صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / نیاز به سواد رسانه ای ضرورتی انکارناپذیر است
نیاز به سواد رسانه ای ضرورتی انکارناپذیر است

مدرس دانشگاه :

نیاز به سواد رسانه ای ضرورتی انکارناپذیر است

مدرس دانشگاه ارتباطات، گفت: با توجه به عصر انفجار اطلاعات و اشباع تولید و محصول رسانه های متفاوت بویژه در شبکه های مجازی همچنان به افزایش آگاهی رسانه ای مصطلح بنام سواد رسانه ای بیش از پیش احساس می شود.

شهره ماهی صفت روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به جایگاه و ابعاد مختلف موضوع سواد رسانه ای، افزود: امروزه نسل ها درمعرض هجوم دایره وسیع اطلاعات و محصولات یکسویه رسانه ای مواجه هستند لذا در این بین بخشی از کاربران به عنوان مصرف کنندگان اصلی محصولات رسانه ای در صورتیکه علم و آگاهی پردازش اطلاعات واصله را نداشته باشند هرگز قادر نخواهند بود به شکل بهینه در معرض دریافت این حق در قالب عدالت اجتماعی در کمترین برآورد خواسته های خود قرار گیرند.
نویسنده کتاب خبرنگاری افق ۱۴۰۴اظهار داشت: این موضوع زمینه ساز بروز مشکلات عدیده ای درآینده می شود که زندگی روزمره آگاهی و دانش را تحت الشعاع قرارخواهد دادچنانچه می دانیم درعصر حاضر، خواندن و نوشتن نه تنها نشان دهنده سواد نیست، بلکه اگر با «سواد اطلاعات و سواد رسانه» همراه نباشد می تواند به «نادانی بیشتر ناشی از پذیرش اطلاعات گمراه‌کننده و نادرست» منتهی شود.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: آگاهی نداشتن و عدم تشخیص محصول مفید از مضر؛ واقع یا غیر واقع که به اصطلاح شایعه سازی نام دارد در بسیاری موارد جامعه را از تفکیک حقیقت از غیر حقیقت گمراه و سردرگم کرده است؛ به عنوان مثال، اخباری که توسط نابلدان رسانه ای امروز در وسعت زیاد تولید و منتشر می شود مثل دامن زدن به اخبار از اختلاس به صورت تهمت با دلایل شخصی؛ عنوان سازی های دروغین و غیره گرفته تا خبر درگذشت بازیگری محبوب به هر دلیلی تا اثبات واقعیت گردش خبر همچنان در چرخش بدون توقف است.
ماهی صف یادآور شد: یونسکو طی ارائه یک طرح به کارکرد سواد اطلاعات و سواد رسانه ای مطرح کرده که «دسترسی آزادانه به اطلاعات و دریافت آنها و به دست آوردن عقیده‌ها و دیدگاه‌های مختلف بدون مداخله‌ی دیگران، از اصول اولیه حقوق بشر محسوب می‌شود».
وی اضافه کرد: سواد رسانه و سواد اطلاعات کمک می‌کند در روزگاری که مخاطب با حجم زیاد اطلاعات درست و نادرست و اخبار هدفمند و داستان های جراحی شده و fمباران می‌شود، او بتواند مطالب درست و نادرست و بی‌طرف و هدفمند را تا حد امکان از یکدیگر تفکیک کرده و بر اساس سلیقه‌ و خواست واقعی خود، آنها را انتخاب، دریافت و تحلیل کند.
این فعال رسانه ای در عین حال گفت: شناخت اطلاعات، شناخت رسانه، نحوه دسترسی به اطلاعات و اخبار، ارزیابی اطلاعات و اخبار بر اساس ارزش و صحت و سقم، انتقال درست اطلاعات به دیگران با کمترین خطا، آشنایی با فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات، نحوه اظهار نظر صحیح و مناسب در رسانه‌ها، شرایط اثربخشی بهتر یک رسانه، سواد تبلیغات، سواد تلویزیونی و سینمایی، سواد دیجیتال واینترنت می تواند به جامعه امروز برای افزایش مشارکت فرد در تصمیم گیری و انتخاب درست از نادرست یاری رساند.
مدیرمسئول خورشید وطن تاکید کرد: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانه‌ای قرار داریم، به نحوی که فضای پیرامون انسانها مواجه با نوعی حاکمیت اشباع رسانه‌ای برجهان قرار دارد؛ از این رو در این ریزش فراوانی اطلاعات داشتن یک اراده برای تفکیک بد و خوب مانند یک چتر یا رژیم غذایی در مصرف ضروری تر به نظر می رسد که تنها از مسیر سواد رسانه ای در کنار سواد علمی و دانشگاهی ضرورت دارد.
به گفته ماهی صفت چون مردم اکنون باسوادتر شده‌اند؛ مراقب هستند که در فضای رسانه‌ای هم چه مقدار باید در معرض رسانه‌های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری بود و چه چیزهایی را از آن‌ها برداشت.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۱۲۰۰

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.