صفحه اصلی / استان ها / مازندران / بیشتر زنان آزاردیده از خیر شکایت می‌گذرند

مدیر کل پزشک قانونی مازندران مطرح کرد؛

بیشتر زنان آزاردیده از خیر شکایت می‌گذرند

بیشترین زنانی که به اورژانس اجتماعی مازندران مراجعه کرده‌اند ۲۰ تا ۳۹ سال سن داشته‌اند، اکثرشان در مناطق حاشیه‌ای شهر ساکن بوده‌اند و بیشترین شکایتشان آزار دیدن از همسر بوده است.

همسرآزاری

همه این موارد شامل ۶۰۳ زنی بوده که در هشت ماهه امسال به پایگاه‌های اورژانس اجتماعی مازندران مراجعه کرده‌اند اما به گفته مدیر کل بهزیستی این استان این آمار واقعی نیست چرا که بیشتر زنان آزار دیده مجبورند به خانواده برگردند و بنابراین از خیر شکایت و مراجعه به اورژانس اجتماعی می‌گذرند.

درست است که بارزترین مصداق خشونت علیه زنان، ضرب و شتم توسط مردان خانواده بوده است و ۲۴ درصد همسرآزاری ها در استان مازندران فیزیکی بوده اما آنچه که نگران کننده است اضطرابی است که زنان از خشونت روانی با غفلت، مسامحه و یا بی‌توجهی دریافت کرده‌اند و شامل ۴۳ درصد آمار مراجعه کنندگان زن به اورژانس اجتماعی در مازندران می‌شود.

به عبارت دیگر خشونت علیه زنان تنها شامل شکستگی دندان و یا کبود شدن صورت زنان توسط شوهرانشان و یا مردان دیگر نیست بلکه به گفته سعید آرام، مدیر کل بهزیستی مازندران گاهی زنان حتی دغدغه زیباتر بودن دارند و همین آنان را دچار اضطراب می‌کند بنابراین آنچه تهدید جدی برای زنان ایرانی تلقی می‌شود فشار روحی و روانی که آنان از شرایط شان در جامعه متحمل می شوند و همین امر  می تواند ارکان سلامت خانواده را به خطر بیندازد. 

جالب است بدانید که مشکل بیشتر مراجعه کنندگان به اورژانس اجتماعی زنان در مازندران با کمک تلفنی مددکاران رفع شده‌ و تعدادی نیز به مرکز مداخله در بحران ارجاع داده شدند که این موضوع نشان می‌دهد تنها با مشاوره و یا کمک به زنان آسیب دیده و یا فرهنگ سازی و آموزش دادن خانواده ها و نیز آموزش کودکان در مهدهای کودک می‌توان بخشی از مشکلات زنان آسیب دیده با خشونت را رفع کرد و علاوه بر آن کم نیست قوانینی که در ایران به کمک زنان در موضوع خشونت بر علیه زنان می‌آید اما به گفته رضیان، نماینده قائمشهر در مجلس برخی از این قوانین به درستی اجرا نشده و نظارت در امر حمایتی ضعیف است.

برخی قوانین منع خشونت علیه زنان به درستی اجرا نشده

عبدالله رضیان، نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه قوانین بسیاری در مورد منع خشونت علیه زنان است که  برخی از آنها به درستی اجرا نشده و نظارت در امر حمایتی ضعیف است، به خبرنگار ایسنا تاکید کرده باید به زنان به عنوان یک عنصر مهم در خانواده توجه بیشتری شود.

وی عنوان کرده، خشونت علیه زنان در خانواده‌های آسیب پذیر که دارای معضلاتی چون اعتیاد به همراه مشکلات اقتصادی معیشتی دارند بیشتر به چشم می‌خورد. باید زمینه این خشونت‌ها شناسایی و رفع شود. با ساماندهی فضای معنوی و اقتصادی خانواده‌ها بسیاری از مشکلات در حوزه خشونت علیه زنان رفع می‌شود.

