چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / طرح تولید سالم هشت محصول کشاورزی وارد مرحله اجرایی شد
طرح تولید سالم هشت محصول کشاورزی وارد مرحله اجرایی شد

طرح تولید سالم هشت محصول کشاورزی وارد مرحله اجرایی شد

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهادکشاورزی گفت: براساس تفاهم نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی طرح تولید سالم هشت محصول کشاورزی وارد مرحله اجرایی شد.

سعید سعادت روز چهارشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی کشاورزی حفاظتی و استانداردسازی تولیدات کشاورزی با محوریت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز افزود: این محصولات شامل خیار، هویج، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، سبزی ها و صیفی جات در راستای ارتقای سلامت، تولید خواهد شد اما منتج به گواهی نمی شود.
وی با تاکید بر لزوم تولید ارگانیک و گواهی شده محصولات کشاورزی در کشور با هدف ارتقای سلامت مردم گفت: وزارت جهاد کشاورزی در این راستا از تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده حمایت می کند.
سعادت افزود: همه مراحل تولید محصول از مزرعه تا سفره در تولید محصولات گواهی شده و ارگانیک قابل رصد است و مصرف کننده با آگاهی کامل و اطمینان از سالم بودن آن، فرآورده را مصرف می کند.
وی با اشاره به ضرورت شناسایی مناطق مختلف خوزستان برای تولید محصولات سالم اظهار کرد: دزفول و احتمالا رامهرمز شرایط لازم را برای تولید محصول سالم دارد ولی سطح زیر کشت محصولات و مکان آن باید با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی باشد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی مطالبه گری مردم را در شتاب بخشیدن به تولید محصول سالم، گواهی شده و بهداشتی موثر خواند و افزود: باید در این زمینه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود تا مردم به مصرف محصولات سالم و گواهی شده ترغیب شوند.
وی بیان کرد: در سال های آینده با تجربه اندوزی و افزایش سطح آگاهی کشاورزان، امکان توسعه عمل آوری محصولات ارگانیک و گواهی شده در همه نقاط کشور فراهم می شود ولی آنچه مهم و تعیین کننده است ترغیب مردم به مصرف اینگونه محصولات می باشد.
ارگانیک به محصولی گفته می شود که در همه فرآیند تولید آن از مواد و سموم شیمیایی استفاده نشود ولی در محصولات گواهی شده می توان از مواد شیمیایی با توصیه و نظارت کارشناسان در زمان و مقدار مشخص استفاده کرد.
مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد امنیت غذایی در کشور ایجاب می کند در تولید محصولات گواهی شده برای مصرف در داخل و صادرات توجه بیشتری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه امکانات و بسترهای لازم برای تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده در کشور فراهم است، افزود: هرچند تولید محصول ارگانیک در فضاهای باز انجام می شود ولی در محیط های گلخانه ای که مصرف آب، سموم و کودهای شیمیایی کنترل می شود امکان تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده وجود دارد.
سعادت با بیان اینکه مصرف تولیدات ارگانیک و گواهی شده نوعی پیشگیری از بروز برخی بیماری ها است، گفت: بهترین مکان مصرف تولیدات ارگانیک، بیمارستان ها، دانشگاه ها، مهدهای کودک و رستوران ها است.
وی افزود: افزایش سطح زیرکشت محصولات سالم و ارگانیک و بالا رفتن مصرف آن در نهایت به افزایش سطح درآمد کشاورزان خواهد شد.
در نشست هم اندیشی ‘کشاورزی حفاظتی و استانداردسازی تولیدات کشاورزی' در سرسرای اداری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان جمعی از کارشناسان، استادان دانشگاه و مدیران بخش کشاورزی خوزستان مسائل و چالش های پیش رو در کشاورزی حفاظتی و بهبود وضعیت خاک های کشاورزی را به بحث گذاشتند.
پنجم دسامبر(۱۴آذر) روز جهانی خاک است.
۶۰۶۵/۳۰۲۲

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم

به گزارش کسب و کار نیوز، سهراب سهرابی افزود: هماهنگی های لازم با شرکت بازرگانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.