چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / سرنخ مافیای سینمای ایران و حوض نقره رادیو
سرنخ مافیای سینمای ایران و حوض نقره رادیو

سرنخ مافیای سینمای ایران و حوض نقره رادیو

مسئولین یک برنامه رادیویی می گویند سه روز پس از طرح موضوع فقدان وجاهت قانونی شورای پروانه ساخت و ضرورت بازنگری در روند مدیریتی و نظارتی سینمای ایران در برنامه‌ی رادیویی 'حوض نقره' ، دویست تن از کارگردانان و فعالان سینمای کشور، خواستار حذف 'شورای پرونه ساخت' شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز، برنامه ی حوض نقره هفته پیش در روز جمعه نهم آذرماه ۹۷ ضمن بررسی طرح ضرورت بازنگری در نظام نظارت بر تولیدات سینمای ایران، پیشنهاد کرد ساز و کار صدور مجوزها و پروانه ساخت در سینمای ایران از نظر مطابقت با قانون، مورد بازنگری قرار گیرد.
شهاب شهرزاد؛ منتقد سینما و کارشناس برنامه حوض نقره گفت: شایسته این است که مجلس شورای اسلامی درباره‌ی حذف یا بازنگری در مراحلی که به شکل وراثتی از دهه شصت و بدون طی مراحل قانونی بر سر راه سینماگران قرار گرفته، واکنش نشان دهد.
در این برنامه همچنین بر امکان حذف شورای پروانه ساخت و تمرکز بر نظارت ضابطه‌مند پس از تولید و به هنگام نمایش عمومی آثار سینمایی از رهگذر ‘شورای پروانه نمایش' تاکید شد.
سه روز پس از طرح این موضوع در برنامه حوض نقره رادیو ایران، دویست تن از سینماگران و فعالان سینمای کشور طی نامه‌ای به رییس‌جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی، خواستار حذف شورای پروانه ساخت شدند.
در برنامه‌ی حوض نقره تصریح شد: در حال حاضر، شورای پروانه ساخت به اعتقاد خیلی از فعالان حوزه‌ی سینما به ابزار قدرتی در خدمت آن‌چه مافیای سینمای کشور نامیده می‌شود، قرار گرفته است. برای یافتن سرنخ این مافیا کافی‌ست ببینید پرفروش‌ترین فیلم‌ها در اختیار کدام پخش‌کننده‌ها هستند.
کارشناس برنامه در این گفت‌وگو تصریح کرد: دسترسی به منابع عمومی در سینمای ایران به واسطه‌ی روند صدور پروانه ساخت، به صورت انحصاری در اختیار طیف خاصی از سینماگران قرار داده شده و ضمن ایجاد ‘منفعت در تولید'، به تراکم قدرت و شکل‌گیری مافیا در پشت پرده‌ی سینما انجامیده است.
در این برنامه، نادر طریقت کارگردان سینما نیز تاکید کرد: نظارت های پیش از تولید در سینمای ایران پیش از این خیلی شدیدتر بود و در هنگام صدور پروانه ساخت حتی در مورد انتخاب بازیگران در کار سازنده‌ی فیلم دخالت می‌شد. در حالی که هیچ جای قانون اساسی این اجازه را به نهاد نظارتی نداده است.
طریقت افزود: در تمام دنیا نظارت هایی در بخش فرهنگ و هنر وجود دارد اما این که قبل از ساخته شدن فیلم، در مسیر تولید اثر هنری، با برخوردهای سلیقه‌ای مانع ایجاد کنیم، عملا وجاهت قانونی ندارد. علاوه بر این بسیاری از دارندگان پروانه ساخت، همچنان از حمایت‌های دولتی بی‌نصیب هستند و فقط افراد خاصی از منابع عمومی سینما بهره‌مند هستند.
با توجه به استقبال از این موضوع، این هفته جمعه ۱۶ آذر نیز حوض نقره به ادامه‌‌ی بررسی موضوع جایگاه شورای پروانه ساخت از نظر قانونی و درخواست هنرمندان برای حذف این شورا و موانع احتمالی می‌پردازد. یکی از مشکلات پیش رو این است که در صورت حذف شورای پروانه ساخت، چگونه می‌توان حقوق آثار سینمایی تولید شده را برای اکران عمومی در شرایط ضابطه‌مند تأمین کرد.
گفتنی است حوض نقره به تهیه کنندگی عبدالله علایی و اجرای مهرناز فقیهی، جمعه‌ها از ساعت ۱۸ تا ۱۹ از رادیو ایران پخش می‌شود.
فراهنگ**۹۲۱۰ ** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

سیمرغ کارگردانی بر دوش بهروز افخمی/ «مجنون» بهترین فیلم جشنواره

به گزارش کسب و کار نیوز، روز یکشنبه ۲۲ بهمن چهل و دومین جشنواره بین‌المللی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.