زنان در کار به استثمار گرفته نشوند

این حقوقدان افزوده، زنان سرپرست خانوار که دارای مشکلات اقتصادی هستند مجبور می‌شوند با نصف حقوق مردان کار کنند و این نیز خود نوعی خشونت علیه زنان محسوب می‌شود. این زنان نصف حقوق مردان می‌گیرند اما مانند مردان کار کنند که این نشان از ضعف قانون کار است، بنابراین در سیاست گذاری های عمومی کشور و در مجلس باید بررسی‌های جدی‌تری در این حوزه صورت گیرد تا زنان در کار به استثمار گرفته نشوند.

رضیان با بیان اینکه در حالی که در اغلب موارد زنان طبق قانون کار حقوق دریافت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: امضای اوراق صوری مبنی بر دریافت حقوق مکفی یکی از چالش‌های حقوقی زنان بوده که در این راستا وزارت کار متولی این امر است و تامین اجتماعی باید به حقوق قانونی آنها رسیدگی کند.

*گزارش ۶۰۳ مورد همسر آزاری به اورژانس اجتماعی مازندران 

سعید آرام، مدیرکل بهزیستی استان مازندران نیز به خبرنگار ایسنا گفته، در ۸ ماهه نخست سال جاری ۶۰۳ مورد تحت عنوان همسر آزاری با اورژانس اجتماعی تماس گرفتند، توضیح داده، ۱۹۰ مورد از این تعداد به ماشین های اورژانس در مناطق حاشیه‌ای و در معرض آسیب و۳۶ مورد نیز در مراکز اورژانس به صورت حضوری مراجعه کردند. 

وی درباره وضعیت خانم های مراجعه کننده به مراکز اورژانس اجتماعی که یا به صورت حضوری و یا تماس تلفنی بوده اظهار کرده، بیشترین آمار مربوط به خانم هایی در گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال و  ۳۰ تا ۳۹ سال که بیشترین آزار را متحمل شده بودند اختصاص داشته و همچنین بیشترین شکایت از  نوع همسر آزاری بوده است. 

وی افزود: همسر آزاری از نوع غفلت، مسامحه و بی توجهی که خشونت روانی را نیز در پی دارد، ۴۳ درصد از  آمار را به خود اختصاص داده و براساس گزارش اورژانس اجتماعی ۲۴ درصد همسرآزاری از نوع آزار جسمی و فیزیکی اعلام شده است.

آرام تصریح کرده، بسیاری از بانوان به دلیل مسائل فرهنگی و خانوادگی اقدام به شکایت نکرده و حتی تماس هم نمی‌گیرند اما در این میان بودند افرادی که به اورژانس اجتماعی مراجعه کرده یا تلفنی مشکل خود را بازگو کردند؛۳۵۰ مورد به صورت تلفنی رفع چالش شده و حدود ۱۵۰ نفر به مرکز ” مداخله در بحران” ارجاع داده شدند، تعداد ۷ نفر نیز در مراکز برای دریافت خدمات تخصصی‌تر اسکان داده شدند.

وی خاطرنشان کرده در بخش اورژانس اجتماعی آموزش های لازم  به خانواده های بانوان نیز ارائه می شود زیرا عمدتا خشونت از طرف همسر و پس از آن از طرف والدین اتفاق افتاده است.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران، مهم‌ترین راهکار مقابله با خشونت  علیه زنان را فرهنگ سازی عنوان کرده و افزوده، نگرش و رویکرد جامعه را با آموزش می‌توان تغییر داد و در این راستا توانمندسازی زنان بسیار حائز اهمیت است. در این راستا تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی و ۱۴۸۰ از خطوط مشاورهای است که به صورت رایگان در اختیار بانوان قرار داشته تا آموزش های لازم به همراه مشاوره را دریافت کنند. 

وی تاکید کرده، آموزش ها باید از مهدهای کودک آغاز شود و همچنین مشاوره های پیش از ازدواج حتما از طرف زوجین جدی گرفته شود و نیز تغییر نگرش مردان جامعه با آموزش می تواند از خشونت علیه زنان بکاهد. 

