صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / عضویت در پیمان‌نامه اوراسیا فرصتی برای رشد صادرات به روسیه است
عضویت در پیمان‌نامه اوراسیا فرصتی برای رشد صادرات به روسیه است

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه :

عضویت در پیمان‌نامه اوراسیا فرصتی برای رشد صادرات به روسیه است

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: روسیه پذیرفته است که ایران برای مدت سه سال عضو پیمان‌نامه اوراسیا باشد که به این ترتیب صادرکنندگان ایرانی می‌توانند از تعرفه‌های ویژه برای فعالیت در این منطقه بهره‌مند شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «هادی تیزهوش تابان» که موفق به دریافت نشان پوتین از سفیر جمهوری فدرال روسیه شد، افزود: با توجه به موافقت روسیه در مورد عضویت ایران در پیمان‌نامه اوراسیا، زمینه‌ای فراهم می‌شود تا صادرات برخی کالاها به روسیه که امروز توجیه ندارد، امکان‌پذیر شود.
وی تاکید کرد: از طرف دیگر، عضویت در این پیمان‌نامه کمک می‌کند تا صادرکنندگان ایرانی برای فعالیت در این منطقه از تعرفه‌های ویژه‌ای برخوردار شوند.
وی همچنین به تاسیس سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان اشاره کرد و گفت: این مرکز امکانات لازم برای کمک به تجار ایرانی را دارد و می‌تواند زمینه‌ای مهیا کند تا صادرکنندگان و واردکنندگان، اطلاعات لازم برای حضور مثبت در این بازار را به دست آورده و بتوانند در زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری نیز فعال شوند، این مرکز می‌تواند مانع رقابت‌های منفی بین فعالان اقتصادی حاضر در روسیه شود.
به باور این فعال اقتصادی، اتاق‌های شمال کشور این توانایی را دارند که میزان مناسبات کشور با روسیه را توسعه دهند.
وی گفت: هم اکنون کل واردات به روسیه بیش از ۲۲۸ میلیارد دلار است و در این بین ۳۶ میلیارد دلار از این واردات به مواد غذایی مربوط می‌شود.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه اظهار داشت: متاسفانه با وجود ظرفیت‌های بالایی که در ایران برای تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی وجود دارد، سهم ایران در صادرات این محصولات به روسیه اندک است.
وی قدمت طولانی روابط ایران و روسیه و کوتاهی مسیر را از جمله مزیت‌های موجود برای ارتباط دو کشور دانست و تاکید کرد: برای صادرات صنایع غذایی به روسیه باید استانداردهای خاصی رعایت شود که هم اکنون این استانداردها در ایران تعریف نشده‌اند؛ از طرفی قوانین ویژه‌ای وجود دارد که باید مدنظر صادرکنندگان قرار گیرد، این دو موضوع مهم‌ترین موانع در برابر صادرات ایران به روسیه است که به تازگی از سوی اتاق مشترک مورد بررسی قرار گرفته است.
تیزهوش تابان در ادامه به مساله حمل‌ونقل اشاره و تصریح کرد: از نظر حمل‌ونقل دریایی، مشکل خاصی نداریم و شرایط خوب است اما از نظر حمل‌ونقل زمینی و ریلی با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستیم، خط آهن قزوین- رشت در مراحل پایانی کار قرار دارد اما همچنان به آستارا متصل نشده است بنابراین نمی‌تواند چندان کارساز باشد.
وی در ادامه با انتقاد از رشد ناکافی ناوگان حمل‌ونقل زمینی، هماهنگ با رشدی که در حوزه صادرات داشته‌ایم، گفت: به دلیل قدیمی بودن کامیون‌ها، مجبوریم برای صادرات کالا از ناوگان خارجی استفاده کنیم که باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و قدرت رقابت را از ما می‌گیرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، مجمع اقتصادی اوراسیا یک مجمع اقتصادی میان گروهی از کشورهای آسیایی و اروپایی است که کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در آن عضویت دارند.
اقتصام**۹۱۸۹** ۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

واردات ۳۰ تن طلا به کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران گفت: ۲۹ تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.