صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش خروج بازیگران غیرحرفه‌ای از بورس
افزایش  خروج  بازیگران  غیرحرفه‌ای  از  بورس

«كسب‌وكار» عوامل افت شاخص بورس را بررسي مي‌كند

افزایش خروج بازیگران غیرحرفه‌ای از بورس

شاخص بورس در حالي در مسير نزولي قرار گرفته است كه برخي از كارشناسان، خوش‌بين به ورود نقدينگي بازار ارز به سمت بازار سرمايه بودند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، مدتی است که نرخ دلار روند رو به کاهشی را طی می‌کند و رئیس کل بانک مرکزی نیز خبر از ادامه‌دار بودن این روند کاهشی می‌دهد که شاید در صورت تداوم، نقدینگی حاصل بازار ارز را به سمت بازار سرمایه روانه کند؛ اما تقریبا از اوایل آذر ماه تاکنون در مجموع بورس رشد زیادی را تجربه نکرده است. طبق آنچه کارشناسان بورس اذعان دارند، مقصد نقدینگی بعد از بازار ارز، بورس است؛ اما به شرطی که مدیران بازار سرمایه از این فرصت؛ یعنی خروج نقدینگی از بازار ارز بهره بگیرند.
در نخستین روز معاملاتی آذر ماه بازار سرمایه با افت چشمگیری روبه‌رو شد و ۴۴۶۰ واحد سقوط کرد. همچنین شاخص بورس طی دو روز معاملاتی یعنی ۴ و ۵ آذر ماه نیز با افت ۹۲۴۹ واحدی مواجه بوده است که نشان از وضعیت بد بازار سرمایه درست در زمانی دارد که خبرهای خوبی از بازار ارز به گوش می‌رسد. البته کاهش نرخ ارز از این نظر که باعث کاهش ارزش سهام شرکت‌های صادرات‌محور می‌شود، در کاهش ارزش سهام بورس موثر است. با این حال مساله اینجاست که هنوز بستر مناسبی در بازار سرمایه برای استفاده از فرصت خروج نقدینگی از بازار ارز و جذب آن در بورس فراهم نشده است.
براساس گزارش‌های موجود، روز گذشته قیمت سهام در گروه‌های مختلف شاهد کاهش بود. در پی این کاهش قیمت شاخص کل وارد کانال ۱۶۳ هزار واحدی شد و شاخص فرابورس نیز ۳۸ واحد پایین رفت. روز گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۳۴۲۷ واحد افت کرد و به رقم ۱۶۳ هزار و ۷۷۲ رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۲۶۲ واحد افت، تا رقم ۲۷ هزار و ۲۳۷ واحدی پایین آمد. شاخص آزاد شناور نیز با ۳۸۰۰ واحد کاهش در تراز ۱۷۴ هزار و ۹۶۲ واحدی قرار گرفت. در عین‌حال شاخص بازار اول و بازار دوم هر کدام به ترتیب ۲۸۸۰ و ۵۱۰۵ واحد افت کردند.
روز گذشته نمادهایی در گروه فلزات اساسی کانه‌های فلزی بانکی و پتروشیمی به کاهش شاخص‌های بازار سهام دامن زدند؛ به‌طوری که فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل‌گهر و بانک ملت هر یک به ترتیب ۳۸۶، ۲۸۵ و ۱۴۷ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص‌ها داشتند. از سوی دیگر فولاد خوزستان، آلومینیوم ایران و آسان‌پرداخت پرشین هریک به ترتیب ۲۰، ۱۵ و ۱۲ واحد تاثیر افزاینده روی نماگرهای بازار داشتند.
روز گذشته در گروه فلزات اساسی به جز در معدود نمادهایی قیمت‌ها روند کاهشی را طی کرد. همچنین فعالان بازار سرمایه در گروه کانه‌های فلزی نیز روند قیمت‌ها عموما کاهشیبود.
همچنین خودرویی‌ها و بانکی‌ها نیز دیروز کاهش قیمت را تجربه کردند و تعدادی از نمادهای این گروه نسبت به روز سه‌شنبه بیش از ۳ درصد افت قیمت را شاهد بودند. این در حالی است که در تعدادی از روزهای هفته‌های گذشته قیمت سهام این دو گروه با صف خرید و در نتیجه رشد قیمت همراه بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.