آرام با اشاره به اینکه همیشه در موضوع خشونت یک دندان شکسته و صورت کبود مطرح نیست، عنوان کرده، خشونت اضطرابی امری است که امروزه بانوان جامعه ما را درگیر خود کرده؛ به عنوان مثال زنان  دغدغه زیباتربودن را دارند و این یک اضطراب است که از فرم طبیعی خارج می‌شود و خشونت جسمی و روحی آنها را به دنبال دارد. سلامت خانواده، پایه و اساس سلامت اجتماعی است و آن چه امروزه تهدید جدی برای خانم ها تلقی می‌شود فشار روحی و روانی بوده که این معضل ارکان سلامت خانواده را به خطر میاندازد. 

مدیرکل بهزیستی مازندران با تصریح بر اینکه در کشور قانون در این خصوص خصوص کم نیست اما متاسفانه به درستی اجرا نمی‌شود، ادامه داد: جامعه ما اعتقاد دارد که دوران مردسالاری گذشته است، اما در بسیاری از خانواده‌ها هنوز حکومت مردان احساس می‌شود و از فرزند و نفقه به عنوان ابزاری برای آزار زنان استفاده می‌شود.

*ضرب و شتم بیشترین مورد خشونت علیه زنان

عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران نیز به ایسنا گفت: بیشترین موردی که در خشونت علیه زنان نمود عینی دارد ضرب و شتم بوده که در مازندران آمار بسیار بالایی را به خود اختصاص نداده است. خشونت علیه زنان علایمی همچون اختلالات خواب و افسردگی را به همراه دارد. همچنین در مورد تجاوزات جنسی که نوع دیگری از خشونت است، باید مراقبت بیشتری از سوی خانواده‌ها برای کودکان و نوجوانان و جوانان انجام شود. 

  * آمارهای ارائه شده در مورد خشونت زنان واقعی نیست 

وی با تصریح بر اینکه اغلب زنان به دلایل فرهنگی در مواجهه با خشونت شکایت نمی‌کنند بنابراین آمارهای واقعی در مورد این پدیده وجود ندارد، عنوان کرد: آمار نزاع علیه زنان ۲۴ درصد و درگیری‌های خانوادگی منجر به خشونت‌های علیه زنان کمتر از ۱۰ درصد است که عموما به دلیل عدم شکایت زنان این آمار واقعی نیست. 

عباسی با بیان اینکه خشونت علیه زنان وجود دارد و سیستم های حمایتی ما در این بخش ضعیف عمل کرده است، افزود: به دلیل ضعف سیستم های حمایتی مناسب برای زنان، شکایتی از سوی این قشر صورت نمی‌گیرد، زیرا آنها پس از اعمال خشونت توسط همسر و یا اعضای خانواده مجددا باید به خانواده بازگردند.

وی با بیان اینکه خشونت در مقابل زنان از موارد آسیب های اجتماعی محسوب می‌شود، اظهار کرد: دو مقوله خشونت جسمی و تجاوز جنسی از نظر ما در مقوله خشونت مطرح است. هر گونه رفتار و یا گفتاری که از سوی مرد و یا زن باعث آسیب های جسمی و روانی گردد، خشونت تلقی می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، ۳۵ درصدِ زنان جهان خشونت را تجربه کرده‌اند. این رقم در برخی کشورها به ۷۰ درصد می‌رسد. مطابق آمار سازمان ملل متحد، از هر سه زن در سراسر دنیا یک زن خشونت جنسی و جسمی را تجربه کرده است. آمارها در ایران حاکی از آن است که ۶۶ درصد زنان ایرانی، از اول زندگی مشترکشان تاکنون، حداقل یکبار مورد خشونت قرار گرفته‌اند و این آمار مربوط به پژوهشی است که چند سال قبل در کشورمان انجام شده بود.

About Nastooh.ir

  ۰۰:۰۰           

۰۰:۰۰

 ۰۰:۰۰

         

         

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.