صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / دو اشتباه تاریخی که منجر به بی حرمتی آب در ایران شد
دو اشتباه تاریخی که منجر به بی حرمتی آب در ایران شد

یک مسئول عنوان کرد:

دو اشتباه تاریخی که منجر به بی حرمتی آب در ایران شد

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آب و فاضلاب شهری استان مرکزی گفت: متاسفانه در دهه 30 و اوایل دهه 40 شمسی دو عمل نسنجیده ولی خیرخواهانه سبب بی حرمت شدن آب و ایجاد فرهنگ زیاده‌روی مصرف آب نزد مردم شد.

آب

به گزارش کسب و کار نیوز، اسماعیلیون در کمیته تخصصی آب استان، در خصوص اصلاح الگوی مصرف آب و ارائه روش‌های صرفه جویی در مصرف، افزود: فرهنگ سازی، تدوین قوانین و استفاده از وسایل کاهنده مصرف از عوامل موثر در صرفه‌جویی مصرف آب است.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد که از دیرباز کمبود آب در ایران مشهود بوده و مردم به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل بوده و کمبود آب را به صورت سنتی در قالب ایجاد قنات و کاریز مدیریت کرده اند و علیرغم چنین پیشینه تاریخی، تاسف آمیز خواهد بود اگر نسل‌ فعلی با تمام امکاناتی که دارد، دستاورد مدیریت سنتی آب را از بین ببرد.

اسماعیلیون به اشتباهات تاریخی در حوزه آب در ایران اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه در دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ شمسی دو عمل نسنجیده ولی خیرخواهانه سبب بی حرمت شدن آب و ایجاد فرهنگ زیاده‌روی مصرف آب نزد مردم شد که اولی اقدام به نصب شیرهای فشاری در محلات مختلف شهر بود که دولت وقت به سبب عقب ماندگی نسبت به سایر کشورهای جهان در ایجاد شبکه آبرسانی شهری و فشار از سوی جوامع بهداشت بین‌المللی، اقدام به نصب شیر آب برداشت عمومی در محلات کرد. این آب به سبب مجانی بودن، فرهنگ مصرف کننده را که به خرید آب شرب آن هم به قیمتی نسبتا گران عادت داشت، تغییر داد و آب ارزش واقعی خود را از دست داد.

وی افزود: اشتباه دوم این بود که بدلیل کمبود کنتور با عجله به منازل انشعاب آب بدون کنتور واگذار شد و این بدان معنی بود که هر خانواده به هر میزان که می خواست می توانست آب مصرف کند و در مقابل همیشه هزینه ثابتی را پرداخت می کرد.  

وی اضافه کرد: در گذشته در مورد مصرف آب اگر غفلت می‌کردیم پنج سال عقب می‌افتادیم اما اکنون اگر زمین بخوریم ۵۰ سال عقب خواهیم افتاد، فاصله فکر و عمل خیلی کوتاه است و اگر در مدیریت تولید و مصرف آب برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد، هر صنعت نوینی هم که آب در فرایند تولیدی آن نقش اول را داشته باشد، عقب خواهد افتاد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.