صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / چشم اسفندیار تئاتر مقاومت، بی توجهی به اقتباس است
چشم اسفندیار تئاتر مقاومت، بی توجهی به اقتباس است

تجلی مقاومت؛ بر صحنه نمایش (6)

چشم اسفندیار تئاتر مقاومت، بی توجهی به اقتباس است

کارگردان و مدرس شناخته شده تئاتر کشور، اتفاقات و رویدادهای متعدد در عرصه دفاع مقدس را بستری مملو از مواد اولیه مهم برای خلق آثار نمایشی ماندگار و مورد توجه مردم دانست و تأکید کرد: یکی از مهمترین چشم اسفندیار های این حوزه بی توجهی هنرمندان به امر اقتباس است.

امیر دژاکام روز شنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، مهمترین بسترها و سنگ بنای آثار هنری در تئاتر و سینما را قصه‌ها، داستان‌ها، حوادث و اتفاقات واقعی در خلق آثار هنری دانست و یادآور شد: وقتی درباره حماسه بزرگ و عظیمی مانند دفاع مقدس صحبت می کنیم در حقیقت با دریا و اقیانوسی از موضوعات، اتفاقات و حوادث مختلف همراه هستیم که هر یک از آنها می‌تواند به خلق اثری ماندگار در حوزه تئاتر کشور بدل شود.
کارگردان نمایش «شمس» ادامه داد: با توجه به تولید آثار هنری در جهان به وضوح در میابیم که اتفاقی مانند جنگ جهانی دوم به عنوان یکی از اصلی‌ترین دستمایه های تولید آثار سینمایی و تئاتری توسط کشورهای درگیر این جنگ قرار گرفته است. این در حالی است که ما با وجود تجربه مستقیم جنگ تحمیلی، کمترین سهم تولید آثار را با اقتباس از حوادث و اتفاقات حقیقی که در بطن این جنگ به وقوع پیوسته است شاهد هستیم.
نویسنده نمایشنامه های «میر عشق» و «دزداب» با بیان آنکه نسل جوان مخاطبان آثار تئاتری بدون آنکه دوران هشت سال جنگ تحمیلی را لمس کرده باشند، تنها تعریف و مرجع نگاه آنها رسانه ها هستند، گفت: در این میان سهم رسانه‌های هنری از جمله سینما و تئاتر در انتقال مفاهیم ارزشمند مقاومت، ایثار، پایداری و فرهنگ شهادت در میان رزمندگان اسلام در دوران حماسه هشت سال دفاع مقدس به شدت مغفول واقع شده است.
نویسنده و کارگردان نمایش «محرمنامه خسروی» ادامه داد: در این میان جوانان میهن اسلامی ما با اتکا به حجم بمباران رسانه‌های مختلف، به جای آنکه با آثار هنرمندان خودمان در جریان اتفاقات و حوادث آن دوران قرار بگیرند، اسیر سیاه نمایی رسانه های غربی و شبکه های ماهواره ای از حماسه سازی رزمندگان اسلام می شوند و در این میان آنچه بیش از همه آسیب می بیند انتقال مفهوم مقاومت به عنوان یکی از ارزش های نظام جمهوری اسلامی ایران به عموم مخاطبان از جمله جوانان به شمار می آید.
به گفته دژاکام یکی از مهم ترین رسالت های نویسندگان چه در حوزه ادبیات داستانی، تاریخ شفاهی و اسناد و چه پژوهشگران و محققان تاریخ معاصر، به دست آوردن منابعی برای در اختیار قرار دادن آنها به هنرمندان جهت تولید آثارشان است.
نویسنده و کارگردان نمایش های «ساقی» و «غزل کفر» یادآور شد: فقر پژوهش و عدم مطالعه میان هنرمندان تئاتر و سینمای کشورمان به یکی از مهمترین آسیب های تولید آثار هنری در این شاخه ها بدل شده است. این در حالی است که بسیاری از منتقدان و کارشناسان ضعف عمده آثار تئاتری و سینمایی را در نمایشنامه ها و فیلمنامه ها می دانند.
وی با تاکید بر تشکیل یک کارگروه و یا سازمانی برای جمع‌آوری اسناد حماسه سازی هشت سال دفاع مقدس و مفاهیم متجلی آن مانند مقاومت که امروز به مفهومی جهانی بدل شده است را امری الزامی دانست و خاطرنشان کرد: با تشکیل چنین نهادی می توان تمامی داشته ها و اسناد مکتوب را در اختیار هنرمندان قرار داد. شکی وجود ندارد که هنرمندان نیز با در اختیار داشتن چنین منابعی می‌توانند دست به خلق آثاری بزنند که نه تنها مخاطبان داخلی که مخاطبان جهانی را نیز به حیرت وا دارد.
به گفته این مدرس دانشگاه، مفهوم مقاومت به عنوان یکی از مفاهیم ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران نیازمند صادر شدن به تمام جهان از طریق آثار هنری و با زبان فراگیر هنر است.
دژاکام افزود: در این میان سهم تئاتر به‌دلیل زنده بودن و پویایی موجود در بطن آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنیم. همه اینها در حالی است که مخاطبان جهانی تشنه آثار تئاتری و قدرت هنرمندان ایران در هنر نمایش هستند و با استفاده کردن از چنین موقعیتی می‌توان به بیان ارزشمندترین داشته ها و تفکرات فرهنگی کشورمان مانند مفهوم مقاومت به مخاطبان جهانی همت گماریم.
شانزدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» با حمایت بنیاد فرهنگی روایت فتح از ۶ تا ۱۰ آذرماه در تهران برگزار می‌شود.
فراهنگ**۹۲۶۶ ** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

آغاز «کتاب‌بازی» در ماه رمضان برای بچه‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، با شروع ماه مبارک رمضان، «فیلیمومدرسه» محتوای تازه خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.