صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / جهاد کشاورزی، آموزش به بانوان کارآفرینان را در اولویت قرار دهد
جهاد کشاورزی، آموزش به بانوان کارآفرینان را در اولویت قرار دهد

عضو بنیاد کارآفرینی زنان:

جهاد کشاورزی، آموزش به بانوان کارآفرینان را در اولویت قرار دهد

شیری گفت: اداره جهاد کشاورزی دوره های آموزشی را برای بانوان کارآفرین از طریق اطلاع رسانی به دهیاری ها در نظر بگیرد تا از تعداد متقاضیان ایجاد کارآفرینی مطلع شود و خدمات لازم را به این افراد ارائه کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فصل اقتصاد، رنامه “ضرب سکه” رادیو گفت و گو با موضوع چالش های پیش روی زنان در کارآفرینی کشاورزی و با حضور زهرا شیری عضو بنیاد کارآفرینی زنان، کارآفرین در حوزه کشاورزی و گردشگری و ارتباط تلفنی با دکتر عباسعلی پوربافرانی عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.
ضرب سکه: چه مشاغلی در حوزه کشاورزی قابلیت کارآفرینی دارند؟
شیری: کشاورزی حوزه ای بسیار وسیع و مهم است و طبیعتاً کارآفرینی در این بخش با چالش های بسیار زیادی مواجه است. اعتماد به نفس پایین و عدم ریسک پذیری بانوان باعث شده به این حیطه وارد نشوند. بنابراین حضور بانوان در این بخش بسیار کمرنگ است و ارگان های دولتی باید برای حضور پررنگ تر بانوان در این حوزه تدبیر کنند. البته بانوان در حوزه زراعت، دامپروری و باغداری حضور دارند اما در حوزه زنبورداری، پرورش ماکیان و ماهی و گیاهان دارویی حضور آنها کمتر است.
ضرب سکه: دلیل حضور کمرنگ بانوان در کارآفرینی مشاغل کشاورزی چیست؟
شیری: یکی از دلایل اصلی کمرنگ بودن حضور بانوان در مشاغل کشاورزی، این است که هیچ وقت بسته حمایتی ویژه و متخص بانوان در این حوزه در نظر گرفته نشده است. علاوه بر سخت بودن کار کشاورزی، مراجعه به ادارات کشاورزی نیز برای دریافت مجوز با پروسه طولانی همراه است و حمایتی هم نمی شود. با توجه به تنوع زیست محیطی در ایران و تحقیقات آمایش سرزمینی می توان شغل های متنوع و کارآفرینی های زیادی را در حوزه کشاورزی داشته باشیم و حضور بانوان را در این زمینه پررنگ تر کنیم.
ضرب سکه: معضلات پیش روی بانوان کارآفرین در حوزه کشاورزی کدامند؟
پوربافرانی: متاسفانه در حوزه اشتغال به ویژه در بخش کشاورزی معضلاتی وجود دارد که ویژه سرمایه گذارانی است که به این حوزه وارد می شوند. این افراد در ابتدای کار با بسیاری از بروکراسی های غیرمعمول مواجه می شوند. به نظر می رسد که باید در این حوزه بازنگری اتفاق بیفتد و از کارآفرینانی که توانمند و با استعداد هستند حمایت جدی صورت بگیرد.
ضرب سکه: با توجه به اینکه بانوان بخش بزرگی از فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با کشاورزی را تشکیل می دهند، چه رویکرد حمایتی نسبت به کارآفرینی این قشر وجود دارد؟
پوربافرانی: معضلات در این حوزه مشکل قانونی ندارند چراکه قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برخی آئین نامه های اجرایی را به وزارت خانه ذی ربط یا هیئت وزیران واگذار می کند. اما در تدوین این آئین نامه ها مشکلاتی وجود دارد که نمی تواند خواسته های سرمایه گذار را در حوزه اجرا پوشش دهی کند و از طرفی الزاما نیازی به این نوع کار نیست. قانونگذار برای فارغ التحصیلان این حوزه امتیاز های ویژه ای در نظر گرفته شده و اولویت را به آنها داده است. البته فرآیندی که تدوین شده باید بازنگری شود چراکه ممکن است افرادی هم به کارآفرینی در حوزه کشاورزی علاقمند باشند. معمولا افراد در بدو ورود به این عرصه کسی دچار محدودیتهایی می شوند و رفع محدودیتها برای افراد علاقمند و مستعد، وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است.
ضرب سکه: موفقیت کارآفرینان در بخش کشاورزی به چه پیش زمینه و شرایط اولیه ای نیاز دارد؟
پوربافرانی: امروز برای موفقیت در عرصه کارآفرینی کشاورزی باید به سمت تغییر الگوی کشت حرکت کرد. به عبارت دیگر با کنترل و مدیریت مصرف آب موجود و همچنین کشت گلخانه ای می توان در این عرصه به موفقیت هایی رسید. اما مطالعه و شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های هر منطقه می تواند مهمترین عامل در موفقیت کارآفرینی باشد. ضمن اینکه برای کارآفرینی در روستاها تسهیلاتی با کارمزد بسیار پایین در نظر گرفته شده است.
شیری: جوانان و به ویژه بانوان برای ورود به عرصه کشاورزی، باید بپذیرند که شهر را رها کرده و به روستاها بروند؛ چراکه امتیازهای ویژه و خوبی برای آنها در نظر گرفته می شود. ضمن اینکه می توانند کار بزرگتری انجام دهند که مقرون به صرفه باشد.
ضرب سکه: راهکار رهایی از چالش های کارآفرینی بانوان در حوزه کشاورزی کدام است؟
شیری: بانوان باید اعتماد به نفس و ریسک پذیری خود را بالا ببرند. از آنجایی که آموزش نقش بسیار مهمی در رفع چالش های کارآفرینی بانوان دارد، اداره جهاد کشاورزی باید دوره های آموزشی را برای بانوان کارآفرین از طریق اطلاع رسانی به دهیاری ها در نظر بگیرد تا از تعداد متقاضیان ایجاد کارآفرینی مطلع شود و خدمات لازم را به این افراد ارائه کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.