صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / درخواست دیده‌بان حقوق بشر از آرژانتین برای محاکمه بن سلمان درباره یمن و خاشقجی

درخواست دیده‌بان حقوق بشر از آرژانتین برای محاکمه بن سلمان درباره یمن و خاشقجی

دیده‌بان حقوق بشر از آرژانتین خواسته است تا با استفاده از یک بند جرایم جنگی در قانون اساسی این کشور درباره نقش شاهزاده محمد بن سلمان در جرایم احتمالی علیه بشریت در یمن و قتل جمال خاشقجی تحقیق کند.

بن سلمان

به گزارش کسب و کار نیوز، قانون اساسی آرژانتین حوزه قضایی جامع (سیستم قضایی بین‌المللی) برای جرایم جنگی و شکنجه را به رسمیت می‌شناسد، به این معنا که مقامات قضایی می‌توانند بدون توجه به جایی که این جرایم را مرتکب شده‌اند، این جنایات را مورد تحقیق و محاکمه قرار دهند.

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای قاضی فدرال آریل لیجو ارسال شده است. دفتر لیجو و دفتر دادستان عمومی آرژانتین هنوز اظهارنظری نکرده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، سارا لی ویتسون، مدیر حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر گفت، این گروه حقوق بشری درخواستش را در آرژانتین مطرح کرده است زیرا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قصد دارد به‌زودی در نشست گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس شرکت کند.

ویتسون تاکید کرد: ما با این امید درخواست‌مان را برای آرژانتین ارسال کرده‌ایم که درباره همدستی محمد بن سلمان و مسؤولیت او در جنایات جنگی احتمالی در یمن و همچنین شکنجه غیرنظامیان از جمله جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی تحقیق شود.

رسانه‌های آرژانتین به نقل از منابع قضایی گزارش دادند، بسیار بعید به نظر می‌رسد که مقام‌ها پرونده‌ای علیه ولیعهد عربستان که حاکم دوفاکتوی آل سعود است، تشکیل دهند.

قتل خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن پست و منتقد ولیعهد، شش هفته پیش در کنسولگری ریاض در استانبول موجب تیرگی روابط عربستان با غرب و تخریب وجهه محمد بن سلمان شده است. کشورهای غربی همچنین خواستار پایان مداخله نظامی تحت امر عربستان در یمن هستند که با دستور محمد بن سلمان آغاز شد و وخیم‌ترین بحران بشردوستانه را رقم زده است.   

پرونده‌هایی در گذشته با استفاده از مزیت حوزه‌ قضایی جامع یا جهانی موفقیت‌آمیز بودند و از جمله می‌توان به اقدام یک قاضی اسپانیایی در سال ۱۹۹۸ اشاره کرد که با استفاده از این سیستم قضایی بین‌المللی توانست آگوستو پینوشه، دیکتاتور سابق شیلی را در لندن بازداشت کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.