صفحه اصلی / فرهنگی / تجسمی / گالری‌گردی در هفته آغازین آذر
گالری‌گردی در هفته آغازین آذر

گالری‌گردی در هفته آغازین آذر

گالری‌ها و مرکزهای هنری تهران با شروع ماه آذر، میزبان گالری‌گردان و علاقه‌مندانِ آثار هنرهای تجسمی هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز، «میان سرگردانی و جاودانگی»، «مارش»، «شام…تهرانپاریس» و «فوتوریسم» بخشی از نمایشگاه‌های گالری‌ها و مرکز هنری تهران است که در پایان هفته افتتاح می‌شوند.
اریک نیوتن (۱۸۹۳-۱۹۶۵) روزنامه‌نگار، هنرمند و منتقد هنری اهل انگلیس درباره هنر نقاشی معتقد است: اثر فاخر نقاشی این ویژگی را دارد که پس از دیدن آن گوشه‌ای از زندگی در نظر انسان تغییر کند و هرگز آنچه در گذشته بوده است دیگر باقی نخواهد ماند.

*« میان سرگردانی و جاودانگی» در خانه هنرمندان
نمایشگاه عکس‌های «آلن سکارولی» عکاس فرانسوی با عنوان میان سرگردانی و جاودانگی از سوی سفارت فرانسه با همکاری خانه هنرمندان ایران در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.
این هنرمند فرانسوی در این نمایشگاه ۲۱ عکس را در معرض دید مخاطبان می‌گذارد و هم‌چنین کارگاه آموزشی آلن سکارولی با موضوع تجربه‌های عکاسی این هنرمند در طبیعت و شب از ساعت ۱۷ تا ۲۰ یکشنبه ۴ آذر در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و حضور در این کارگاه برای عموم آزاد است.
آلن سکارولی سال ۱۹۴۵ در مراکش به دنیا آمد، او همواره در کنار مدیترانه زندگی کرده و به کار مشغول بوده است. او تاکنون نمایشگاه‌های بسیاری در شهرهای مختلف فرانسه و هم‌چنین سوئیس، بلژیک، یونان و دیگر کشورها برگزار کرده است.
نمایشگاه عکس‌های آلن سکارولی امروز پنجشنبه، اول آذر ساعت ۱۷ در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

*«مارش» در گالری محسن‌
نمایشگاه آثار نقاشی امیر حسین زنجانی با عنوان «مارش» عصر جمعه ۲ آذر در گالری محسن‌ افتتاح می‌شود و تا جمعه ۲۳ آذر ادامه خواهد داشت.
در بخشی از بیانیه هنری این نمایشگاه آمده است: «امیرحسین زنجانی در مجموعه‌ جدید خود، هم‌راستا با آثار پیشینش به روایتی نقاشانه از تصویر قدرت به میانجی نمایش نظامی‌گری می‌پردازد؛ نمایش هم زمان اما دوگانه‌ اقتدار و استیصال. او با ضرب قلم‌ها و رنگ‌های اکسپرسیونیستی فیگورهای آشکار و نهانی را نمایش می‌دهد که در لباس نظام در صحنه حاضرند اما گروهی از آنها در مقام غالب و گروهی دیگر در جایگاه مغلوب ایستاده‌اند. زنجانی در این مجموعه ما را با تضاد و دودستگی شمایل‌های یونیفرم پوشیده و با تردیدی مواجه می‌کند که یکپارچگی قدرت را زیر سوال می‌‌برد. گویی به رابطه‌ای در پس پرده‌ اقتدار نظامی‌گری اشاره می‌کند که وحدت و انسجام آن را شکسته و به دو دسته‌ صدر و ذیل تبدیلش کرده.»
این گالری در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک۴۲ واقع شده است.

*«شام…تهرانپاریس» در گالری آس
نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های مرضیه باقری با عنوان «شام…تهرانپاریس» عصر جمعه ۲ آذر در گالری آس افتتاح می‌شود و تا ۹ آذر ادامه خواهد داشت.
در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «مهمانی‌هایمان دیگر مناسبت ندارند و در پی هم بی‌منظور و افراطی با انگیزه شادی اتفاق می‌افتند، تشخیص اینکه مهمان و مهمانی کجاست و یا میزبان کیست و متعلق به کدام فرهنگ است و جغرافیایی که مهمانی در آن به صبح می‌رسد، تحقیقا دیگر کار ساده‌ای نیست، (تهران، پاریس) و شاید اهمیت چندانی هم ندارد، آنچه پیشران مهمانی است فقط شادی است حتی اگر همچون ساتورنالیا (جشن کیوان) عاقبت خوشی در انتظارمان نباشد، شادی یا شاید گریز از خود و پناه بردن به لحظاتی که عمر کوتاهی دارند و مسکنی هستند که آلام و دردهای خودکرده و یأس‌های فلسفی را اندکی چاره کنند.»
این نمایشگاه در شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ برگزار می‌شود.

