صفحه اصلی / سرخط خبرها / ریسک عرضه ارز در نیما

حميدرضا صالحي، عضو اتاق بازرگاني تهران

ریسک عرضه ارز در نیما

سرمقاله 

تا زمانی که ارز چند نرخی بوده و چندین نرخ در بازار وجود داشته باشد، بازگشت ارزهای صادراتی به اقتصاد کشور دشوار است. نرخ ارز در بازار آزاد و… همچنان جذابیت زیادی برای دارندگان ارز دارد که عمده‌ترین آن صادرکننده‌ها هستند. به همین دلیل با وجود ارز چند نرخی و شروط سخت نیما برای صادرکنندگان، مانع بازگشت ارز صادراتی است و مشکلات کشور هم با وجود این وضعیت کم نخواهد شد. لازم است در وهله اول سیاست‌گذار و بانک مرکزی بتواند با سیاست‌هایی که ارائه می‌دهد نرخ ارز بازار آزاد و ثانویه را به هم نزدیک کند و پس از آن با در پیش گرفتن سیاست یکسان‌سازی ارزی به ثبات اقتصادی و شرایط موجود کشور کمک کند. صادرکنندگان خیلی کالاها و مواد اولیه را با نرخ بازار آزاد تهیه می‌کنند. بنابراین برای آنها عرضه ارز صادراتی در نیما با نرخ فعلی ریسک زیادی دارد. البته افزایش نرخ ارز میل صادرکنندگان به نگهداری از ارزهای صادراتی را زیاد کرده است. پس لازم است هم دولت به سمت ارز تک نرخی حرکت کند و هم شرایط نیما برای بازگشت ارز صادراتی مقرون‌به‌صرفه‌تر و بهتر از حالا باشد.
تک‌نرخی شدن ارز قیمت آن را به دورانی می‌برد که نرخ تعادلی داشت. در این صورت قیمت باید نزدیک به ۶ هزار تومان باشد. اگر دولت دست از سختگیری‌های فعلی نسبت به صادرکنندگان به‌ویژه صادرات بخش خصوصی برندارد، این مشکلات کماکان ادامه‌دار است.
از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز نیز کشش دارندگان ارز صادراتی را برای عرضه ارز به نیما کم کرده است. در صورتی که یکسان‌سازی ارز می‌تواند تا حدودی مانع از این نوسانات شده و حداقل برای برخی فرصت‌طلبان آن را از میان ببرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.