صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / کنترل ۳ بیماری در قالب “ایراپن”
کنترل ۳ بیماری در قالب “ایراپن”

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت خبر داد

کنترل ۳ بیماری در قالب “ایراپن”

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به برنامه ایراپن، گفت: برنامه ایراپن در چهار شهرستان کشور در حال اجراست و براساس تصمیم شورای معاونین وزارت بهداشت در سال گذشته، مقرر شد این برنامه به صورت محدود در قالب۵۰ هزار نفر از هر دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور گسترش یابد.

بیماری غیرواگیر

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر افشین استوار در حاشیه اجلاس معاونین بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی کشور با بیان اینکه برنامه ایراپن شامل سه جزء اصلی است، اظهار داشت: برنامه ارزیابی و خطرسنجی قلبی و عروقی با هدف تعیین خطر ۱۰ ساله بیماری‌های قلبی‌وعروقی، یکی از اجزای این برنامه است که در قالب آن، برنامه های کنترل و پیشگیری فشارخون، دیابت و اختلالات چربی نیز گنجانده شده است.

استوار با اشاره به اینکه اجرای برنامه ایراپن در فاز اول برای ۵۰ هزار نفر از هر دانشگاه علوم پزشکی است، افزود: فاز اول گسترش برنامه ایراپن،  به طور میانگین سه تا چهار میلیون نفر در سراسر کشور را شامل می‌شود و در گام بعدی براساس نتایج بدست آمده، گسترش این برنامه به کل جمعیت تعمیم داده می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشگیری و تشخیص زودهنگام غربالگری سرطان ها بخش دیگری از برنامه ایراپن است، گفت: گسترش تهیه زیرساخت های لازم به منظور تشخیص زودهنگام سرطان ها از دیگر اجزای این برنامه محسوب می شود. برای مثال، بیمارانی که در سطح اول در قالب برنامه ایراپن شناسایی می شوند، ممکن است نیاز به تشخیص و درمان بیشتری داشته باشند و به سطح دو ارجاع داده شوند، لذا زیرساخت های لازم با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، در حال فراهم شدن است.  

استوار با اشاره به توسعه مراکز پیشگیری و کنترل سرطان و بیماری های غیر واگیر، افزود: همچنین برخی از این مراکز در حال تجهیز و راه‌اندازی هستند.

بنابر اعلام وبدا، وی پیشگیری و کنترل آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی را سومین جزء برنامه ایراپن عنوان کرد و گفت: این برنامه به صورت پایلوت در چهار شهرستان بافق، نقده، شهررضا و مراغه در حال اجرا است و دو شهرستان کاشان و قزوین به این ۴ شهر اضافه شدند و براساس نتایج پایلوت این ۶ شهرستان، این برنامه در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

۱۱۶ قلم دارو در فهرست گران‌ترین تجویزها

به گزارش کسب و کار نیوز ، امیرحسین حبیبیان – معاون مرکز آمار و فناوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.