صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / بررسی باستان شناسی در دشت نیشابور آغاز شد
بررسی باستان شناسی در دشت نیشابور آغاز شد

بررسی باستان شناسی در دشت نیشابور آغاز شد

بررسی نظامند طبقه بندی شده با محوریت تپه برج در شرق دشت نیشابور با همکاری دهها متخصص از دوره های نوسنگی، مس‌سنگی و مفرغ، آهن و دوره های تاریخی و اسلامی در حال انجام است.

به گزارش کسب و کار نیوز از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدحسین رضایی سرپرست هیات کاوش باستان شناسی در دشت نیشابور گفت: این بررسی با حمایت مستقیم دانشگاه نیشابور و مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام می شود.
او اظهار داشت: این پرژه، ادامه پژوهش هایی است که در سال ۱۳۸۴ با اعتبار پژوهشگاه در تپه برج به وسیله عمران گاراژیان از اعضای گروه باستان شناسی دانشگاه نیشابور که در این پروژه نیز حضور فعال دارد انجام شده بود.
این باستان شناس گفت: همچنین بررسی متمرکز بر تپه برج به مسائل محوری مانند پراکندگی یافته های سطحی در بخش های مختلف استقرار گستردۀ برج می پردازد.
او تصریح کرد: در این پروژه اضافه بر کارشناسان، اعضای هیأت علمی، دانشجویان گروه باستان شناسی دانشگاه نیشابور، برخی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم و فناوری کشور چین نیز حضور فعال دارند.
رضایی گفت: این بررسی با همکاری دهها متخصص از دوره های مختلف از جمله نوسنگی، مس‌سنگی، مفرغ، آهن و دوره های تاریخی و اسلامی انجام می شود و از نظر حضور پر تعداد متخصصان در نوع خود کم نظیر است.
وی افزود: در مناطق شرقی نیشابور تپه برج استقراری با بیش از ۱۳ هکتار وسعت و دارای آثار دوره های نوسنگی تا آهن همچنین دارای آثار پراکنده ای از دوره های تاریخی و اندک یافته های دوران اسلامی است.
سرپرست هیات باستان شناسی ابراز امیدواری کرد این پژوهش که در مراحل آغازین است، تداوم یافته و موجب شناسایی فرهنگ های کمتر شناخته شدۀ خراسان خصوصا در دوره های پیش از تاریخ و تاریخی شود.
فراهنگ **۱۰۸۵** ۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.