صفحه اصلی / فرهنگی / موسیقی / جایگاه واکاوی در نقد موسیقی در ایران بررسی می‌شود
جایگاه واکاوی در نقد موسیقی در ایران بررسی می‌شود

جایگاه واکاوی در نقد موسیقی در ایران بررسی می‌شود

دومین جلسه ویژه نقد و بررسی نقد در موسیقی با عنوان «جایگاه واکاوی در نقد موسیقی در ایران» با سخنرانی محمدرضا فیاض منتقد، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی و آروین صداقت کیش منتقد و پژوهشگر موسیقی در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، این نشست به همت کانون پژوهشگران خانه موسیقی برگزار می‌شود، مجری آن حمیدرضا عاطفی، عضو هیات مدیره خانه موسیقی خواهد بود و هر یک از دو سخنران، دیدگاه خود را نسبت به نقش و جایگاه واکاوی در نقد موسیقی به مفهوم امروزین بیان خواهند کرد.
محور اصلی سخنان فیاض در این باره خواهد بود که «اثر هنری، در هر ترازی که باشد، حاوی انبوه بی پایانی از کدها و ارجاعات درونی و بیرونی است. بر این اساس می‌توان حتی به طبقه‌بندی کدها و ارجاعات دست زد. نقد از هنگامی از سطح اظهارنظر فراتر می‌رود که کاوش در قلمرو این کدها و ارجاعات را هدف قرار دهد. اگرچه نباید از نظر دور داشت که خود اظهارنظرها و نقدها هم همیشه می‌توانند و باید در سطوح مختلف مورد واکاوی قرار گیرند. به این ترتیب ضرورت وجودی نقد مرتبط می‌شود با آنچه قوام همبود انسانی را فراهم می‌کند: تداوم گفتگو».
آروین صداقت‌کیش اما از زاویه‌ دیگری درباره‌ جنبه‌هایی از واکاوی که آن را عملا در قلمرو تأویل و تفسیر در نقد قرار می‌دهد، نقش زمینه‌های تاریخی در شکل دادن به آن و نیز نیاز نقد موسیقی ما به واکاوی‌ به معنای کاوش دوباره و چندباره در آثار، صحبت خواهد کرد و نشان می‌دهد که گفتگو می‌تواند تا کجا در نقد موسیقی گسترده شود و چه شکل‌هایی به خود بگیرد.
بر اساس این گزارش، پرسش و پاسخ حضار و کارشناسان از دیگر قسمت‌های این برنامه خواهد بود.
نشست «نقد نقد در موسیقی ایران» روز جمعه، دوم آذرماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی، خانه هنرمندان برگزار می‌شود و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
فراهنگ**۹۴۹۴*۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

محمدرضا شجریان با نوای «ربنا» به خاک سپرده شد

به گزارش کسب و کار نیوز،مراسم تدفین پیکر استاد محمدرضا شجریان صبح امروز در محدوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.