صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تشخیص نشتی آب با استفاده از هوش مصنوعی
تشخیص نشتی آب با استفاده از هوش مصنوعی

تشخیص نشتی آب با استفاده از هوش مصنوعی

محققان دانشگاه واترلو کانادا با استفاده از فناوری پردازش سیگنال و هوش مصنوعی، راهکار جدیدی را برای تشخیص نشتی در لوله های انتقال آب ابداع کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز از پایگاه خبری ساینس دیلی، در این فناوری به منظور تشخیص صدای مربوط به نشتی آب در لوله ها، از حسگرهای هیدروفونی استفاده می شود که بدون نیاز به حفاری از طریق دریچه های آتشنشانی در خط لوله آب نصب می شوند.سپس اطلاعات صوتی به دست آمده با استفاده از تکنیک های پردازش سیگنال مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد تا مولفه های مربوط به نشتی آب شناسایی شود. بدین ترتیب الگوریتم های آموزش ماشین با استفاده از علائم صوتی به دست آمده از از درون سیستم توزیع آب می توانند وجود نشتی در لوله ها را تشخیص دهند.
در سیستم های انتقال آب شهری کانادا حدود ۱۳ درصد از آب شرب، در مسیر انتقال بین تصفیه خانه و مصرف کننده به دلیل نشتی خطوط لوله از بین می رود. در کشورهایی که از زیرساخت های انتقال آب قدیمی تر استفاده می کنند میزان آب به هدر رفته در اثر نشتی لوله ها بیشتر است.
محققان با استفاده از این سیستم جدید توانستند نشتی هایی با میزان خروج ۱۷ لیتر آب در دقیقه را درون آزمایشگاه تشخیص دهند. اکنون محققان در تلاشند تا کارآیی این سیستم را در خطوط لوله شهری مورد آزمایش قرار دهند. همچنین به دنبال راهکارهایی برای شناسایی موقعیت دقیق نشتی در لوله ها هستند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Urban Water Journal منتشر شده است.
علمی (۶)**۹۲۵۹**۱۴۴۰

همچنین مطالعه کنید:

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اسنپ، از زمان شروع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.