صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / طرح کاهش ۴۰ درصدی آب کشاورزی در آذربایجان غربی اجرا می شود
طرح کاهش ۴۰ درصدی آب کشاورزی در آذربایجان غربی اجرا می شود

برای نخستین بار در کشور؛

طرح کاهش ۴۰ درصدی آب کشاورزی در آذربایجان غربی اجرا می شود

برای نخستین بار در سطح کشور کار مطالعاتی طرح کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی آذربایجان غربی و به صورت پایلوت در میاندوآب اجرا می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در جلسه ای که به همین منظور عصر روز پنجشنبه در میاندوآب برگزار شد، هدف از اجرای این طرح را کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و بهبود راندمان آبیاری در راستای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.
مسعود اعلایی افزود: اصلاح، بهبود و توسعه روش های نوین آبیاری از موارد ضروری جهت اجرایی شدن این طرح پایلوت در این شهرستان است.
وی جایگزینی سطح زیرکشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا بر اساس سیاست های ملی – منطقه ای با محصولات کم آب بر، بهبود مدیریت و بهره برداری از آب و خاک، ارتقای سطح آگاهی بهره برداران و مدیریت عرضه (تحویل) و تقاضای (مصرف) آب کشاورزی را از راهکارهای مهم اجرای این طرح برشمرد.
وی با تبیین چگونگی اجرای طرح کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی، اظهار داشت: لازمه اجرایی شدن این طرح، مشخص شدن جایگاه مردم و تشکل های آب بران در طرح و پیش بینی مسیر و راهکارهایی جهت پذیرش و جامعیت طرح از سوی مردم است.
اعلایی با بیان اینکه کاهش مصرف آب در واحد سطح و افزایش کارایی مصرف آب از مهمترین اهداف اجرای این طرح است، افزود: جهت رسیدن به یکپارچگی در بین بهره برداران بخش کشاورزی، آموزش و ترویج و ایجاد و ساماندهی نظام بهره برداری از منابع آب و خاک، ضروری است.
وی چهار شاخص فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را از شاخص های اصلی این طرح برشمرد و اظهار داشت: این موارد باید به درستی در طرح گنجانده شود و مورد بررسی قرار گیرد.
مسوول کمیته کشاورزی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این جلسه گفت: شاخص اجتماعی و پذیرش طرح از سوی مردم و کوچک بودن مساحت باغ های میاندوآب ۲ مساله مهم در اجرای این طرح است که باید مورد توجه جدی مجریان طرح قرار گیرد.
محمد پرهامی اضافه کرد: کاهش مصرف آب در منطقه با جلوگیری از وارد شدن خسارت به کشاورزان باید در طرح پایلوت گنجانده و پتانسیل افزایش بهره وری طرح مشخص شود.
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب نیز گفت: در سال زراعی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ با وجود کاهش حق آبه بخش کشاورزی و محدودیت در تامین منابع آبی به علت اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه، نه تنها در تولید محصولات کشاورزی کاهش عملکرد وجود نداشت بلکه به همت کارشناسان این مجموعه و ارایه مشاوره های فنی در راستای تغییر نگرش بهره برداران و ارتقای سطح آگاهی های آنان در تولید محصولات کشاورزی اقدامات خوبی انجام گرفت.
علی دیانتی افزود: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد از حق آبه دریاچه ارومیه توسط ۲ رودخانه سیمینه رود و زرینه رود میاندوآب تامین می شود و مسیر عمده این رودخانه ها از این شهرستان عبور می کند، بیشترین طرح ها و برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در این شهرستان اجرا می شود و بیشترین مشکلات ناشی از محدودیت منابع آبی، بخش کشاورزی شهرستان را تحت الشعاع خود قرار می دهد.
وی توسعه و ترویج سیستم های نوین آبیاری، استفاده از آبیاری نواری یا تی تیپ، تغییر الگوی کشت و توسعه کشت محصولات کم آب بر نظیر کلزا، گل محمدی، زعفران و پسته را از اقدامات مهم در راستای مدیریت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی عنوان کرد.
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: برطرف کردن نیاز آبی محصولات کشاورزی با به حداقل رساندن هدررفت آب به ویژه در مسیر حرکت آن باید در تهیه و تنظیم طرح پایلوت کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در این شهرستان در اولویت قرار گیرد.
دیانتی اظهار داشت: برنامه ریزی برای بازاریابی محصولات کشاورزی، توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی از سوی مجریان طرح می تواند کمک شایانی به رونق اقتصادی بخش کشاورزی این شهرستان و موفقیت طرح داشته باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه از سوی دولت تدبیر و امید، میاندوآب به عنوان شهر پایلوت برای اجرای طرح های احیای این دریاچه انتخاب شد.
میاندوآب سالانه با تولید حدود یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از مهمترین قطب های کشاورزی آذربایجان غربی است.
۹۸۷۱/۶۱۸۵/۳۰۷۲

همچنین مطالعه کنید:

از صادرات مرغ به کشورهای هدف حمایت می‌کنیم/ ادامه خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین شیرزاد – مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.