صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / انتخابات روز شنبه تایوان؛ آزمونی برای رئیس جمهور و چالشی جدید در روابط با چین
انتخابات روز شنبه تایوان؛ آزمونی برای رئیس جمهور و چالشی جدید در روابط با چین

انتخابات روز شنبه تایوان؛ آزمونی برای رئیس جمهور و چالشی جدید در روابط با چین

برگزاری انتخابات محلی در تایوان که روز شنبه صورت می‌گیرد، نه تنها آزمونی برای رئیس جمهوری این کشور است، بلکه رای‌گیری حساس درباره مسائل مورد اختلافی است که می‌تواند باعث خشم چین شود.

انتخابات تایوان

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این رای‌گیری شامل ۱۰ سوال (همه‌پرسی) غیرمنتظره است که یکی از آنها درخواست برای تغییر نام کشور تایوان است که در مسابقات ورزشی استفاده می‌شود؛ پیشنهادی که مدت‌هاست باعث خشم چین شده است.

یکی دیگر از موارد رای‌گیری سوالات مربوط به همه‌پرسی موافقان و مخالفان حقوق همجنسگرایان است که بازتابی از تنش میان محافظه کاران و گروه های لیبرال بوده است.

رای گیری سراسری در تایوان به تاریخ ۲۴ نوامبر شامل کرسی‌های محلی نیز می‌شود که حزب حاکم دموکراتیک مترقی در حال حاضر کنترل ۱۳ منطقه شهری از ۲۲ منطقه را دارد و می‌تواند براساس آن روسای جدید شامل چهار شهردار از شش شهردار اصلی را انتخاب کند.

اما براساس نظرسنجی ها، حزب حاکم برخی کرسی‌های خود را از دست می دهد که علتش هم بحران اقتصاد و اصلاحاتی است که شامل کاهش روزهای تعطیل و مزایای بازنشستگی است.

یکی از تحلیلگران سیاسی در دانشگاه ملی تایوان هشدار داده که اگر حزب حاکم کرسی ها و موقعیت سیاسی خود را از دست بدهد، تسای اینگ وی، رئیس جمهوری تایوان به یک “اردک لنگ” ( اصطلاحی که برای روسای در حال کناره‌گیری استفاده می‌شود) تبدیل خواهد شد.

حزب حاکم دموکراتیک مترقی تایوان برای حفظ کنترلش بر شهر کائوسیونگ در جنوب تایوان در حالی در تقلا است که حزب اپوزیسیون کائومینتانگ در این شهر برای خود به دنبال کسب رای است.

پس از آنکه سال گذشته میلادی دولت تایوان محدودیت‌های مربوط به قرار دادن سوال در برگه‌های رای را کم کرد، رای دهندگان حالا با ۱۰ سوال از سوی گروه‌های مختلف روبرو می شوند.

مناقشه برانگیزترین این سوال‌ها برای استفاده از نام “تایوان” به جای “چین تایپه” در بازی های المپیک ۲۰۲۰ است.

چین، تایوان را بخشی از قلمروی خود می داند و مخالف هرگونه به رسمیت شناخته شدن استقلال آن است. تایوان تحت فشارهای پکن، برای رقابت در عرصه بین المللی به عنوان چین تایپه شناخته می‌شود.

مقام‌های مسئول می‌گویند حتی در صورت به رای گذاشته شدن این مساله، کمیته المپیک تایوان ملزم به ارائه این درخواست به کمیته بین المللی المپیک نیست.

از آنجا که کمیته بین المللی المپیک قبلا اعلام کرده که تغییر نام را نمی پذیرد، کمیته محلی المپیک نگرانی خود را درباره لغو عضویت تایوان در کمیته بین المللی المپیک ابراز کرده است.

درصورتیکه بیش از ۲۵ درصد از ۱۹.۷۶ میلیون رای دهنده واجد شرایط در سراسر تایوان به هر یک از سوالات آن رای مثبت دهند، همه پرسی درباره آن تصویب می شود.

به گفته برخی از رای دهندگان، سوالات زیادی در رای گیری وجود دارد و می تواند باعث سردرگمی رای دهندگان شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.