوده است؛ اما اظهارات اخیر مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گویای آن است که تنها ۵٫۷ میلیارد یورو به سامانه نیما وارد شده که این رقم تنها حدود ۲۷ درصد ارز حاصل از صادرات است.
همچنین براساس آمار هشت ماهه گمرک، از حدود ۲۷٫۸ میلیارد یورو صادرات غیرنفتی مبلغ ۶٫۴ میلیارد یورو مربوط به میعانات گازی است و ۲۱٫۴ میلیارد یورو نیز ارزش بقیه کالاهای صادراتی است.
بدین ترتیب با توجه به اینکه ۵٫۷ میلیارد یورو ارزی بوده که از محل صادرات ایران وارد سامانه نیما شد، ۱۵٫۷ میلیارد یورو ارز صادراتی که قرار بوده وارد سامانه نیما شود بلاتکلیف است و معلوم نیست کجا رفته است.
فارغ از قوانینی که ماه به ماه تغییر می‌کند و صادرکنندگان را سردرگم، ناکارآمدی سامانه‌های ارزی از جمله نیما نیز باعث کاهش عرضه ارز شده است. به عبارتی دولت در سیاست‌های ارزی موفق عمل نکرده و این سیاست‌ها هم درست در زمانی پیاده شده که کشور با مشکل کمبود ذخایر ارزی و خطر کاهش آن روبه‌روست. از نگاه فعالان حوزه صادراتی، عدم درک شرایط صادرکنندگان و قراردادهای صادراتی در گرفتن تعهد ارزی از آنها و همچنین بی‌توجهی به ضرر و زیان صادرکنندگان در صورت بازگشت ارز با نرخ سامانه نیما از جمله مهم‌ترین ایرادهایی است که به سیاست دولت و از جمله راه‌اندازی سامانه نیما گرفته می‌شود. براساس گزارش عملکرد سامانه نیما، قیمت فروش میانگین یورویی ارز به واردکنندگان روز گذشته به ۹۷۰۰ تومان رسید.
به گزارش تسنیم، بررسی گزارش عملکرد سامانه نیما نشان می‌دهد در آخرین روز کاری بازار ثانویه قیمت فروش ارز به واردکنندگان از سوی صرافان به ۹۷۰۰ تومان رسید. طی ۳ روز گذشته قیمت میانگین یورویی ارز در این بازار صعودی بوده است.
گفتنی است طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۳۰ و ۳۳ میلیون یورو ارز صادراتی از سوی واردکنندگان در این بازار خریداری شده است. میانگین خرید روزانه ارز از سوی واردکنندگان حدود ۵۰ میلیون یورو است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.