صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / درخواست چندباره سازمان انتقال خون از بودجه‌نویس‌ها

درخواست چندباره سازمان انتقال خون از بودجه‌نویس‌ها

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به پیشنهادات بودجه‌ای این سازمان برای سال ۱۳۹۸، گفت: حاضریم با اختصاصی شدن درآمدمان، سالانه بخشی از اعتبارات‌مان کاهش یابد و از محل درآمدمان بتوانیم مسائل سازمان را حل کنیم.

دکتر پورفتح اله - رییس سازمان انتقال خون

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دغدغه‌های بودجه‌ای سازمان انتقال خون، گفت: مهم‌ترین دغدغه‌ای که درباره بودجه سال آینده سازمان داریم و سال‌ها پیگیر آن هستیم، ایجاد نگاه اقتصادی به انتقال خون است. انتقال خون باید بر اساس یک چارچوب و نظام اقتصادی طراحی شود که البته بر همین اساس کار بزرگ تعرفه‌گذاری خدمات‌مان را انجام دادیم که می‌تواند در مدیریت مصرف خون هم تاثیر زیادی داشته باشد. همچنین در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما، استفاده از پلاسمای مازاد بر مصرف‌مان و تبدیل آن به دارو از طریق پالایش قراردادی اقدامات خوبی را در سازمان انتقال خون انجام داده‌ایم.

درخواست مکرر سازمان انتقال خون از بودجه‌نویس‌ها

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌هایی که همیشه با سازمان مدیریت داشته‌ایم، موضوع اختصاصی شدن درآمد سازمان انتقال خون است، افزود: این مساله باید برای سازمان مدیریت و برنامه و بودجه جا بیفتد که از انتقال خون به عنوان منبع درآمد استفاده نکند و درآمد سازمان انتقال خون به درآمد اختصاصی این سازمان بدل شود تا بتوانیم برای فعالیت‌های‌مان برنامه‌ریزی کنیم. از طرفی متاسفانه در زمینه تخصیص به موقع منابع‌ و اعتبارات‌مان هم  دچار مشکل می‌شویم. این درحالیست که برای خرید حجم بالایی از ملزومات و تجهیزات انتقال خون مانند کیسه‌های خون و… که به صورت گلوبال خریداری می‌شوند، باید در همان پنج یا شش ماه اول سال برنامه‌ریزی و کار خریدمان را انجام دهیم.

پورفتح‌الله با بیان اینکه معمولا کار تخصیص اعتبارات موقعی انجام می‌شود که امکان برنامه‌ریزی در این زمینه را نداریم، افزود: بزرگترین چالش انتقال خون که حلش می‌تواند به نفع سازمان مدیریت هم باشد، این است که ما بتوانیم روی درآمدمان به صورت کامل حساب کنیم و از بازگشت به موقع درآمدمان برای برنامه‌ریزی و توسعه سازمان انتقال خون استفاده کنیم. اگر درآمدمان اختصاصی شود می‌توانیم مشکلات‌مان را حل کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه وقتی سازمان مدیریت ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد ما را برمی‌دارد، انگیزه ایجاد درآمد به حداقل ممکن رسیده و اجازه برنامه‌ریزی برای انتقال خون وجود ندارد، ‌ گفت: تامین درآمدمان به موقع انجام نشود، ‌نمی‌توانیم به موقع اقلام مورد نیازمان را تهیه کنیم. این یک چرخه مرتبط با هم است. بنابراین وقتی پول در انتهای سال تخصیص داده می‌شود و یا درست تخصیص داده نمی‌شود، امکان برنامه ریزی و مدیریت کاهش می‌یابد. درحالیکه  اگر درآمد ما اختصاصی شود، می‌توانیم این برنامه‌ریزی را انجام داده و حتی به تدریج اتکایمان را به سازمان مدیریت هم حذف کنیم. ما حاضریم با اختصاصی شدن درآمدمان سالانه بخشی از اعتبارات‌مان کاهش یابد و از محل درآمدمان بتوانیم مسائل سازمان را حل کنیم.

پیشنهاد بودجه‌ای برای سال ۱۳۹۸

پورفتح‌الله با بیان اینکه کل بودجه سال ۹۷ انتقال خون اعم از اعتبارات ستادی و استانی ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که در شش ماهه ابتدایی سال ۵۰ درصدش تخصیص داده شده است، گفت: اعتبارات ستادی در این سال ۱۲۵ میلیارد تومان بوده است. در آمد اختصاصی سازمان انتقال خون نیز سالانه نزدیک به ۱۳۰ میلیارد تومان است که آن را به خزانه واریز می‌کنیم و ۶۰ درصدش یعنی ۷۹ میلیارد تومانش بعدا وصول می‌شود و آن را به ما تخصیص می‌دهند.

وی با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در دولت، اظهار کرد: بر اساس بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، پیشنهاد ما برای بودجه سال ۱۳۹۸ مجموعا برای ستاد و استان‌ها ۶۲۰ میلیارد تومان است.

وضعیت تامین ملزومات انتقال خون در شرایط تحریم

پورفتح‌الله در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت تامین ملزومات و تجهیزات انتقال خون در شرایط تحریم، گفت: بخشی از اقلام انتقال خون تولید داخل بوده و بخشی هم وارداتی است. ما پیش از آغاز تحریم‌ها برنامه‌ریزی کردیم و در حال حاضر ذخیره یکساله خوبی را برای ملزومات‌مان در کشور فراهم کرده‌ایم که می‌توانیم آن را مدیریت کنیم. در عین حال برای تامین ملزومات انتقال خون به ما ارز دولتی اختصاص می‌دهند، اکثر تجهیزات‌مان را فعلا با ارز دولتی گرفته‌ایم. خوشبختانه در این زمینه برنامه‌ریزی خوبی در سازمان انجام شده و با توجه به ذخیره‌ای که در سازمان فراهم کردیم و پیگیری که در گذشته انجام دادیم و بخشی از اقلام‌مان در داخل تولید می‌شود، وابستگی ما به خارج از کشور کمتر می‌شود. در عین حال خوشبختانه ما به شدت حوزه دارو بدهی نداریم و پرداختی‌هایمان را انجام دادیم و اگر تخصیص‌ها به همین منوال پیش روند، نگرانی در حوزه انتقال خون وجود ندارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.