صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش چشم گیر سفرهای هوایی
کاهش چشم گیر سفرهای  هوایی

«كسب‌وكار» بازار راكد ايرلاين‌هاي داخلي را بررسي مي‌كند

کاهش چشم گیر سفرهای هوایی

خروج ايرلاين‌هاي خارجي از كشور سرنوشت بدي را براي ايرلاين‌هاي داخلي به دليل رشد سرسام‌آور هزينه‌ها رقم زد. بررسي‌هاي فعلي نيز نشان مي‌دهد در كنار رشد بيش از سه برابري قيمت بلیت هواپيما، بازار خدمات هوايي نيز به‌شدت راكد شده، به‌طوري كه تقاضا براي مسافرت‌هاي هوايي 30 درصد كاهش پيدا كرده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه چندی پیش دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از کاهش ۳۳ درصدی تعداد مسافران شرکت‌های هواپیمایی در مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته‌ خبر داد و تاکید کرد: بخشی از این کاهش به افزایش نرخ ارز باز می‌گردد که سبب شده است مردم سفر هوایی، سفر خارج از کشور و… را از سبد هزینه‌های خود خارج کنند. به گفته کارشناسان، در حال حاضر کیفیت زندگی بیش از ۷ دهک درآمدی پایین آمده است و در این شرایط توقعی از مردم نمی‌رود که سفر هوایی را در سبد هزینه‌های خود بگنجانند. از آنجایی که شرکت‌های هواپیمایی بعضا تا ۵۵ درصد هزینه‌های نگهداری هواپیما را به صورت ارزی پرداخت می‌کنند، گرانی بلیت هواپیما نیز اجتناب‌ناپذیر بوده است. ایرلاین‌های داخلی و بعضی از گران‌فروشان البته از گران شدن بلیت هواپیما تصور مثبتی داشتند؛ با این حال دیر یا زود با توجه به کسادی بازار خرید بلیت، این خوشحالی از میان رفت. در حال حاضر ایجاد تقاضا مهم‌ترین دغدغه ایرلاین‌هاست و زنگ خطر حیات برخی از آنها را نیز به صدا درآورده است. پیش از این موضوع، کاهش تقاضا و خطر آن به ایرلاین‌های داخلی با توجه به رشد قیمت‌ها، گوشزد شده بود.
پس از توقف عرضه ارز به شرکت‌های هواپیمایی داخلی با نرخ ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) و اختصاص این ارز صرفا به کالاهای اساسی و ضروری بود که نرخ بلیت هواپیما با افزایش غیرقابل باوری از سوی ایرلاین‌ها؛ چه در بخش پروازهای داخلی و چه پروازهای خارجی روبه‌رو شد. در پی افزایش قیمت بلیت همه پروازها، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند ادامه این وضع برای آنها قابل تحمل نیست که در نهایت با پیگیری‌های سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مقرر شد بلیت هواپیما به نرخ مندرج در سامانه نیما (بازار ارز ثانویه) محاسبه شود؛ اما این امر نیز کمکی به حال ایرلاین‌ها و متقاضیان بلیت آنها نکرده است.
طرف دیگر متقاضیان و مردم قرار دارند که به دلیل رشد هزینه‌های مسافرت‌های هوایی تقریبا از سفر هوایی منصرف شدند. برای مسافران خارجی که این مساله بسیار بحرانی است و ترمزی برای سفرهای خارجی به شمار می‌رود؛ اما اینکه چاره چیست، نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

کاهش سفرهای هوایی
امیر جعفرپور، کارشناس حوزه حمل و نقل
تمامی گرانی‌های اخیر؛ چه بلیت‌های هوایی و چه زمینی به افزایش نرخ ارز بر می‌گردد و تا زمانی که نرخ ارز کاهش محسوسی پیدا نکند، انتظاری از ایرلاین‌ها برای کاهش قیمت نیست. برخی‌ از ایرلاین‌ها البته در این میان جدا از افزایش قیمت‌ها، گران‌فروشی هم می‌کنند که البته به دلیل بازار راکد سفر و مسافرت در این گرانی‌ها، به ضرر خودشان تمام خواهد شد. در این میان مسافرت‌های هوایی به دلیل رشد قابل‌توجه قیمت بلیت کمتر شده است. سفرهای غیرضروری و کم‌اهمیت‌تر تقریبا کم‌رنگ و حتی از سبد هزینه‌های خانواده‌ها حذف شده و یکی از نگرانی‌های مهم مردم برای مسافرت به خارج از کشور، تهیه بلیت است. از آنجایی که شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌های خود را با ارز پرداخت می‌کنند و بخش عمده صنعت هواپیمایی وابسته به واردات قطعات از خارج کشور است، کاهش قیمت به این زودی رخ نمی‌دهد، ضمن آنکه باید تاکید کرد به دلیل تورمی که به‌طور کلی در بازار حاکم شده است، صنعت هواپیمایی نیز از شرایط حاکم‌شده بر سایر صنایع مستثنی نخواهد بود. بخشی از مشکلات ایرلاین‌ها به خللی که در تامین ارز مورد نیاز آنها وجود دارد، بر می‌گردد. متاسفانه تامین ارز مورد نیاز آنها به سختی صورت می‌گیرد؛ در حالی که پیش از این مسئولان با صنعت هواپیمایی همکاری می‌کردند. سهم دلال‌ها در گرانی‌های اخیر بلیت هواپیما نیز بی‌تاثیر نیست. با این حال به دلیل نبود تقاضا، آنها نیز قادر به تحقق خواسته‌های خود از مسیر فروش بلیت هواپیما نیستند.
براساس گزارش‌های موجود، بانک مرکزی در ماه‌های ابتدایی افزایش نرخ ارز همکاری‌های لازم را با شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌داد، اما هم‌اکنون برای تخصیص ارز نیما به این شرکت‌ها مشکلاتی ایجاد شده است که باید مدیران بانک مرکزی بانک‌های عامل را در این بخش توجیه کنند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.