*«هنرمندان نوگرا از دیروز تا امروز» در نگارخانه سهراب
نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «هنرمندان نوگرا از دیروز تا امروز» عصر جمعه ۲ آذر در نگارخانه سهراب افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه ۷ آذر ادامه خواهد داشت.
گالری سهراب، گالری دائمی ارائه آثار ناب هنری، این هفته هم با مجموعه‌ای جذاب از نقاشی و حجم‌های هنرمندان نوگرا از دو نسل، از دیروز تا امروز، میزبان دوست‌داران هنر است.
ناصر اویسی، مسعود بهنام، نامی پتگر، فرامرز پیلارام، صادق تبریزی، کیخسرو خروش، بهرام دبیری، عبدالرضا دریابیگی، مجتبی رمزی، کوروش شیشه‌گران، علی‌اکبر صنعتی، قدرت‌الله عاقلی، سیاوش کسرایی، فریده لاشایی، نصرت‌الله مسلمیان و منوچهر نیازی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.
نگارخانه سهراب در خیابان سمیه، قبل از رامسر، شماره ۱۴۲ واقع شده است.

*«زندگی خاموش» در تالار این/ جا
نمایشگاه انفرادی نقاشی با عنوان «زندگی خاموش» عصر جمعه ۲ دی ماه در تالار این/ جا، افتتاح و تا جمعه ۲۳ آذرماه ادامه خواهد داشت.
در بیانیه هنری این نمایشگاه آمده است: «طبیعت بی‌جان، نقاشی از اشیای بی‌جان نیست. اشیا نه تنها به خودی‌خود زنده‌اند بلکه زندگی‌ها بر تن آن‌ها رسوب کرده است؛ آن‌ها برشی از زندگی‌نامه‌‌ آدم‌ها و ماجرای دوران‌ها هستند. یعنی خودشان هستند و فراتر از خودشان.
نباید still life را «طبیعت بی‌جان» ترجمه کرد، چنین درکی مانع از دریافت روح و «زندگی خاموش» اشیا است.
این نمایشگاه واقع در نوفل لوشاتوی شرقی، کوچه پدرام، جنب شماره ۴ واقع شده است.

*«پشت فرداها شهریست» در گالری شکوه
نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های جواد بیاد با عنوان «پشت فرداها شهریست» جمعه ۲ آذر در گالری شکوه برگزار می‌شود و تا چهارشنبه ۷ آذر ادامه خواهد داشت.
بیاد در بخشی از توضیح نمایشگاه خود نوشته است: «در این مجموعه موضوعات متفاوتی را به عنوان نماد و نهاد، شالوده این آثار قرار داده‌ام. سرفصل‌های آثار در وفاق با ابعاد اجتماعی می‌باشند. بیشترین موضوع و سوژه را به «امید» و نگاهی مجدد به زمان اختصاص داده‌ام، اینکه در آفاق امروز چیزی که بیشتر از همه خودنمایی می‌کند، مخابره ناراحت‌کننده درباره زندگی آدم، مغلق و مشکلات محیط زیست و آشفته جهان است، اما وقتی درباره همه این‌ها، انواع جرم و جنایت در دنیا، جنگ در کشورهای مختلف و انواع مشکلات اقتصادی و اجتماعی می‌شنویم، تنها چیزی که در حفظ روحیه هر کدام از ما اثرگذاری ویژه دارد و باعث می‌شود همه ما برای زنده ماندن و زندگی اهتمام و تقلا کنیم. واژه کوچک اما صبیح و زیبای امید است.»
این نمایشگاه در خیابان فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ واقع شده است.

*«فوتوریسم» در گالری خورشید
نمایشگاه عکس‌های فوتوریسم هادی ابری دوم آذرماه در گالری خورشید آغاز می‌شود.
هادی ابری تاکنون در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی آثارش را به نمایش گذاشته است و در نخستین نمایشگاه انفرادی خود ۳۰ عکس از سوژه‌های متنوع را به گالری خورشید می‌آورد.
در بخشی از یادداشت برای این نمایشگاه نوشته شده است: «تمامی آثار در فضایی بین عکس و نقاشی سیال است و در کنکاش بین این دو هنر تجسمی، مرزهای جدیدی را بر من مکشوف کرده‌اند. در عکاسی فوتوریسم حرکت به هر صورت نمایان است و تصاویر ثابت و منجمد نیستند.»
نمایشگاه عکس‌های فوتوریسم تا هفتم آذرماه در گالری خورشید واقع در بلوار آفریقا، بالاتر از پمپ بنزین، کوچه تور، پلاک ۷۰ برپا خواهد بود.
فراهنگ**۹۰۳۱* ۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

روایات یک شب تلخ: داستان روز تولد دیدار

دقیقا یکی از شب های گرم مردادماه ۹۸ بود، حدودهای ساعت ۱۰ شب، که صدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.