صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / طرح تحقیقاتی درمانگران بومی پایان یافت
طرح تحقیقاتی درمانگران بومی پایان یافت

طرح تحقیقاتی درمانگران بومی پایان یافت

بررسی مردم شناسانه درمانگران بومی حوزه مناطق ترکمن نشین در استان گلستان با هدف شناخت فرهنگ مردم ترکمن انجام شد.

به گزارش کسب و کار نیوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده، رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه با اعلام این خبر گفت: طرح تحقیقاتی درمانگران بومی با تمرکز بر سه طایفه اصلی یموت – گوگلان و تکه پس از تایید شورای پژوهشی پژوهشکده مردم شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تامین اعتبار و اجرا شد.
سلیم سلیمی موید، ناظر علمی طرح نیز گفت: از گذشته تا حال شمن های ترکمن از انجام مراسم و آیین هایشان برای مداوای بیماران خود بهره می گیرند.
به گفته وی، هدف اصلی این پژوهش، شناخت عناصر فرهنگی مردم ترکمن در حوزه درمانگری بومی و همچنین نقش درمانگران بومی در سلامت روحی و جسمی مردم ترکمن بوده است.
سلیمی با اشاره به اهمیت مطالعه اقوام ترکمن برای انسان شناسانی که همواره در پی انتخاب موضوعات جدید و فرهنگ هایی با ویژگی های منحصر به فرد هستند، گفت: نتایجی که از این مطالعات به دست می آید برای مخاطب عام و خاص نیز تازگی دارند به همین دلیل دارا بودن ویژگی مذکور از اهداف مهم این پژوهش بوده که مجری به طور دقیق آن را مراعات و به دستاوردهای قابل توجهی نیز دست یافته است.
در ادامه شهرام لشکری، مجری طرح نیز گفت: پس از مطالعه کتابخانه ای درباره موضوع و شناخت اولیه فرهنگ ترکمن و بررسی قلمرو زیست اقوام و طوایف این گروه قومی، نقاط فرضی منطقه مورد بررسی، انتخاب و سپس تحقیق میدانی انجام شد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کرمان واحد زرند افزود: روش این پژوهش مشاهده مستقیم توام با مشارکت پژوهشگر در زمین تحقیق ملاک عمل پژوهشگر بوده است.
لشکری با بیان این نکته که دو ابزار اصلی این پژوهش تکنیک مصاحبه و مشاهده بوده است، گفت: با توجه به پراکندگی طوایف ترکمن در استان گلستان و نیز پراکندگی درمانگران بومی که عموما در مناطق روستایی و به دور از مرکز فعالیت می کنند، هر کدام از آنها شیوه های متفاوتی در مداوای بیماران به کار می برند.
وی اظهار داشت: برای انتخاب نقاط مورد بررسی تلاش شده تا تمام معیارهای علمی و عملی پژوهش در نظر گرفته شود.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.