صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود و گرانی گوشت
کمبود  و  گرانی  گوشت

قيمت گوشت با خروج غيرقانوني دام از مرزها افزايش يافت

کمبود و گرانی گوشت

موضوع گراني گوشت و كمبود آن در بازار به داستاني دنباله‌دار تبديل شده است كه زير سايه بي‌توجهي و كم‌كاري مسئولان مربوط هر روز بر قيمت‌ها افزوده مي‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان این حوزه بارها در رابطه با سودجویی دلالان و قاچاقچیان دام به دلیل نوسانات ارز هشدار داده‌اند؛ اما گوشی برای شنیدن این اعتراضات وجود ندارد. این روزها قیمت گوشت در هر فروشگاه یا قصابی با نرخ‌های متفاوت به دست مصرف‌کننده می‌رسد و این پایمال شدن حقوق مردم به دلیل بی‌توجهی به نظارت بر بازارهاست. در برخی فروشگاه‌های عرضه گوشت قرمز هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه تا ۸۰ هزار تومان هم به دست مشتری رسیده است که این قیمت‌ها هر روز افزایش پیدا می‌کند.
وزیر جهاد کشاورزی در اظهارنظری در این رابطه گفت: کسری ایجادشده در بازار گوشت قرمز ناشی از نبود تعادل بین عرضه و تقاضا بوده و همین عامل باعث گرانی گوشت گوسفندی در بازار شده است. محمود حجتی درباره کنترل بازار گوشت قرمز گوسفندی گفت: کنترل قیمت‌ها در حیطه وظایف سازمان بازرسی و تعزیرات حکومتی قرار دارد؛ اما در بحث تامین بازار، تقاضا برای گوشت قرمز گوسفندی به عرضه پیشی گرفته است. وی افزود: بخش عمده تولید گوشت گوسفندی در کشور از طریق تولیدکنندگانی همچون چوپانان عشایر و روستاییان رمه‌گردان صورت می‌گیرد که با کمبود ظرفیت مراتع و محدودیت تامین علوفه مواجه هستند؛ این امر مشکلاتی را برای تولید و تامین دام سبک ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه برای واردات گوشت منجمد هیچ مشکلی نداریم، تصریح کرد: ذائقه مردم به سمت مصرف گوشت گرم گوسفندی است که تجار ایرانی در حد کشش بازار‌های آسیای میانه، آن را تامین و وارد می‌کنند.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای واردات از مناطق دوردست به دلیل طولانی بودن مسیر، محصول باید با هواپیما حمل شود که اکنون گوشت گرم گوسفندی استرالیایی تامین و وارد می‌شود، اما قیمت تمام‌شده آن بالاست. وی اضافه کرد: علاوه بر مشکل کمبود تولید، بخشی از گرانی گوشت قرمز به سوءاستفاده برخی در بازار برمی‌گردد که باید ازسوی دستگاه‌های نظارتی کنترل شود.
از طرف دیگر حسن شکوهی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری از افزایش ۳ هزار تومانی نرخ گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. وی قاچاق دام را عامل اصلی گرانی گوشت قرمز در داخل دانست و افزود: اگر مسئولان ذی‌ربط از خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور جلوگیری نکنند، روند افزایش قیمت به سبب کمبود دام زنده در میادین استمرار خواهد داشت.
شکوهی قیمت هر کیلو دام زنده گوسفندی در میادین را ۲۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش تقاضا در فصل سرما، دام چندانی در میادین عرضه نمی‌شود؛ چراکه به سبب نوسان نرخ دلار و دینار قاچاق دام به عراق و امارات از جذابیت بالایی برخوردار است. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان درباره تاثیر توزیع گوشت وارداتی بر بازار تصریح کرد: توزیع گوشت وارداتی در فروشگاه‌ها و میدان‌ها به سبب نبود حساب و کتاب در عرضه تاثیری بر کاهش قیمت نخواهد داشت و تنها عرضه در واحدهای صنفی می‌تواند تا حدودی بازار را کنترل کند.

گستردگی مرزها کنترل خروج دام را مشکل کرده است
علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی
بحران گرانی گوشت به دلیل خروج دام زنده از کشور است که نظارتی بر آن وجود ندارد. دام زنده به دلایل مختلف از مرزها توسط سودجویان به خارج از ایران قاچاق می‌شود. دام امروز بیشتر به صورت قاچاق از مرزهای غربی و جنوبی کشور خارج می‌شود و متاسفانه به دلیل گستردگی مرزها کنترل خروج دام از کشور بسیار مشکل است. صادرات دام زنده به دستور شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت سابق ممنوع شد و در حال حاضر مجوزی در این خصوص صادر نمی‌شود؛ ولی پدیده خروج دام از کشور به‌صورت قاچاق همچنان به قوت خود باقی است.
افزایش نرخ ارز انگیزه زیادی برای قاچاق دام ایجاد کرده و از طرف دیگر کمبود تولید از دیگر عوامل افزایش و گرانی قیمت گوشت در کشور است. هنگامی که دام زنده به خارج قاچاق شود، در کشور کمبود آن احساس خواهد شد و به همین دلیل گرانی را داریم. عرضه دام به میدان‌ها ناشی از وفور قاچاق دام، در حال تنزل است و از آن طرف دام‌ها از مرزهای غربی و جنوبی به کشورهای ترکیه، عراق، امارات و حاشیه خلیج‌فارس قاچاق می‌شود. سود بالای قاچاق موجب شده تا قاچاقچیان تمایل زیادی نسبت به این امر داشته باشند و از عرضه دام زنده در میدان‌ها خودداری کنند که این موضوع در نهایت گرانی گوشت را در بازار رقم زده است. در شرایط کنونی قاچاق دام زنده به‌شدت از مرزهای غرب کشور افزایش یافته است و اگر جلوی قاچاق گرفته شود، قیمت‌ها هم تعدیل خواهد شد؛ زیرا امروز کاهش تقاضا در نتیجه قیمت بالاست و امیدواریم دولت اقدامات مناسبی برای برخورد با قاچاقچیان داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.