چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / دفاع کلانتری از واگذاری کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی
دفاع کلانتری از واگذاری کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی

دفاع کلانتری از واگذاری کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن دفاع از واگذاری مسئولیت کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی، گفت: این کنوانسیون ۳۰ سال بود که در اختیار وزارت امور خارجه بود و رسیدگی‌ای به آن نمی‌شد و کسی هم اعتراضی نمی‌کرد. اعتراضات از تبلیغاتی ناشی می‌شود که برخی سران محیط‌ زیستی که قبلا در سازمان حفاظت محیط زیست بودند، انجام می‌دهند.

عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست

به گزارش کسب و کار نیوز، عیسی کلانتری در حاشیه گردهمایی محیط‌بانان که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد واگذاری کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی گفت: این کنوانسیون طی ۳۰ سال گذشته در وزارت امور خارجه بوده و کسی سوال نمی‌کرد که چرا در این وزارتخانه است. در حالی که هیچ رسیدگی‌ای به این کنوانسیون وجود نداشت. حالا که دولت یک اقدام درست انجام داده و مسئولیت کنوانسیون تنوع زیستی را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرده است، برخی اعتراض می‌کنند.

وی در مورد انتقادات به واگذاری کنوانسیون تنوع زیستی به جهاد کشاورزی گفت: اینها تبلیغاتی است که برخی سران محیط‌زیستی که قبلا در سازمان محیط زیست بوده‌اند و حالا رفته‌اند؛ دامن می‌زنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تاکید کرد: دولت با توجه به وجود بانک ژنی که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، مسئولیت کنوانسیون تنوع زیستی را به این وزارتخانه سپرده است.

کلانتری همچنین اضافه کرد: کل مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ۱۷ میلیون هکتار است در حالی که یکصد میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی در اختیار سازمان جنگل‌ها و وزارت جهاد کشاورزی است و بنابراین دسترسی این وزارتخانه به تنوع زیستی کشور بیشتر از سازمان محیط زیست است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی بیش از سه بانک ژنی در اختیار دارد، گفت: در سازمان حفاظت محیط‌ زیست حتی یکی از این بانک‌های ژنی نیز وجود ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا واگذاری مسئولیت کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی به دلیل تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی است؟ گفت: تنوع زیستی هیچ ارتباطی به محصولات تراریخته ندارد. ضمن اینکه تراریخته از یک ژن وحشی تولید نمی‌شود بلکه یک ژن شناخته شده که دیگر وحشی تلقی نمی‌شود به موجود دیگر انتقال می‌یابد.

کلانتری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان حفاظت محیط زیست نظارتی بر روند تولیدات محصولات دستکاری شده ژنتیکی خواهد داشت، گفت: بله، سازمان حفاظت محیط زیست بر تولید محصولات تراریخته نظارت دارد. همچنین مسائل ایمنی زیستی به سازمان محیط زیست مرتبط می‌شود.

وی همچنین در ادامه به مسائل مربوط به محیط‌بانان پرداخت و گفت: محیط‌بانان افراد زحمت‌کشی هستند که شبانه‌روز خود را در زیستگاه‌ها می‌گذرانند. یکی از خواسته های محیط‌بانان تصویب سریع لایحه حمایت از محیط‌بانان است که در کمیسیون‌های مختلف مجلس تصویب شده و باید در صحن علنی بررسی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به اینکه رئیس مجلس قول داده‌اند که لایحه حمایت از محیط‌بانان هر چه سریع‌تر بررسی شود، گفت: امیدواریم قبل از این که مجلس وارد بررسی بودجه سال ۹۸ شود؛ لایحه حمایت از محیط‌بانان را به تصویب برساند.

کلانتری ادامه داد: وظیفه محیط‌بانان حفاظت از حیات وحش کشور است و در این مسیر امکان درگیری بین شکارچی متخلف و محیط‌بان وجود دارد. در این شرایط یا محیط‌بان کشته می‌شود یا اگر طرف مقابل کشته شود محیط‌بان قصاص می‌شود بنابراین برای محیط‌بان هر دو سر باخت است.

وی تاکید کرد: لایحه حمایت از محیط‌بانان باعث می‌شود محیط‌بانان در رده سایر نیروهای نظامی و انتظامی قرار گیرند تا اگر در حین انجام وظیفه اتفاقی افتاد پیگیری حقوقی و قضایی آنها متفاوت‌تر از شرایط کنونی خواهد بود. در نتیجه چنین وضعیتی، محیط‌بانان راحت‌تر می‌توانند از منطقه خود حفاظت کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه محیط‌بانی یک شغل کاملا تخصصی است، تصریح کرد: در شرایط حاضر حدود ۵۰ دانشکده محیط زیست در کشور وجود دارد. سازمان حفاظت محیط زیست نیز یک دانشکده محیط زیست دارد اما متاسفانه هیچ ساختاری برای آموزش محیط‌بانان وجود ندارد.

کلانتری با بیان اینکه محیط‌بانان باید به مسائل حقوقی، اجتماعی و نظامی و حتی جانورشناسی، گیاه‌شناسی، زمین‌شناسی و خاک‌شناسی آگاهی داشته باشند، گفت: متاسفانه محیط‌بانان بدون هیچ آموزشی استخدام و به پاسگاه‌ها اعزام می‌شوند. بنابراین از وزارت علوم و شورای عالی اداری درخواست کرده‌ایم که دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست به دانشکده محیط‌بانی تبدیل شود تا محیط‌بانان بعد از گذراندن دوره‌های تخصصی و اخذ مدرک کاردانی و کارشناسی به محل خدمت خود اعزام شوند. امیدواریم تا پایان امسال کارهای اداری این موضوع انجام شود.

وی همچنین با اشاره به شیفت کاری محیط‌بانان گفت: محیط‌بانان ۱۸ شبانه‌روز در پاسگاه‌ها حضور دارند و ۱۲ روز در استراحت هستند. به عبارت ساده محیط‌بانان در ماه بیش از ۴۰۰ ساعت سر کار هستند اما پرداختی‌های آنها حداقل است و لازم است در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی به تفاهم برسیم و در این مورد مکاتباتی با این سازمان‌ها انجام دادیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.