صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / تپه ترخان‌آباد در قرون میانه اسلامی محل استقرار موقت بوده است
تپه ترخان‌آباد در قرون میانه اسلامی محل استقرار موقت بوده است

تپه ترخان‌آباد در قرون میانه اسلامی محل استقرار موقت بوده است

سرپرست کاوش کاوش تپه ترخان‌آباد مریوان در کردستان گفت: این تپه در برگیرنده بقایای استقرار فصلی در قرون میانه اسلامی است که در اثر خاک برداری، تخریب شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، زاهد کریمی اظهار کرد: بر اساس بررسی سطحی تپه ترخان‌آباد و مطالعه پیشینه پژوهشی آن، مشخص شد که لایه های فرهنگی بر سطح پشته طبیعی با بستر صخره ای شکل گرفته است.
وی گفت: در بیشتر جهات تپه خصوصا تمامی سطح آن بستر صخره ای کاملا مشهود و مشخص است.
کریمی افزود: با توجه به گفته های اهالی و مرز مشترک این شهرستان با کشور عراق، طی جنگ تحمیلی سطح تپه و شیب یال های اثر، توسط ماشین آلات یگان های نظامی تسطیح و خاکبرداری شده و واریزه های آن به شیب دامنه های اثر منتقل شده است.
وی با اشاره به کاوش هفت ترانشه (گودالی طبیعی یا ساختگی در سطح زمین که عمقش بیشتر از پهنای آن بوده و پهنایش نیز از درازایشان بسیار کمتر است) در ابعاد مختلف و در تمامی جهات شیب یال های اثر گفت: ترانشه های ایجاد شده در شیب یال شرقی و جنوبی فاقد بقایای فرهنگی بوده و بستر صخره طبیعی را مشخص می کند.
این باستان شناس افزود: نتیجه کاوش ترانشه های بخش شمالی و غربی، بقایای فرهنگی را به صورت واریزه و بافت آشفته پدیدار کرد.
کریمی اظهار داشت: در اثر خاک برداری و دخل و تصرفات صورت گرفته به طور کامل تخریب شده و از بین رفته است، به گونه ای که مواد فرهنگی این دوران به صورت آشفته در سطح شیب سال های اثر قابل مشاهده است.
او گفت: قطعات سفالی معرف دوران تاریخی و عصر آهن منطقه نیز در حجم محدود از بافتهای آشفته تپه به دست آمد که با مطالعه داده های سفالی بیشتر در این خصوص می توان اظهارنظر کرد.
او با اشاره به اینکه اکنون اثری از لایه های فرهنگی برجا در تپه ترخان آباد قابل دسترسی نیست، گفت: از جمله آثار فرهنگی معرف دوران تاریخی و اسلامی نزدیک به تپه ترخان‌آباد، تپه گلین کبود در فاصله حدود ۱٫۵ کیلومتری شمال غرب و محوطه تاریخی- اسلامی قلعه ایمام در ۲٫۵ کیلومتری جنوب اثر است.
کریمی با اشاره به ثبت این اثر در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی گفت: مجوز کاوش تپه ترخان‌آباد توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.